sábado, 20 de diciembre de 2014

El Consejero de Industria del Gobierno de Aragón Arturo Aliaga declara que hasta el 2023 no se plantearán proyectos de interconexiones eléctricas con Francia

Una de las viejas pilonas instaladas en los años 90 del pasado siglo para el proyecto de interconexión eléctrica con Francia Aragón-Cazaril (cubierta de nidos de cigüeña), que siguen en pie aún por la dejadez (¿o interés?) de nuestros gobernantes. Al fondo, el Cotiella. Foto: Álex Serrano.
Siguiendo con la ceremonia de la confusión (véase nuestro anterior post), nos encontramos hoy con unas declaraciones de nuestro Consejero de Industria, Arturo Aliaga, de las que se ha hecho eco Radio Graus (véase: http://www.radiohuesca.com/noticia/531671/Se-estan-evaluando-trazados-pero-hasta-2023-no-habria-proyectos-de-lineas-de-interconexion-con-Francia), en las que explica que el Ministerio de Industria le ha comunicado (a raíz de la petición de información que, según dijo, iba a llevar a cabo en estos días) "que, en estos momentos, se están evaluando las posibilidades [de interconexiones eléctricas con Francia] y que, hasta 2023, no se empezará a pensar en proyectos".
En la misma noticia, Radio Graus informa, además, de que "el pasado jueves, el Congreso daba luz verde a la Ley de Metrología que incluye una lista de infraestructuras que se iniciarán en 2020, entre las que figuraría la autopista eléctrica Peñalba-Isona", con lo que, al menos, despejamos las dudas sobre dónde se había publicado la información a la que aludía el diario Segre (véase nuestro anterior post).
En fin, consideremos por un momento que nos fiamos de esta información (lo cual sería dar una credibilidad a nuestros gobernantes que, francamente, no merecen a la vista de sus continuos y "estratégicos" cambios de parecer, los argumentos giratorios a los que nos referíamos no hace mucho, cuando aún hablaban abiertamente de la Monzón-Cazaril como cosa segura); pues bien, aún así, poco o nada cambia con respecto a lo que decíamos en nuestra anterior entrada, ya que:
  1. Se diría que ante nuestra inmediata y enérgica reacción contra la propuesta de Red Eléctrica de España de reeditar la Aragón-Cazaril y la ya cercana campaña electoral (elecciones autonómicas y locales), nuestros gobernantes han decidido darnos una tregua para evitar un clima de contestación social que no les interesa ahora que ven peligrar sus puestos. Esto debería llevarnos, para contrarrestar su estrategia, a poner sobre la mesa en estas próximas elecciones el tema de las interconexiones eléctricas de manera que los habitantes de las comarcas afectadas por ellas puedan determinar su voto apoyando a aquellas fuerzas políticas que no se encuentren en manos de las grandes eléctricas; que se comprometan a acabar con la continua amenaza (desde hace ya más de veinte años) de una autopista eléctrica que lastra nuestras posibilidades de desarrollo futuro armónico, y, por añadidura, que se planteen emprender una nueva política energética racional, sostenible y al servicio de la ciudadanía (al respecto, como sabéis, estamos elaborando un informe con las declaraciones acerca de la Autopista Eléctrica que, históricamente, han venido realizando nuestros gobernantes, en particular Arturo Aliaga, de manera que queden patentes su juego sucio y sus intereses en todo este asunto). En caso contrario (esto es, si quienes nos gobiernan ahora siguiesen ejerciendo el poder), nos tememos que en muy poco tiempo las moratorias a la Autopista Eléctrica y las interconexiones eléctricas se olvidarían rápidamente como por arte de magia.
  2. En el mejor de los casos, simplemente, como venimos diciendo, nos dan una tregua, que, no obstante, perpetúa una insoportable situación de amenaza e inseguridad jurídica, que impide el desarrollo de las posibilidades turísticas de nuestros territorios y la recuperación de la población y de muchos de nuestros pequeños pueblos (en cuyas cercanías aún campan las torres de la Aragón-Cazaril instaladas en los años 90 y que deberían haber sido desmontadas ya hace años por su situación irregular —por no decir ilegal— y por la indemnización de 300.000 millones de pesetas que Francia pagó en su día a Red Eléctrica de España, entre otras cosas, para compensarla por la instalación de estas infraestructuras, que, sin finalidad alguna ahora, producen una también una inaceptable afección paisajística —recordad que muchas de ellas tienen una altura de 65 metros—). Al respecto, resulta elocuente la carta que varias asociaciones empresariales del Pirineo aragonés han remitido a la Ministra de Agricultura, Alimentación y Medio Ambiente, apoyando las reivindicaciones de ADELPA de que se restituya socioeconómica y medioambientalmente a estos territorios, desfavorecidos históricamente por el enorme número de embalses e instalaciones eléctricas, entre ellas un gran número de líneas de alta tensión (podéis leer el texto íntegro de la carta en http://www.nabatiando.com/2014/12/carta-la-ministra-de-agricultura.html). 
  3. No olvidemos que la moratoria a la Autopista Eléctrica y a las interconexiones con Francia no acaba con el proyecto de "recrecimiento" de la LAT Foradada del Toscar-La Pobla de Segur, inaceptable dada la cercanía de la línea a casas y núcleos urbanos habitados y sobre la que tenemos más que serias sospechas de que pudiera convertirse en parte de una futura Autopista Eléctrica o incluso de la Aragón-Cazaril.
Como complemento a esta entrada, os recordamos que podéis seguirnos a diario en nuestro perfil de Facebook  (https://www.facebook.com/groups/59814656994/), donde recogemos noticias de actualidad sobre los temas que nos preocupan (incluyendo también la amenaza del fracking, que no debemos olvidar en ningún momento).
De los contenidos publicados en estos días, queremos destacar la campaña de AVAAZ, promovida por la Plataforma por un Nuevo Modelo Energético (a la que estamos adheridos como plataforma) y en la que se exige a la fiscalía que actúe contra la corrupción eléctrica para que no se archive la denuncia por el "perdón" a las eléctricas de 3.500 millones de euros por parte de los gobiernos del PSOE y el PP (los promotores de la Iniciativa Legislativa Popular para una auditoría del Déficit de Tarifa se preguntaban estos días en Facebook si existía relación entre la escandalosa Dimisión del Fiscal General del Estado, máximo responsable de la Fiscalía Anticorrupción, y el archivo de dicha denuncia, que se produjo solo unas horas antes).
Os dejamos para acabar con un enlace a la campaña de firmas en AVAAZ, que consideramos de extrema importancia, por lo que os rogamos que le deis la máxima difusión posible:

 Pídele a la Fiscalía que actúe -- #CorrupcionElectrica


Seguint amb la cerimònia de la confusió (vegeu nostre anterior post), ens trobem avui amb unes declaracions del nostre Conseller d'Indústria, Arturo Aliaga, de les quals s'ha fet ressò Radio Graus (vegeu: http://www.radiohuesca.com/noticia/531671/se-estan-evaluando-trazados-pero-hasta-2023-no-habria-proyectos-de-lineas-de-interconexion-con-francia), en les quals explica que el Ministeri d'Indústria li ha comunicat (arran de la petició d'informació que, segons va dir, anava a dur a terme en aquests dies) "que, en aquests moments, s'estan avaluant les possibilitats [d'interconnexions elèctriques amb França] i que, fins a 2023, no es començarà a pensar en projectes".
En la mateixa notícia,
Radio Graus informa, a més, que "dijous passat, el Congrés donava llum verda a la Llei de Metrologia que inclou una llista d'infraestructures que s'iniciaran en 2020, entre les quals figuraria l'autopista elèctrica Peñalba-Isona", amb el que, almenys, buidem els dubtes sobre on s'havia publicat la informació a la qual al·ludia el diari Segre (vegeu nostre anterior post).
En fi, considerem per un moment que ens fiem d'aquesta informació (la qual cosa seria donar una credibilitat als nostres governants que, francament, no mereixen a la vista dels seus continus i "estratègics" canvis de semblar, els arguments giratoris als quals ens referíem no fa molt, quan encara parlaven obertament de la Montsó-Cazaril com a cosa segura); doncs bé, encara així, poc o gens canvia pel que fa al que dèiem en la nostra anterior entrada, ja que:

  1. Es diria que davant la nostra immediata i enèrgica reacció contra la proposta de Red Eléctrica de España de reeditar l'Aragón-Cazaril i la ja propera campanya electoral (eleccions autonòmiques i locals), els nostres governants han decidit donar-nos una treva per evitar un clima de contestació social que no els interessa ara que veuen perillar els seus llocs. Això hauria de portar-nos, per contrarestar la seva estratègia, a posar sobre la taula en aquestes properes eleccions el tema de les interconnexions elèctriques de manera que els habitants de les comarques afectades per elles puguin determinar el seu vot recolzant a aquelles forces polítiques que no es trobin en mans de les grans elèctriques; que es comprometin a acabar amb la contínua amenaça (des de fa ja més de vint anys) d'una autopista elèctrica que llastra les nostres possibilitats de desenvolupament futur harmònic, i, per afegiment, que es plantegin emprendre una nova política energètica racional, sostenible i al servei de la ciutadania (sobre aquest tema, com sabeu, estem elaborant un informe amb les declaracions sobre l'Autopista Elèctrica que, històricament, han realitzat els nostres governants, en particular Arturo Aliaga, de manera que quedin patentis el seu joc brut i els seus interessos en tot aquest assumpte). En cas contrari (això és, si els qui ens governen ara seguissin exercint el poder), ens temem que en molt poc temps les moratòries a l'Autopista Elèctrica i les interconnexions elèctriques s'oblidarien ràpidament com per art de màgia. 
  2. En el millor dels casos, simplement, com diem, ens donen una treva, que, no obstant això, perpetua una insuportable situació d'amenaça i inseguretat jurídica, que impedeix el desenvolupament de les possibilitats turístiques dels nostres territoris i la recuperació de la població i de molts dels nostres petits pobles (en les rodalies dels quals encara campen les torres de l'Aragón-Cazaril instal·lades en els anys 90 i que haurien d'haver estat desmuntades ja fa anys per la seva situació irregular —per no dir il·legal— i per la indemnització de 300.000 milions de pessetes que França va pagar en el seu moment a Red Eléctrica de España, entre altres coses, per compensar-la per la instal·lació d'aquestes infraestructures, que, sense finalitat alguna ara, produeixen una també una inacceptable afecció paisatgística —recordeu que moltes d'elles tenen una altura de 65 metres—). Sobre aquest tema, resulta eloqüent la carta que diverses associacions empresarials del Pirineus aragonès han remès a la Ministra d'Agricultura, Alimentació i Medi ambient, recolzant les reivindicacions d'ADELPA que es restitueixi socioeconòmica i mediambientalment a aquests territoris, desfavorits històricament per l'enorme nombre d'embassaments i instal·lacions elèctriques, entre elles un gran nombre de línies d'alta tensió (podeu llegir el text íntegre de la carta en http://www.nabatiando.com/2014/12/carta-la-ministra-de-agricultura.html).
  3. No oblidem que la moratòria a l'Autopista Elèctrica i a les interconnexions amb França no acaba amb el projecte de "recreixement" de la LAT Foradada del Toscar-La Pobla de Segur, inacceptable a causa de la proximitat de la línia a cases i nuclis urbans habitats i sobre la qual tenim més que serioses sospites que pogués convertir-se en part d'una futura Autopista Elèctrica o fins i tot de l'Aragón-Cazaril.
Com a complement a aquesta entrada, us recordem que podeu seguir-nos diàriament en el nostre perfil de Facebook (https://www.facebook.com/groups/59814656994/), on recollim notícies d'actualitat sobre els temes que ens preocupen (incloent també l'amenaça del fracking, que no hem d'oblidar a cap moment).
Dels continguts publicats en aquests dies, volem destacar la campanya d'AVAAZ, promoguda per la Plataforma por un Nuevo Modelo Energético (a la qual estem adherits com a plataforma) i en la qual s'exigeix a la fiscalia que actuï contra la corrupció elèctrica perquè no s'arxivi la denúncia pel "perdó" a les elèctriques de 3.500 milions d'euros per part dels governs del PSOE i el PP (els promotors de la Iniciativa Legislativa Popular per a una auditoria del Dèficit de Tarifa es preguntaven aquests dies en Facebook si existia relació entre l'escandalosa Dimissió del Fiscal General de l'Estat, màxim responsable de la Fiscalia Anticorrupció, i l'arxiu d'aquesta denúncia, que es va produir solament unes hores abans).
Us deixem per acabar amb un enllaç a la campanya de signatures en AVAAZ, que considerem d'extrema importància, per la qual cosa us preguem que li doneu la màxima difusió possible (veure més amunt).

jueves, 18 de diciembre de 2014

Más sobre la moratoria de 5 años para la Autopista Eléctrica Peñalba-Arnero-Isona: poco o nada que celebrar y mucho de lo que preocuparse

Haced click en la imagen para ampliarla.
 
Con relación al presente post, se ha realizado con posterioridad una rectificación, a modo de desagravio al diario Segre y al autor de la noticia que encabeza estas líneas, dado que nuestro texto resultaba confuso y parecía acusar a este medio de desinformar, siendo que, por contra, nuestras acusaciones pretendían dirigirse al propio Gobierno y a Red Eléctrica de España. Véase al respecto: http://autopistaelectricano.blogspot.com.es/2014/12/en-desagravio-al-diario-segre.html

Desde que publicamos anteayer, en este mismo blog, la noticia de que el Ministerio de Industria "aparcaba" durante cinco años (hasta el 2020) el proyecto de Autopista Eléctrica Peñalba-Arnero-Isona (véase: http://autopistaelectricano.blogspot.com.es/2014/12/el-ministerio-de-industria-aparca-la.html), hemos recibido algunos mensajes de enhorabuena y felicitación, que, por supuesto, agradecemos, pero que creemos que se deben a una mala o apresurada interpretación de esta noticia, que, como comentaba un compañero en la anterior entrada en la que la anunciábamos, parece, en realidad, hecha para aumentar la confusión en un momento en que lo que está sobre la mesa son, ante todo, las interconexiones eléctricas con Francia y las intenciones de reeditar la Aragón-Cazaril. Francamente, no creemos que haya nada que celebrar, sino, al contrario, mucho de lo que preocuparse, sobre todo, a la vista del texto completo de la noticia publicada en Segre (que encabeza estas líneas), con la que nos hicimos ayer por la tarde.
Estas son las razones por las que afirmamos esto:
  1. En el mejor de los casos (dejando a un lado la amenaza de la Monzón-Cazaril), lo único bueno sería que dispondríamos ahora de una tregua de cinco años. Sin embargo, bien visto, con ello, simplemente, se prolonga media década más una situación de inseguridad jurídica que lastra gravemente el desarrollo de las comarcas prepirenaicas que se verían afectadas por la Autopista Eléctrica, las cuales cifran sus posibilidades de desarrollo en el turismo rural, las actividades agropecuarias y aprovechamientos forestales (truficultura) y el atractivo de nuestro rico paisaje y medio ambiente como medio para lograr la recuperación de la población. Al respecto, no es admisible que una comarca como La Ribagorza (y en gran medida también el Pallars Jussà) lleve desde los años 90 del pasado siglo (y por lo que se ve la cosa se prolongará hasta los años 20 del presente) sometida a la amenaza permanente de una Autopista Eléctrica (línea de Muy Alta Tensión a 400 kV.), que, como hemos podido comprobar, ha disuadido ya a varios emprendedores y posibles nuevos habitantes a la hora de trasladarse a nuestras tierras y desarrollar en ellas sus empresas o actividades.
  2. Como se puede leer en el texto de la noticia, la moratoria no afecta al "recrecimiento" de la LAT Foradada del Toscar-La Pobla de Segur, proyecto al que siempre nos hemos opuesto, sobre todo por la cercanía de esta línea a casas y núcleos urbanos habitados  (navegad por la etiqueta Foradada del Toscar-La Pobla de Segur para recordar nuestros argumentos y la escandalosa manera de proceder de Red Eléctrica de España en este caso, por ejemplo, cuando inició las obras antes de que acabase la fase de exposición pública del proyecto). Por otra parte, no podemos ni debemos olvidar la propuesta que en su día lanzó el alcalde de Tremp (Víctor Orrit) de que se modificase el trazado propuesto para la Autopista Eléctrica Peñalba-Arnero-Isona, llevándolo hasta la LAT Foradada del Toscar-La Pobla de Segur para compactarla con esta a la hora de interconectar a 400 kV. Aragón y Catalunya (véase: http://autopistaelectricano.blogspot.com.es/2011/07/es-victor-orrit-la-voz-de-red-electrica.html). Semejante propuesta, desde nuestro punto de vista malintencionada, multiplicaría las afecciones y el impacto de la Autopista Eléctrica, pero, sobre todo, supondría, de tomarse en consideración, una reedición parcial de la Aragón-Cazaril (lo que siempre ha sido el objetivo último de Red Eléctrica de España). Nos preocupa ahora que la moratoria aplicada a la Autopista Eléctrica esconda en realidad el deseo de empezar por recrecer la Foradada del Toscar-La Pobla de Segur para, más adelante, completar con ella el trazado de la Aragón-Cazaril con su ramal de conexión con Isona a través de la Foradada del Toscar-La Pobla de Segur.
  3. Nuestros temores y nuestra hipótesis parece además confirmarse con el hecho, que se destaca en la noticia, de que, aunque la Autopista Eléctrica quede aparcada, su subestación de término, "Isona", sí va a construirse, según el plan del Ministerio, en el ya inminente 2015.
  4. Según se dice en la noticia (entendemos que es lo que propone el plan del Ministerio), se plantea el soterramiento de la Monzón-Cazaril. Ante esto hemos de decir, con toda claridad, que nosotros nunca hemos propuesto esta medida pues, según los estudios que hemos consultado, el soterramiento solo serviría para eliminar parte de las afecciones medioambientales y, en gran medida, la afección paisajística, pero no los graves daños a la salud que causaría la línea de seguir el trazado propuesto, escandalosamente cercano a viviendas y núcleos urbanos habitados. Y es que, lejos de eliminar la contaminación electromagnética, según tenemos entendido, el soterramiento la incrementa al nivel del suelo (desconfiamos, además, de que llegase a producirse ese soterramiento a la vista de lo sucedido en la interconexión con Francia por Girona). Por otra parte, queremos recalcar que nuestra oposición a la Autopista Eléctrica se fundamenta en que responde solo a los intereses de las grandes empresas energéticas y es propia de un modelo energético caduco (por tanto, resulta innecesaria e inaceptablemente onerosa).
  5. Por último, la noticia resulta confusa pues parece identificar el proyecto de Autopista Eléctrica Peñalba-Arnero-Isona con el que ahora propone Red Eléctrica de España para la interconexión con Francia bajo la denominación Monzón-Cazaril. Desde luego que nosotros creemos que no hay una diferencia sustancial entre ambos proyectos, que coincidirían en buena parte de su trazado, de seguir, como suponemos, la línea de viejas pilonas nunca demolidas de la Aragón-Cazaril. Pero, en definitiva, no nos queda claro que el plan del Ministerio que impone la moratoria de 5 años para la Peñalba-Arnero-Isona afecte directamente al proyecto que Red Eléctrica de España ha denominado Monzón-Cazaril (y que solo es una propuesta, según dicen ahora, en estudio). Ciertamente, el texto del Segre afirma que la interconexión por el Pirineo central se aparca en favor de la interconexión por cable submarino por el Golfo de Vizcaya; pero, a continuación, se afirma también que no se descarta retomarla en un futuro, aunque revisando el trazado por las dificultades sociales y ambientales que la línea plantea al norte de Monzón. Se diría, en definitiva, que todo esto exhala un cierto tufo a desinformación y oscurantismo que, como dijimos en nuestra última asamblea, podría tener como objetivo evitar un clima de confrontación social en la ya no muy lejana campaña electoral, buscando, por añadidura, despistarnos y desmovilizarnos (añadimos a todo esto que no hemos encontrado mención alguna al plan del Ministerio ni en el BOE ni el Boletín del Congreso).
Para acabar, y por señalar algo positivo (lo único por lo que realmente podríamos felicitarnos), nos quedamos con esa afirmación del Ministerio de que la línea plantea graves problemas sociales y ambientales al norte de Monzón.
En fin, ¡ya era hora de que se diesen por enterados de que se trata de un proyecto, como siempre hemos defendido, INSOSTENIBLE SOCIAL Y MEDIOAMBIENTALMENTE! Esto, por supuesto, no debe llevarnos a relajarnos y a bajar la guardia, sino que debe servirnos de aliciente para seguir luchando como hasta ahora hemos hecho e, incluso, para redoblar nuestros esfuerzos con el objetivo de librar de una vez por todas a nuestras tierras, catalanas y aragonesas, de la perpetua amenaza de la Autopista Eléctrica, trabajando al mismo tiempo por una nueva cultura de la energía, basada en las renovables, la generación distribuida y el autoconsumo, que convierta en obsoletas e innecesarias las grandes líneas de transporte eléctrico.


Casas de Cornudella prácticamente sobrevoladas por los cables de la LAT Foradada del Toscar-La Pobla de Segur.

En relació amb el present post, s'ha realitzat amb posterioritat una rectificació, a manera de desgreuge al diari Segre i a l'autor de la notícia que encapçala aquestes línies, atès que el nostre text resultava confús i semblava acusar a aquest mitjà de desinformar, sent que, per contra, les nostres acusacions pretenien dirigir-se al propi Govern i a Red Eléctrica de España. Vegeu sobre aquest tema: http://autopistaelectricano.blogspot.com.es/2014/12/en-desagravio-al-diario-segre.html

 Des que vam publicar abans-d'ahir, en aquest mateix blog, la notícia que el Ministeri d'Indústria "aparcava" durant cinc anys (fins al 2020) el projecte d'Autopista Elèctrica Peñalba-Arnero-Isona (vegeu: http://autopistaelectricano.blogspot.com.es/2014/12/el-ministerio-de-industria-aparca-la.html), hem rebut alguns missatges d'enhorabona i felicitació, que, per descomptat, agraïm, però que creiem que es deuen a una dolenta o precipitada interpretació d'aquesta notícia, que, com comentava un company en l'anterior entrada en la qual l'anunciàvem, sembla, en realitat, feta per augmentar la confusió en un moment en què el que està sobre la taula són, abans de res, les interconnexions elèctriques amb França i les intencions de reeditar l'Aragón-Cazaril. Francament, no creiem que hi hagi res que celebrar, sinó, al contrari, molt del que preocupar-se, sobretot, a la vista del text complet de la notícia publicada en Segre (que encapçala aquestes línies), amb la qual ens vam fer ahir a la tarda.
Aquestes són les raons per les quals afirmem això:

  1. En el millor dels casos (deixant a un costat l'amenaça de la Montsó-Cazaril), l'única cosa bona seria que disposaríem ara d'una treva de cinc anys. No obstant això, ben vist, amb això, simplement, es perllonga mitja dècada més una situació d'inseguretat jurídica que llastra greument el desenvolupament de les comarques prepirinenques que es veurien afectades per l'Autopista Elèctrica, les quals xifren les seves possibilitats de desenvolupament en el turisme rural, les activitats agropecuàries i aprofitaments forestals i l'atractiu del nostre ric paisatge i medi ambient com a mitjà per aconseguir la recuperació de la població. Sobre aquest tema, no és admissible que una comarca com La Ribargorça (i en gran manera també el Pallars Jussà) porti des dels anys 90 del passat segle (i pel que es veu la cosa es perllongarà fins als anys 20 del present) sotmesa a l'amenaça permanent d'una Autopista Elèctrica (línia de Molt Alta Tensió a 400 kV.), que, com hem pogut comprovar, ha dissuadit ja a diversos emprenedors i possibles nous habitants a l'hora de traslladar-se a les nostres terres i desenvolupar en elles les seves empreses o activitats. 
  2. Com es pot llegir en el text de la notícia, la moratòria no afecta al "recreixement" de la LAT Foradada del Toscar-La Pobla de Segur, projecte al que sempre ens hem oposat, sobretot per la proximitat d'aquesta línia a cases i nuclis urbans habitats (navegueu per l'etiqueta Foradada del Toscar-La Pobla de Segur per recordar els nostres arguments i l'escandalosa manera de procedir de Red Eléctrica de España en aquest cas, per exemple, quan va iniciar les obres abans que acabés la fase d'exposició pública del projecte). D'altra banda, no podem ni hem d'oblidar la proposta que en el seu moment va llançar l'alcalde de Tremp (Víctor Orrit) que es modifiqués el traçat proposat per a l'Autopista Elèctrica Peñalba-Arnero-Isona, portant-ho fins a la LAT Foradada del Toscar-La Pobla de Segur per compactar-la amb aquesta a l'hora d'interconnectar a 400 kV. Aragó i Catalunya (vegeu: http://autopistaelectricano.blogspot.com.es/2011/07/es-victor-orrit-la-voz-de-red-electrica.html). Semblant proposta, des del nostre punt de vista malintencionada, multiplicaria les afeccions i l'impacte de l'Autopista Elèctrica, però, sobretot, suposaria, de prendre's en consideració, una reedició parcial de l'Aragón-Cazaril (el que sempre ha estat l'objectiu últim de Red Eléctrica de España). Ens preocupa ara que la moratòria aplicada a l'Autopista Elèctrica amagui en realitat el desig de començar per recréixer la Foradada del Toscar-La Pobla de Segur para, més endavant, completar amb ella el traçat de l'Aragón-Cazaril amb el seu branc de connexió amb Isona a través de la Foradada del Toscar-La Pobla de Segur. 
  3. Els nostres temors i la nostra hipòtesi sembla a més confirmar-se amb el fet, que es destaca en la notícia, que, encara que l'Autopista Elèctrica quedi aparcada, la seva subestació de terme, "Isona", sí va a construir-se, segons el pla del Ministeri, en el ja imminent 2015. 
  4. Segons es diu en la notícia (entenem que és el que proposa el pla del Ministeri), es planteja el soterrament de la Montsó-Cazaril. Davant això hem de dir, amb tota claredat, que nosaltres mai hem proposat aquesta mesura doncs, segons els estudis que hem consultat, el soterrament solament serviria per eliminar part de les afeccions mediambientals i, en gran manera, l'afecció paisatgística, però no els greus danys a la salut que causaria la línia de seguir el traçat proposat, escandalosament proper a habitatges i nuclis urbans habitats. I és que, lluny d'eliminar la contaminació electromagnètica, segons tenim entès, el soterrament la incrementa al nivell del sòl (desconfiem, a més, que arribés a produir-se aquest soterrament a la vista del succeït en la interconnexió amb França per Girona). D'altra banda, volem recalcar que la nostra oposició a l'Autopista Elèctrica es fonamenta que respon solament als interessos de les grans empreses energètiques i és pròpia d'un model energètic caduc (per tant, resulta innecessària i inacceptablement onerosa). 
  5. Finalment, la notícia resulta confusa doncs sembla identificar el projecte d'Autopista Elèctrica Peñalba-Arnero-Isona amb el qual ara proposa Red Eléctrica de España per a la interconnexió amb França sota la denominació Montsó-Cazaril. Per descomptat que nosaltres creiem que no hi ha una diferència substancial entre tots dos projectes, que coincidirien en bona part del seu traçat, de seguir, com suposem, la línia de velles pilones mai demolides de l'Aragón-Cazaril. Però, en definitiva, no ens queda clar que el pla del Ministeri que imposa la moratòria de 5 anys per la Peñalba-Arnero-Isona afecti directament al projecte que Red Eléctrica de España ha denominat Montsó-Cazaril (i que solament és una proposta, segons diuen ara, en estudi). Certament, el text del Segre afirma que la interconnexió pel Pirineu central s'aparca en favor de la interconnexió per cable submarí pel Golf de Biscaia; però, a continuació, s'afirma també que no es descarta reprendre-la en un futur, encara que revisant el traçat per les dificultats socials i ambientals que la línia planteja al nord de Montsó. Es diria, en definitiva, que tot això exhala un cert tuf a desinformació i obscurantisme que, com vam dir en la nostra última assemblea, podria tenir com a objectiu evitar un clima de confrontació social en la ja no molt llunyana campanya electoral, buscant, per afegiment, despistar-nos i desmobilitzar-nos (afegim a tot això que no hem trobat esment alguna al pla del Ministeri ni en el BOE ni el Butlletí del Congrés).
Per acabar, i per assenyalar alguna cosa positiu (l'única cosa pel que realment podríem felicitar-nos), ens quedem amb aquesta afirmació del Ministeri que la línia planteja greus problemes socials i ambientals al nord de Montsó.
En fi, ja era hora que es donessin per assabentats que es tracta d'un projecte, com sempre hem defensat, INSOSTENIBLE SOCIAL I MEDIAMBIENTALMENT! Això, per descomptat, no ha de portar-nos a relaxar-nos i a baixar la guàrdia, sinó que ha de servir-nos d'al·licient per seguir lluitant com fins ara hem fet i, fins i tot, per redoblar els nostres esforços amb l'objectiu de lliurar d'una vegada per sempre a les nostres terres, catalanes i aragoneses, de la perpètua amenaça de l'Autopista Elèctrica, treballant al mateix temps per una nova cultura de l'energia, basada en les renovables, la generació distribuïda i l'autoconsum, que converteixi en obsoletes i innecessàries les grans línies de transport elèctric.

martes, 16 de diciembre de 2014

Assemblea, retrobament de la Plataforma Unitària contra l'Autopista Elèctrica al Pallars: Tremp, Centre Cívic Tarraquet, divendres 9 de gener, 19,30 h.


Nuestros compañeros y compañeras del Pallars han convocado, como ya acordaron en nuestra anterior asamblea de Puente de Montañana, una asamblea para reactivar la plataforma en Catalunya. Se llevará a cabo en el Centre Cívic Tarraquet de Tremp, el 9 de enero del ya próximo 2015 a las 19:30 horas, con el siguiente orden del día:
  • Información de última hora
  • Red Eléctrica de España despierta el monstruo en el Pallars
  • El gobierno del Estado Español y las eléctricas aprovechan el "Plan Juncker"
  • Propuestas de acción unitaria.


Els nostres companys i companyes del Pallars han convocat, com ja van acordar en la nostra anterior assemblea de Pont de Montanyana, una assemblea per reactivar la plataforma a Catalunya. Es durà a terme en el Centre Cívic Tarraquet de Tremp, el 9 de gener del ja proper 2015 a les 19:30 hores, amb el següent ordre del dia:
  • Informació d'última hora 
  • Red Eléctrica de España desperta el monstre al Pallars
  • El govern de l'Estat Español i les elèctriques aprofiten el "Pla Juncker" 
  • Propostes d'acció unitària.

El Ministerio de Industria "aparca" la Autopista Eléctrica Peñalba-Arnero-Isona por 5 años

No acabamos de entender muy bien del todo la noticia que os comunicamos, que hemos encontrado hoy mismo publicada en el diario Segre (véase: http://www.segre.com/es/detalle-de-la-noticia/article/industria-aparca-cinc-anys-la-linia-de-molt-alta-tensio-a-andorra-i-lautopista-electrica/), tras lo cual hemos comprobado que fue ya anunciada el pasado sábado en El País (véase: http://ccaa.elpais.com/ccaa/2014/12/12/catalunya/1418417540_980849.html).
Las preguntas que surgen de inmediato son:
  • ¿Es posible "aparcar" un proyecto que no ha llegado a obtener la autorización administrativa y del que no se ha llegado a publicar Declaración de Impacto Ambiental?
  • ¿Cuánto tiempo puede permanecer abierta (como es el caso) una Evaluación de Impacto Ambiental? (os recordamos que la fase de Exposición e Información Pública del Anteproyecto y Estudio de Impacto Ambiental del conjunto de la línea tuvo su inicio, definitivamente, el 19 de mayo de 2011 y que a día de hoy, sorprendentemente, sigue abierta)
  • ¿Cómo puede hacerse compatible esto con las intenciones de Red Eléctrica de España de reeditar la Aragón-Cazaril bajo la denominación Monzón-Cazaril? (téngase en cuenta que, de ser ciertos los temores de que Red Eléctrica de España querría reaprovechar las viejas pilonas no demolidas de la Aragón-Cazaril, ambas líneas, Monzón-Cazaril y Peñalba-Arnero-Isona, coincidirían en su trazado hasta la altura de Graus).
Demasiados interrogantes y una sola certeza que no hay que perder de vista: el gobierno advierte que en un futuro (a partir del 2020) habrán de construirse tanto la Autopista Eléctrica Peñalba-Arnero-Isona como el resto de líneas que, en virtud de esta moratoria, quedarían en una "lista b" de inversiones —la MAT de Collserola y el proyecto de Autopista Eléctrica o MAT La Secuita (Tarragona)-Escatrón (Zaragoza)—.
Seguiremos informando si es que logramos desentrañar este asunto (menos mal que "dicen" que están promoviendo la transparencia, que, si no...).




No acabem d'entendre molt bé del tot la notícia que us comuniquem, que hem trobat avui mateix publicada en el diari Segre (vegeu: http://www.segre.com/es/detalle-de-la-noticia/article/industria-aparca-cinc-anys-la-linia-de-molt-alta-tensio-a-andorra-i-lautopista-electrica/), després de la qual cosa hem comprovat que va ser ja anunciada dissabte passat en El País (vegeu: http://ccaa.elpais.com/ccaa/2014/12/12/catalunya/1418417540_980849.html).
Les preguntes que sorgeixen immediatament són:

  • És possible "aparcar" un projecte que no ha arribat a obtenir l'autorització administrativa i del que no s'ha arribat a publicar Declaració d'Impacte Ambiental? 
  • Quant temps pot romandre oberta (com és el cas) una Avaluació d'Impacte Ambiental? (us recordem que la fase d'Exposició i Informació Pública de l'Avantprojecte i Estudi d'Impacte Ambiental del conjunt de la línia va tenir el seu inici, definitivament, el 19 de maig de 2011 i que a dia d'avui, sorprenentment, segueix oberta) 
  • Com pot fer-se compatible això amb les intencions de Red Eléctrica de España de reeditar l'Aragón-Cazaril sota la denominació Montsó-Cazaril? (tingui's en compte que, de ser certs els temors que Red Eléctrica de España voldria reaprofitar les velles pilones no demolides de l'Aragón-Cazaril, ambdues línies, Montsó-Cazaril i Peñalba-Arnero-Isona, coincidirien en el seu traçat fins a l'altura de Graus).
Massa interrogants i una sola certesa que no cal perdre de vista: el govern adverteix que en un futur (a partir del 2020) hauran de construir-se tant l'Autopista Elèctrica Peñalba-Arnero-Isona com la resta de línies que, en virtut d'aquesta moratòria, quedarien en una "llesta b" d'inversions —la MAT de Collserola i el projecte d'Autopista Elèctrica o MAT La Secuita (Tarragona)-Escatrón (Saragossa)—.
Seguirem informant si és que aconseguim desentranyar aquest assumpte (encara sort que "diuen" que estan promovent la transparència, que, si no...).