domingo, 7 de mayo de 2017

La Plataforma Unitaria contra la Autopista Eléctrica llevará a cabo acciones informativas y de protesta contra el proyecto de 'recrecimiento' de la LAT Foradada del Toscar-La Pobla de Segur

Una instantánea de nuestra asamblea del pasado viernes 5 de mayo en Puente de Montañana.
A continuación, os exponemos los asuntos tratados y los acuerdos alcanzados en nuestra asamblea del pasado viernes 5 de mayo. Dada la importancia de estos, los expondremos aquí en líneas generales, para tratar de ellos luego en sucesivos posts en los que los desarrollaremos en profundidad.
A la asamblea acudieron 15 compañeras y compañeros procedentes del Pallars Jussà, La Alta Ribagorça, La Ribagorza (en particular la zona de La Cornudella) y Perpignan, y contamos, además, con la asistencia del Diputado de Podemos en las Cortes de Aragón, Nacho Escartín, que tomó buena nota de toda la información que se expuso en la reunión (desde aquí queremos agradecerle su interés en nuestro conflicto).
El punto central del orden del día, como señalábamos en la convocatoria, fue el conflicto con el proyecto de aumento de la capacidad de transporte de la LAT Foradada del Toscar-La Pobla de Segur, debido a la Declaración de Impacto Ambiental (DIA) favorable al proyecto, que la Generalitat publicaba el pasado 7 de abril en su Diario Oficial (véase la resolución en http://portaldogc.gencat.cat/utilsEADOP/PDF/7346/1603118.pdf y la nota de prensa que emitió al respecto nuestra Plataforma en http://autopistaelectricano.blogspot.com.es/2017/04/la-generalitat-de-catalunya-resuelve.html).
Pero antes de entrar en este asunto de especial urgencia, hay que señalar que, precisamente, el propio viernes se publicaba en el Boletín Oficial de Aragón (véase: http://www.boa.aragon.es/cgi-bin/EBOA/BRSCGI?CMD=VERDOC&BASE=BZHT&PIECE=BOLE&DOCR=4&SEC=FIRMA&RNG=10&SEPARADOR=&&MATE-C=07DIM&PUBL-C=20170505) el "ANUNCIO del Instituto Aragonés de Gestión Ambiental, por el que se pone en público conocimiento la tramitación del procedimiento administrativo de evaluación de impacto ambiental simplificada del Proyecto de repotenciación de las líneas aéreas de transporte de energía eléctrica a 220 kV Escalona-T Foradada y Escalona-T Escalona, promovido por Red Eléctrica de España, SAU. Expediente INAGA 500201/01/2017/640". Este anuncio, al que deberemos dar rápida y cumplida respuesta, junto con algunos datos que hemos obtenido del informe de ENTSO-E Regional Investment Plan 2015, demuestra ya con absoluta certeza que el "recrecimiento" de la LAT Escalona-Foradada del Toscar- La Pobla de Segur, contrariamente a lo que comunicó Red Eléctrica de España al Alcalde de Graus, tiene como principal objetivo REFORZAR el proyecto de interconexión eléctrica a través del Pirineo aragonés (expondremos el asunto en detalle en un próximo post).
Precisamente en relación con los proyectos de interconexión eléctrica, hay que destacar también que, de manera previa a nuestra asamblea, se llevó a cabo una reunión (vía Skype) de nuestra Red de Apoyo Mutuo en respuesta a los Megaproyectos Energéticos, en la que nuestros compañeros del Observatori del Deute en la Globalització (ODG) nos informaron del proceso de consultas sobre los Proyectos de Interés Comunitario (PIC) que ha abierto la Comisión Europea (con plazo hasta el 17 de junio). Debido a la complejidad de la consulta y a la trascendencia de participar en ella, expresando de manera razonada nuestro rechazo a los proyectos de interconexión que nos amenazan, trataremos este asunto en profundidad en fechas próximas (estamos ahora elaborando un pequeño manual para explicaros cómo hay que hacer para participar en dicha consulta).
Expuestos estos dos asuntos previos, el resto de la asamblea sirvió para informar sobre la situación del proyecto de "recrecimiento" de la LAT Foradada del Toscar-La Pobla de Segur y acordar las acciones que vamos a llevar a cabo. Obviamente, no vamos a informar aún de manera pública sobre estas acciones (las iremos anunciando en este blog conforme vayamos organizándolas y convocándolas); no obstante, en esencia, y a partir de la información que nos transmitió el compañero de La Terreta que está llevando este tema, en la asamblea se trató de:
  1. Las principales razones por las que siempre hemos considerado que el proyecto de "recrecimiento" de la LAT Foradada del Toscar-La Pobla de Segur resulta inaceptable e, incluso, supone un auténtico atentado contra la salud pública por el empeño de Red Eléctrica de España de no modificar ni un milímetro del trazado de esta línea, construida en época franquista tan cerca de las poblaciones afectadas como para que en varios casos sus cables lleguen a sobrevolar viviendas habitadas. Sin duda, son muchas las razones por las que este proyecto debería ser anulado (su impacto ambiental y paisajístico resulta igualmente inaceptable, y, como se ha señalado ya, la justificación del proyecto oculta las verdaderas razones por las que la empresa promotora quiere llevarlo a cabo); pero son las afecciones a la salud que causará a los habitantes de las poblaciones afectadas las que generan más indignación, especialmente si se tiene en cuenta que el motivo por el que, probablemente, Red Eléctrica de España se empeña en no modificar el trazado es para evitar tener que acogerse a la legislación vigente en la actualidad (lo que podría obligarla incluso al desmantelamiento de la línea). Al respecto, los asistentes a la asamblea, se mostraron especialmente indignados también por lo expresado en el punto 6.1 "Condicions sobre l'alternativa escollida" de la DIA favorable de la Generalitat de Catalunya, en el que, literalmente, se dice que: "Prèviament a l'inici de les obres, el promotor ha de clarificar les discrepàncies envers l'afectació a nuclis o edificacions per suposat incompliment de les distàncies mínimes de línies elèctriques d'alta tensió a nuclis habitats que determina tant la normativa vigent com els criteris estandarditzats. En aquest cas, a l'expedient d'informació pública es posa de manifest una suposada omissió de nuclis habitats en la informació ambiental proporcionada pel promotor. Cal aportar informació de detall de tots els nuclis existents en un radi de 100 m de l'eix longitudinal de la línia i justificar el compliment de les prescripcions tècniques envers les distàncies mínimes de seguretat". ¿Cómo es posible otorgar autorización a un proyecto reconociendo que no se sabe si se cumple o no el condicionado de distancias?
  2. La información que nos proporcionó nuestro compañero de La Terreta, que, actualmente se encuentra en Madrid, estudiando las posibilidades que tenemos de iniciar acciones administrativas y legales contra este proyecto. Nuestro compañero nos ha informado también de que el próximo jueves, en representación de nuestra plataforma, trasladará las razones por las que nos oponemos al proyecto de "recrecimiento" de la LAT Foradada del Toscar-La Pobla de Segur a la Senadora Vicenta Jiménez, del Grupo Parlamentario Unidos Podemos-En Comú Podem-En Marea, del que es portavoz en la Comisión de Energía, Turismo y Agenda Digital (os expondremos este asunto con más detalle en un próximo post).
  3. La información que nos expusieron los compañeros y compañeras de las zonas de La Cornudella y La Terreta acerca de los acuerdos que alcanzaron en las asambleas que, de manera previa se realizaron en estos territorios en días pasados. A partir de estos, se acordaron en nuestra asamblea del pasado viernes cuatro posibles acciones, informativas y de protesta, de las que, como antes decíamos, os informaremos conforme se vayan organizando y convocando.
Trazado de la LAT Foradada del Toscar-La Pobla de Segur (haced click en la imagen para ampliarla).

Para finalizar, se acordó dejar abierta la convocatoria de nuestra próxima asamblea pues, como acordamos en anteriores reuniones, se pretende que esta se lleve a cabo en junio en Huesca para coordinarnos con nuestros compañeros de la zona de Sabiñánigo con el fin de afrontar el inicio del proyecto de interconexión eléctrica por el Pirineo aragonés, previsto para finales de este año. En estos momentos nuestros compañeros y compañeras de Ecologistas en Acción en Huesca y Sabiñánigo están organizando el encuentro, sin que aún tengamos fecha y hora (en cuanto se decida, convocaremos la asamblea desde este blog). Eso sí, dada la situación en la que nos encontramos, no se descarta que se lleve a cabo también una asamblea específica sobre el proyecto de "recrecimiento" de la LAT Foradada del Toscar-La Pobla de Segur en nuestro territorio (si así fuera, igualmente, la convocaremos desde este blog).


Una instantánea de nuestra asamblea del pasado viernes 5 de mayo en Puente de Montañana.

A continuació, us exposem els assumptes tractats i els acords assolits en la nostra assemblea de divendres passat 5 de maig. A causa de la importància d'aquests, els exposarem aquí en línies generals, per tractar d'ells després en successius posts en els quals els desenvoluparem en profunditat.
A l'assemblea van acudir 15 companyes i companys procedents del Pallars Jussà, l'Alta Ribagorça, La Ribagorça (en particular la zona de la Cornudella) i Perpinyà, i vam comptar, a més, amb l'assistència del Diputat de Podem a les Corts d'Aragó, Nacho Escartín, que va prendre bona nota de tota la informació que es va exposar a la reunió (des d'aquí volem agrair el seu interès en el nostre conflicte).
El punt central de l'ordre del dia, com assenyalàvem en la convocatòria, va ser el conflicte amb el projecte d'augment de la capacitat de transport de la LAT Foradada del Toscar-La Pobla de Segur, a causa de la Declaració d'Impacte Ambiental (DIA) favorable al projecte, que la Generalitat publicava el passat 7 d'abril a seu
Diari Oficial (vegeu la resolució en http://portaldogc.gencat.cat/utilsEADOP/PDF/7346/1603118.pdf, i la nota de premsa que va emetre al respecte la nostra plataforma en http://autopistaelectricano.blogspot.com.es/2017/04/la-generalitat-de-catalunya-resuelve.html).
Però abans d'entrar en aquest assumpte d'especial urgència, cal assenyalar que, precisament, el mateix divendres es publicava en el
Butlletí Oficial d'Aragó (vegeu: http://www.boa.aragon.es/cgi-bin/EBOA/BRSCGI?CMD=VERDOC&BASE=BZHT&PIECE=BOLE&DOCR=4&SEC=FIRMA&RNG=10&SEPARADOR=&&MATE-C=07DIM&PUBL-C=20170505) el "ANUNCIO del Instituto Aragonés de Gestión Ambiental, por el que se pone en público conocimiento la tramitación del procedimiento administrativo de evaluación de impacto ambiental simplificada del Proyecto de repotenciación de las líneas aéreas de transporte de energía eléctrica a 220 kV Escalona-T Foradada y Escalona-T Escalona, promovido por Red Eléctrica de España, SAU. Expediente INAGA 500201/01/2017/640"  Aquest anunci, al qual haurem de donar ràpida i complerta resposta, juntament amb algunes dades que hem obtingut de l'informe de ENTSO-E Regional Investment Plan 2015, demostra ja amb absoluta certesa que el "recreixement" de la LAT Escalona-Foradada del Toscar- la Pobla de Segur, contràriament al que va comunicar Red Eléctrica de España a l'Alcalde de Graus, té com a principal objectiu reforçar el projecte d'interconnexió elèctrica a través del Pirineu aragonès (exposarem l'assumpte en detall en un proper post).
Precisament en relació amb els projectes d'interconnexió elèctrica, cal destacar també que, de manera prèvia a la nostra assemblea, es va dur a terme una reunió (via Skype) de la nostra Xarxa de Suport Mutu en resposta als Megaprojectes Energètics, en què els nostres companys de l'Observatori del Deute en la Globalització (ODG) ens van informar del procés de consultes sobre els Projectes d'Interès Comunitari (PIC) que ha obert la Comissió Europea (amb termini fins al 17 de juny). A causa de la complexitat de la consulta i la transcendència de participar-hi, expressant de manera raonada el nostre rebuig als projectes d'interconnexió que ens amenacen, tractarem aquest assumpte en profunditat en dates pròximes (estem ara elaborant un petit manual per a explicar-vos com cal fer per participar en aquesta consulta).
Exposats aquests dos assumptes previs, la resta de l'assemblea va servir per informar sobre la situació del projecte de "recreixement" de la LAT Foradada del Toscar-La Pobla de Segur i acordar les accions que portarem a terme. Òbviament, no anem a informar encara de manera pública sobre aquestes accions (les anirem anunciant en aquest bloc conforme anem organitzant-les i convocant-les); no obstant això, en essència, i a partir de la informació que ens va transmetre el company de La Terreta que està al cárrec d'aquest tema, a l'assemblea es va tractar de:

  1. Les principals raons per les que sempre hem considerat que el projecte de "recreixement" de la LAT Foradada del Toscar-La Pobla de Segur resulta inacceptable i, fins i tot, suposa un autèntic atemptat contra la salut pública per l'obstinació de Red Eléctrica de España de no modificar ni un mil·límetre del traçat d'aquesta línia, construïda en època franquista tan a prop de les poblacions afectades com perquè en diversos casos els seus cables arribin a sobrevolar habitatges habitades. Sens dubte, són moltes les raons per les quals aquest projecte hauria de ser anul·lat (el seu impacte ambiental i paisatgístic resulta igualment inacceptable, i, com s'ha assenyalat ja, la justificació del projecte amaga les veritables raons per les quals l'empresa promotora vol portar-lo a terme); però són les afeccions a la salut que causarà als habitants de les poblacions afectades les que generen més indignació, especialment si es té en compte que el motiu pel qual, probablement, Red Eléctrica de España s'entesta a no modificar el traçat és per evitar haver de acollir-se a la legislació vigent en l'actualitat (el que podria obligar-la fins i tot al desmantellament de la línia). Referent a això, els assistents a l'assemblea, es van mostrar especialment indignats també per l'expressat en el punt 6.1 "Condicions sobre l'alternativa escollida" de la DIA favorable de la Generalitat de Catalunya, en el qual, literalment, es diu que: "Prèviament a l'inici de les obres, el promotor ha de clarificar les discrepàncies envers l'afectació a nuclis o edificacions per suposat incompliment de les distàncies mínimes de línies elèctriques d'alta tensió a nuclis habitats que determina tant la normativa vigent com els criteris estandarditzats. En aquest cas, a l'expedient d'informació pública es posa de manifest una suposada omissió de nuclis habitats en la informació ambiental proporcionada pel promotor. Cal aportar informació de detall de tots els nuclis existents en un radi de 100 m de l'eix longitudinal de la línia i justificar el compliment de les prescripcions tècniques envers les distàncies mínimes de seguretat". Com és possible atorgar autorització a un projecte reconeixent que no se sap si es compleix o no el condicionat de distàncies?
  2. La informació que ens va proporcionar el nostre company de La Terreta, que, actualment es troba a Madrid, estudiant les possibilitats que tenim d'iniciar accions administratives i legals contra aquest projecte. El nostre company ens ha informat també que el proper dijous, en representació de la nostra plataforma, traslladarà les raons per les quals ens oposem al projecte de "recreixement" de la LAT Foradada del Toscar-La Pobla de Segur a la Senadora Vicenta Jiménez, del Grup Parlamentari Unidos Podemos-En Comú Podem-En Marea, del que és portaveu a la Comissió d'Energia, Turisme i Agenda Digital (us exposarem aquest assumpte amb més detall en un proper post).
  3. La informació que ens van exposar els companys i companyes de les zones de la Cornudella i La Terreta sobre els acords que es van aconseguir en les assemblees que, de manera prèvia es van realitzar en aquests territoris en dies passats. A partir d'aquests es van acordar en la nostra assemblea de divendres passat quatre possibles accions, informatives i de protesta, de les que, com abans dèiem, us informarem conforme es vagin organitzant i convocant.
La LAT Foradada del Toscar-La Pobla de Segur a su paso por Torogó (Lleida). ¿De verdad que la Generalitat de Catalunya no sabe si la EIA del proyecto de "recrecimiento" cumple con el condicionado de distancias?
Per finalitzar, es va acordar deixar oberta la convocatòria de la nostra propera assemblea doncs, com vam acordar en anteriors reunions, es pretén que aquesta es dugui a terme al juny a Osca per coordinar-nos amb els nostres companys de la zona de Sabiñánigo per tal d'afrontar l'inici del projecte d'interconnexió elèctrica pel Pirineu aragonès, previst per a finals d'aquest any. A hores d'ara els nostres companys i companyes d'Ecologistes en Acció a Osca i Sabiñánigo estan organitzant la trobada, sense que encara tinguem data i hora (quant es decideixi, convocarem l'assemblea des d'aquest bloc). Això sí, a causa de la situació en què ens trobem, no es descarta que es dugui a terme també una assemblea específica sobre el projecte de "recreixement" de la LAT Foradada del Toscar-La Pobla de Segur al nostre territori (si així fos, igualment, la convocarem des d'aquest bloc).



No hay comentarios:

Publicar un comentario