miércoles, 4 de mayo de 2011

La Autopista Eléctrica podría afectar seriamente a la "Actias isabellae", detectada en el municipio de Graus

Actias isabellae fotografíada en Pueyo de Marguillén (4-IV-2011)
(Foto: Carlos González Sanz [Carlos Bozalongo], fuente: http://pueyo.wordpress.com)

El blog de Pueyo de Marguillén publicaba ayer una entrada con la noticia de la presencia en la zona de la mariposa nocturna Actias isabellae, una joya de nuestro patrimonio natural, a la que se considera un endemismo ibérico (aunque ha sido introducida en algunas zonas de Francia) y que se encuentra incluida en la Lista Roja de Especies Amenazadas de la UICN.
Hemos comprobado, revisando el Estudio de Impacto Ambiental del proyecto de Autopista Eléctrica Peñalba-El Arnero (Monzón)-Isona, que en él no se tiene en absoluto en cuenta la presencia de esta especie en una zona, como los alrededores de Pueyo de Marguillén, por la que, precisamente, discurre el trazado elegido por Red Eléctrica de España para su línea de 400.000 voltios. El hecho, pues, es doblemente grave al no tenerse en cuenta en el EIA la más que posible afección a esta especie (la deforestación que implicaría el paso de la línea dañaría irreparablemente a esta especie que se encuentra ligada casi en exclusiva al pino negral y al pino silvestre) y al estar este invertebrado incluido en el Catálogo Nacional de Especies Amenazadas de España (categoría «De Interés Especial» con fecha del 24 de marzo de 2000 y norma fechada como Orden de 10 de marzo de 2000) y encontrarse protegida por el Convenio de Berna de 1979, ratificado en Estrasburgo en 1986 (Anexo III) y la Directiva Hábitat (Anexo II).
En fin, siempre nos hemos opuesto a la Autopista Eléctrica por razones que consideramos muchísimo más importantes que la protección del medio ambiente (el hecho de que es innecesaria y por tanto antieconómica, su grave afección a la salud de las personas, su impacto negativo sobre la economía y el futuro de los pueblos de las zonas de somontano y de montaña que atravesará y, por supuesto, el hecho de que supone un fraude de ley); sin embargo, eso no significa, en absoluto, que minimicemos la catástrofe medioambiental que provocaría, como ya se va comprobando, el empeño de REESA de sacar adelante esta línea de 400.000 voltios, catástrofe que supone por añadidura la dilapidación de un patrimonio que tenemos la obligación moral de legar a las generaciones futuras y que, en último término, es uno de los principales recursos económicos de las zonas afectadas por la Autopista Eléctrica.
Además, no es de recibo que la legislación vigente en materia medioambiental parezca quedarse en papel mojado cuando de lo que se trata es de proteger los intereses de una empresa que nada en la abundancia a costa del bolsillo de los contribuyentes y que, en el colmo de la hipocresía, presume de colaborar con la protección del medio ambiente. Ya lo denunciábamos en la entrada anterior y volvemos hoy a insistir en ello. En último término, nos jugamos incluso nuestro propio Estado de Derecho pues la ley solo lo es en la medida en que es igual para todos.

El blog de Pueyo de Marguillén publicava ahir una entrada amb la notícia de la presència a la zona de la papallona nocturna Actias isabellae, una joia del nostre patrimoni natural, a la qual es considera un endemisme ibèric (encara que ha estat introduïda en algunes zones de França) i que es troba inclosa en la Llista Vermella d'Espècies Amenaçades de la UICN.
Hem comprovat, revisant l'Estudi d'Impacte Ambiental del projecte d'Autopista Elèctrica Peñalba-El Arnero (Montsó)-Isona, que en ell no es té en absolut en compte la presència d'aquesta espècie en una zona, com els voltants de Pueyo de Marguillén, per la qual, precisament, discorre el traçat triat per Red Eléctrica de España per a la seva línia de 400.000 volts. El fet, doncs, és doblement greu al no tenir-se en compte en el EIA la més que possible afecció a aquesta espècie (la desforestació que implicaria el pas de la línia danyaria irreparablement a aquesta espècie que es troba lligada gairebé en exclusiva al pi negral i al pi silvestre) i en estar aquest invertebrat inclòs al
Catàleg Nacional d'Espècies Amenaçades d'Espanya (categoria «D'Interès Especial» amb data del 24 de març de 2000 i norma datada com a Ordre de 10 de març de 2000) i trobar-se protegida pel Conveni de Berna de 1979, ratificat a Estrasburg en 1986 (Annex III) i la Directiva Hàbitat (Annex II).
En fi, sempre ens hem oposat a l'Autopista Elèctrica per raons que considerem moltíssim més importants que la protecció del medi ambient (el fet que és innecessària i per tant antieconòmica, la seva greu afecció a la salut de les persones, el seu impacte negatiu sobre l'economia i el futur dels pobles de les zones de somontano i de muntanya que travessarà
i, per descomptat, el fet que és un frau de llei); no obstant això, això no significa, en absolut, que minimitzem la catàstrofe mediambiental que provocaria, com ja es va comprovant, l'obstinació de REESA de treure endavant aquesta línia de 400.000 volts, catàstrofe que suposa per afegiment la dilapidació d'un patrimoni que tenim l'obligació moral de llegar a les generacions futures i que, en últim terme, és un dels principals recursos econòmics de les zones afectades per l'Autopista Elèctrica.
A més, no és de rebut que la legislació vigent en matèria mediambiental sembli quedar-se en paper mullat quan del que es tracta és de protegir els interessos d'una empresa que neda en l'abundància a costa de la butxaca dels contribuents i que, en el súmmum de la hipocresia, presumeix de col·laborar amb la protecció del medi ambient. Ja ho denunciàvem en l'entrada anterior i tornem avui a insistir en això. En últim terme, ens juguem fins i tot el nostre propi Estat de Dret doncs la llei solament ho és en la mesura en què és igual per a tots.

martes, 3 de mayo de 2011

Paradojas: la DGA ultima un plan de recuperación del águila perdicera al tiempo que apoya decididamente la Autopista Eléctrica

Águila-azor perdicera (Hieraetus fasciatus) (Foto: http://carrodillasostenible.wordpress.com)

Una de dos: o las consejerías del Gobierno de Aragón van cada una por su lado o su política medioambiental es simplemente un puro lavado de cara.
Véase si no la noticia que acabamos de leer en El Periódico de Aragón, que informa de la intención de la DGA de ultimar un plan de recuperación para el águila perdicera (enlace a la noticia). En ella se señala, precisamente, que en los dos últimos meses se han registrado cinco muertes de este ave protegida, dos de ellas (en Grisel y Rafales) por electrocución.
Pues bien, al tiempo que la DGA se afana en la protección de esta importante especie de nuestro patrimonio natural, la propia Consejería de Industria del Gobierno de Aragón, se erige en la principal valedora del proyecto de Autopista Eléctrica Peñalba-El Arnero (Monzón)-Isona, que atravesará territorios en los que está presente esta ave, como es el caso de la Sierra de la Carrodilla, lo que, sin la menor duda, generará nuevas electrocuciones de las aves que, al parecer, se desea proteger de manera "eficaz".
Todo esto suena pues a puro lavado de cara, a una mera operación de estética (por no decir de propaganda) que llevará a elaborar un decreto que, desde su propio nacimiento, será puro papel mojado pues, a la vista de lo que ya denunciamos para el caso de un ave tan emblemática como es el quebrantahuesos (la existencia de un área de especial protección para esta ave según el decreto 45/2003, de 25 de febrero, del Gobierno de Aragón no parece ser motivo suficiente para que la Autopista Eléctrica propuesta atraviese 64 kilómetros de esta misma área), no creemos que las medidas de protección que se decretarán impidan la construcción de una infraestructura que, con toda seguridad, acabará convirtiéndose en una trampa mortal para estas aves.
Como ya denunciamos en el reciente XX Congreso Español de Ornitología de Tremp, la Autopista Eléctrica Peñalba-El Arnero (Monzón)-Isona, pondrá en peligro (si no logramos detenerla) a algunos de los tesoros vivos de nuestro patrimonio y lo hará a cuenta del dinero de los contribuyentes, que, siguiendo la mismas estrategias de lavado de cara de Red Eléctrica de España (para la cual no parece ser un problema colaborar en la reintroducción del buitre negro en Cataluña al tiempo que proyecta construir las líneas en los que estos mismos buitres acabarán electrocutados) se gastará al mismo tiempo en editar los bonitos folletos con los que la DGA presumirá de sus medidas de protección de la naturaleza y en tender los cables con los que se acabará por exterminar a las últimas águilas perdiceras de la zona oriental del Alto Aragón.

Una o l'altra: o les conselleries del Govern d'Aragó van cadascuna pel seu costat o la seva política mediambiental és simplement un trist rentat de cara.
Vegeu si no la notícia que acabem de llegir a
El Periódico de Aragón, que informa de la intenció de la DGA d'ultimar un pla de recuperació per a l'àguila cuabarrada (enllaç a la notícia). S'hi assenyala, precisament, que en els dos últims mesos s'han registrat cinc morts d'aquesta au protegida, dues d'elles (a Grisel i Rafales) per electrocució.
Doncs bé, al mateix temps que la DGA vetlla per la protecció d'aquesta important espècie del nostre patrimoni natural, la pròpia Conselleria d'Indústria del Govern d'Aragó, s'erigeix en la principal valedora del projecte d'Autopista Elèctrica Peñalba-El Arnero (Montsó)-Isona, que travessarà territoris en els quals està present aquesta au, com és el cas de la Sierra de la Carrodilla, la qual cosa, sense el menor dubte, generarà noves electrocucions de les aus que, pel que sembla, es desitja protegir de manera "eficaç".
Tot això sona doncs a merament un rentat de cara, a una mera operació d'estètica (per no dir de propaganda) que portarà a elaborar un decret que, des del seu propi naixement, serà pur paper mullat doncs, a la vista del que ja denunciem per al cas d'un au tan emblemàtica com és el trencalòs (l'existència d'un àrea d'especial protecció per a aquesta au segons el decret 45/2003, de 25 de febrer, del Govern d'Aragó no sembla ser motiu suficient perquè l'Autopista Elèctrica proposta travessi 64 quilòmetres d'aquesta mateixa àrea), no creiem que les mesures de protecció que es decretaran impedeixin la construcció d'una infraestructura que, amb tota seguretat, acabarà convertint-se en un parany mortal per a aquestes aus.
Com ja vam denunciar en el recent XX Congrés Español d'Ornitologia de Tremp, l'Autopista Elèctrica Peñalba-El Arnero (Montsó)-Isona, posarà en perill (si no aconseguim detenir-la) a alguns dels tresors vius del nostre patrimoni i ho farà a compte dels diners dels contribuents, que, seguint la mateixes estratègies de rentat de cara de Red Eléctrica de España (per la qual no sembla ser un problema col·laborar en la reintroducció del voltor negre a Catalunya al mateix temps que projecta construir les línies en els quals aquests mateixos voltors acabaran electrocutats) es gastarà al mateix temps en editar els bonics fulletons amb els que la DGA presumirà de les seves mesures de protecció de la naturalesa i a estendre els cables amb els que s'acabarà per exterminar a les últimes àguiles cuabarrades de la zona oriental de l'Alt Aragó.

Denuncian que en los mapas del Institut Cartogràfic de Catalunya (ICC) no aparece la línea de alta tensión Forada del Toscar-La Pobla de Segur

La línea en cuestión a su paso por La Terreta. Que les pregunten a sus habitantes si la línea existe o no. ¿O será que ellos tampoco existen para las administraciones? (Foto: http://laterretaelectrica.blogspot.com)

Si no fuera porque no es la primera vez que nos encontramos con este tipo de juego sucio, la noticia de la que hoy os informamos nos dejaría boquiabiertos. Resulta que ayer nos informaba un compañero catalán de que en estos días pasados había comprobado con sorpresa que la línea de alta tensión (220 KV) Foradada del Toscar-La Pobla de Segur NO APARECE EN LOS MAPAS DEL INSTITUT CARTOGRÀFIC DE CATALUNYA (ICC). Este mismo compañero, ante lo inaudito del hecho de que la línea no apareciese, en concreto, en las últimas ediciones del mapa del Pallars Jussà (nº 25) del ICC (cuando sí existía en las anteriores a 1998), se dirigió, primero, para informar del error u omisión a las oficinas del Institut Geològic de Catalunya, en Tremp, donde nos dice literalmente que no le hicieron "ni caso". Ante esta actitud, se dirigió posteriormente por escrito al ICC, informándoles de estos mismos hechos, y recibiendo a continuación la siguiente respuesta, que reproducimos literalmente:
"En relació a l'observació que ens vàreu fer arribar amb número de referència 500000657, un cop realitzades les comprovacions oportunes, us informem del següent:
La informació de les línies elèctriques d'alta tensió representades en el Mapa comarcal 1:50 000 (xarxa i voltatge) prové de les principals empreses elèctriques; en el mapa utilitzat com a font per a les darreres edicions no apareix la línia que ens esmenta. No obstant això, prenem nota de la seva existència, tal com vostè ens n'informa, per tal d'incloure-la en la propera edició del mapa.
Agraint la vostra col·laboració, restem a la vostra disposició per atendre qualsevol dubte al respecte
".
Como recordaréis, la línea de la que os hablamos viene generando una fuerte polémica desde que se descubrió, fortuitamente, por un vecino de Torogó que REESA pretendía aumentar su capacidad de transporte sin mediar siquiera Estudio de Impacto Ambiental (y, obviamente, y como suele ser habitual en esta empresa, ocultando la información a los afectados). La Plataforma ha sumado desde entonces a sus objetivos la lucha contra este proyecto, habiéndose logrado de momento que, al menos, el MARM haya exigido el estudio de Impacto Ambiental que REESA quería ahorrarse.
Todo esto y el hecho de que uno de los principales argumentos de la Plataforma en el Pallars Jussà para oponerse al nuevo proyecto de Autopista Eléctrica Peñalba-El Arnero (Monzón)-Isona sea la sobrecarga de líneas de alta tensión en la zona hace más que sospechosa la omisión de la línea en los mapas del ICC, institución que, como vemos, responsabiliza directamente del error a las empresas eléctricas, que son, al parecer, quienes deben proporcionarle los datos de las líneas existentes en el territorio.
En fin, tampoco nos extraña semejante estratagema (por no decir directamente "trampa") cuando, como recordaréis, REESA llegó a cometer la desfachatez de no incluir en la cartografía del "Documento Inicial" de su proyecto de Autopista Eléctrica Peñalba-El Arnero (Monzón)-Isona, nada más y nada menos que una población habitada, como es La Puebla del Mon, núcleo agregado del municipio de Graus que, según los planes iniciales de REESA iba a ser prácticamente sobrevolado por los cables de esta línea de 400.000 voltios (en el trazado definitivo, se plantea una mínima modificación que aleja algo la línea, aunque deja al pueblo dentro de la zona de máxima afección para la salud humana que señalan los estudios científicos más solventes sobre este grave asunto). ¿Sospechoso no?

Fragmento del mapa utilizado en el estudio presentado en la fase de consultas por Red Eléctrica de España para su proyecto de Autopista Eléctrica entre Monzón e Isona. La línea discontínua corresponde con la línea de torres de la antigua Aragón-Cazaril, que en ese mapa era considerada por REESA como "línea parcialmente construida", aunque según Sentencia del Tribunal Supremo de 19 de mayo de 1999 es, en este caso sí, "inexistente". Por cierto, ¿dónde está La Puebla del Mon?
Mapa del trazado definitivo presentado por REESA para su Autopista Eléctrica Peñalba-El Arnero (Monzón)-Isona donde ya sí aparece La Puebla del Mon. Será que como ya la dan por hecha...
Sea como sea, tanto si estas "sospechosas" omisiones son, como nosotros creemos, claramente deliberadas, como si son producto de la incompetencia, las consideramos de extrema gravedad. Los hechos denunciados por nuestro compañero ponen en evidencia que nuestras instituciones públicas dejan en manos de empresas, que han demostrado regirse únicamente por el más despiadado afán de lucro, una información que, en numerosas ocasiones puede tener un importante valor procedimental, por lo que, de demostrarse que tales omisiones son deliberadas, incurrirían en serias responsabilidades legales.
Por otra parte, ¿es posible que hayamos llegado a tal nivel de burocracia como para que la representación de la realidad (como es un mapa) pueda tener mayor valor que la realidad misma? Porque, francamente, parece como si con las omisiones denunciadas se pretendiese, tal como sospechamos, hacer inexistentes líneas eléctricas, poblaciones y hasta personas por el simple procedimiento de borrarlos del mapa.
Y al final va a resultar que este es el principal problema de fondo, que quienes planifican y gestionan el territorio desde las grandes urbes y a vista de mapa, ignoran (o desean ignorar) nuestra propia existencia.
Pues no, señores, aquí estamos y vemos todos los días, para nuestra desgracia, la telaraña de sus cables asesinos (con los que alimentan sus bolsillos y la economía de otros territorios muy alejados de nuestras casas) cercando e hipotecando día a día nuestras ya de por sí escasas posibilidades de desarrollo.


Si no fos perquè no és la primera vegada que ens trobem amb aquest tipus de joc brut, la notícia de la qual avui us informem ens deixaria bocabadats. Resulta que ahir ens informava un company català que en aquests dies passats havia comprovat amb sorpresa que la línia d'alta tensió (220 KV) Foradada del Toscar-La Pobla de Segur NO APAREIX EN ELS MAPES DEL INSTITUT CARTOGRÀFIC DE CATALUNYA (ICC). Aquest mateix company, davant l'inaudit del fet que la línia no aparegués, en concret, en les últimes edicions del mapa del Pallars Jussà (nº 25) del ICC (quan si existia en les anteriors a 1998), es va dirigir, primer, per informar de l'error o omissió a les oficines del Institut Geològic de Catalunya, a Tremp, on ens diu literalment que no li van fer "ni cas". Davant aquesta actitud, es va dirigir posteriorment per escrit al ICC, informant-los d'aquests mateixos fets, i rebent a continuació la següent resposta, que reproduïm literalment:
"En relació a l'observació que ens vàreu fer arribar amb número de referència 500000657, un cop realitzades les comprovacions oportunes, us informem del següent:
La informació de les línies elèctriques d'alta tensió representades en el Mapa comarcal 1:50 000 (xarxa i voltatge) prové de les principals empreses elèctriques; en el mapa utilitzat com a font per a les darreres edicions no apareix la línia que ens esmenta. No obstant això, prenem nota de la seva existència, tal com vostè ens n'informa, per tal d'incloure-la en la propera edició del mapa.
Agraint la vostra col·laboració, restem a la vostra disposició per atendre qualsevol dubte al respecte".
Com recordareu, la línia de la qual us parlem ve generant una forta polèmica des que es va descobrir, fortuïtament, per un veí de Torogó que REESA pretenia augmentar la seva capacitat de transport sense intervenir si més no Estudi d'Impacte Ambiental (i, òbviament, i com sol ser habitual en aquesta empresa, ocultant la informació als afectats). La Plataforma ha sumat des d'aleshores als seus objectius la lluita contra aquest projecte, havent-se aconseguit de moment que, almenys, el MARM hagi exigit l'estudi d'Impacte Ambiental que REESA volia estalviar-se.
Tot això i el fet que un dels principals arguments de la Plataforma en el Pallars Jussà per oposar-se al nou projecte d'Autopista Elèctrica Peñalba-El Arnero (Montsó)-Isona sigui la sobrecàrrega de línies d'alta tensió a la zona fa més que sospitosa l'omissió de la línia en els mapes del ICC, institució que, com veiem, responsabilitza directament de l'error a les empreses elèctriques, que són, pel que sembla, els qui han de proporcionar-li les dades de les línies existents al territori.
En fi, tampoc ens estranya aquesta estratègia (per no dir directament "parany") quan, com recordareu, REESA va arribar a cometre la desvergonyiment de no incloure en la cartografia del "Document Inicial" del seu projecte d'Autopista Elèctrica Peñalba-El Arnero (Montsó)-Isona, ni més ni menys que una població habitada, com és La Puebla del Mon, nucli agregat del municipi de Graus que, segons els plans inicials de REESA havia de ser pràcticament sobrevolat pels cables d'aquesta línia de 400.000 volts (en el traçat definitiu, es planteja una mínima modificació que allunya una mica la línia, encara que deixa al poble dins de la zona de màxima afecció per a la salut humana que assenyalen els estudis científics més solvents sobre aquest greu assumpte). Sospitós no?

Sigui com sigui, tant si aquestes "sospitoses" omissions són, com nosaltres creiem, clarament deliberades, com si són producte de la incompetència, les considerem d'extrema gravetat. Els fets denunciats pel nostre company posen en evidència que nostres institucions públiques deixen en mans d'empreses, que han demostrat regir-se únicament pel més despietat afany de lucre, una informació que, en nombroses ocasions pot tenir un important valor procedimental, per la qual cosa, de demostrar-se que tals omissions són deliberades, incorrerien en serioses responsabilitats legals.
D'altra banda, és possible que hàgim arribat a tal nivell de burocràcia com perquè la representació de la realitat (com és un mapa) pugui tenir major valor que la realitat mateixa? Perquè, francament, sembla com si amb les omissions denunciades es pretengués, tal com sospitem, fer inexistents línies elèctriques, poblacions i fins a persones pel simple procediment d'esborrar-los del mapa.
I al final resultaraà que aquest és el principal problema de fons, que els qui planifiquen i gestionen el territori des de les grans urbs i a vista de mapa, ignoren (o desitgen ignorar) la nostra pròpia existència.
Doncs no, senyors, aquí estem i veiem cada dia, per a la nostra desgràcia, la teranyina dels seus cables assassins (amb els quals alimenten les seves butxaques i l'economia d'altres territoris molt allunyats de les nostres cases) voltant i hipotecant dia a dia les nostres ja de per si escasses possibilitats de desenvolupament.


lunes, 2 de mayo de 2011

Ya tenemos panel para la manifestación del 15 de mayo en Zaragoza y ya está disponible el manifiesto de la Red de Colectivos de Aragón

(hacer click para ampliar)

Aquí tenéis el panel informativo (muy sencillo y basado en las imágenes, que para las explicaciones ya estaremos los compañeros al quite), que hemos preparado para hacer presente nuestra lucha en Zaragoza el fin de semana del 14 al 15 de mayo.
Si queréis informaros a fondo del programa de actos organizados y sumaros para colaborar en él, podéis acudir al blog de nuestros compañeros de Ecologistas en Acción de La Ribagorza, donde en su última entrada se explica ya todo con detalle. Allí veréis que se ha creado también un blog que da soporte a la red de colectivos que llevaremos a Zaragoza nuestras reivindicaciones en defensa de nuestros territorios y por un nuevo modelo en relación con su gestión. Esta es su dirección, donde podréis leer el manifiesto creado para esta ocasión: http://redcolectivosaragon.blogspot.com/

A trabajar y a preparar las jornadas reivindicativas.
¡El 14 y el 15 de mayo, todos a Zaragoza!


Aquí teniu el panell informatiu (molt senzill i basat en les imatges, que per a les explicacions ja estarem els companys al llevi), que hem preparat per fer present nostra lluita a Saragossa el cap de setmana del 14 al 15 de maig.
Si voleu informar-vos a fons del programa d'actes organitzats i sumar-vos per col·laborar en ell, podeu acudir al blog dels nostres companys d'Ecologistas en Acción de la Ribargorça, on en la seva última entrada s'explica ja tot amb detall. Allí veureu que s'ha creat també un blog que dóna suport a la xarxa de col·lectius que portarem a Saragossa nostres reivindicacions en defensa dels nostres territoris i per un nou model en relació amb la seva gestió. Aquesta és la seva adreça, on podreu llegir el manifest creat per a aquesta ocasió
: http://redcolectivosaragon.blogspot.com/
Ah, i també recull avui la notícia i l'enllaç la web Kaos en la Red.
A treballar i a preparar les jornades reivindicatives.
El 14 i el 15 de maig, tots a Saragossa!