viernes, 16 de diciembre de 2022

Concentración en Isona ante la reunión de Forestalia con propietarios de terrenos el pasado martes 13 de diciembre

Enterados de que este pasado martes 13 de diciembre se iba a producir una reunión entre representantes de Forestalia y propietarios de terrenos, con la participación directa de la alcaldesa, Rosa Amorós, y puesto que, además, invitaban a participar exclusivamente a dichos propietarios de terrenos, 10 miembros de nuestra plataforma se concentraron a las 18 horas frente al Café Modern de Isona.
A la citada reunión asistieron 16 personas, 6 representantes de Forestalia y la alcaldesa, como organizadora del acto junto con esta empresa. Pero en la sala tuvimos la cobertura de dos compañeras de la zona, así que, si contamos bien, asistieron unos 10 propietarios, la mayoría de los cuales se declararon contrarios a los planes y propuestas que se les ofrecieron, a pesar de que se los pintasen de colores (les ofrecían 1.800 € por Ha. al año; que el suelo seguiría siendo de uso agricola; que el IBI se reduciría al 50 % y que este contrato sería por 30 años, para lo que solo deberían dar su conformidad, sin firmar documento alguno).
Constatamos que a pesar de la urgencia, la acción fue todo un éxito. Además, como respuesta, se realizará por nuestra parte, junto con Salvem Lo Pallars, un acto informativo del que solo falta concretar el día tras el próximo periodo festivo.
Como unicas notas negativas, queremos recalcar la actitud colaboracionista con Forestalia de la alcaldesa, que salió de puntillas y a toda prisa de la reunión; pero, sobre todo, que solo unos minutos después de iniciarse la concentración se presentaron dos dotaciones de los mossos, exigiendo DNI y anotando el de tres de nuestros compañeros. Es más, ante la intervención de un activista en el sentido de que no hacíamos nada ilegal y que solo informábamos del acto alternativo que se va a organizar, tuvimos que oírnos insinuaciones acerca de que eso de la libertad de información y expresión estaba poniéndose en cuestión, y que cambiarían en breve las cosas. ¿De qué tienen miedo? ¿O es que acaso nuestra plataforma, en ya 30 años de lucha, ha realizado alguna vez algún tipo de acción ilegal o violenta?

Assabentats que aquest dimarts 13 de desembre passat es produiria una reunió entre representants de Forestalia i propietaris de terrenys, amb la participació directa de l'alcaldessa, Rosa Amorós, i ja que, a més, convidaven a participar exclusivament a aquests propietaris de terrenys, 10 membres de la nostra plataforma es van concentrar a les 18 hores davant del Cafè Modern d'Isona.
A la reunió esmentada van assistir 16 persones, 6 representants de Forestàlia i l'alcaldessa, com a organitzadora de l'acte juntament amb aquesta empresa. Però a la sala vam tenir la cobertura de dues companyes de la zona, així que, si comptem bé, van assistir-hi uns 10 propietaris, la majoria dels quals es van declarar contraris als plans i propostes que se'ls van oferir, tot i que els pintessin de colors (els oferien 1.800 € per Ha. a l'any; que el sòl seguiria sent d'ús agrícola; que l'IBI es reduiria al 50 % i que aquest contracte seria per 30 anys, per a la qual cosa només haurien de donar la seva conformitat, sense signar cap document).
Constatem que, malgrat la urgència, l'acció va ser tot un èxit. A més, com a resposta, es realitzarà per part nostra, juntament amb Salvem Lo Pallars, un acte informatiu del qual només falta concretar el dia, després del proper període festiu.
Com a úniques notes negatives, volem recalcar l'actitud col·laboracionista amb Forestalia de l'alcaldessa, que va sortir de puntetes i de pressa de la reunió; però, sobretot, que només uns minuts després d'iniciar-se la concentració es van presentar dues dotacions dels mossos, exigint el DNI i anotant el de tres dels nostres companys. És més, davant la intervenció d'un activista en el sentit que no fèiem res il·legal i que només informàvem de l'acte alternatiu que s'organitzarà, ens vam haver d'escoltar insinuacions sobre el fet que això de la llibertat d'informació i expressió s'estava posant en qüestió, i que canviarien ben aviat les coses. De què tenen por? O és que potser la nostra plataforma, en 30 anys de lluita, ha realitzat alguna vegada algun tipus d'acció il·legal o violenta?

Acuerdos de nuestra asamblea del mes de diciembre

El pasado 2 de diciembre celebramos en Puente de Montaña nuestra última asamblea de este año 2022 marcado por las amenazas del nuevo proyecto de autopista eléctrica Valsalada-Laluenga-Isona y el macroproyecto fotovoltaico en el Pallars. Por ello y a puertas ya de la Navidad, encabezamos estas líneas con nuestra postal de felicitación para estos días, en que volvemos a recoger los versos de nuestro compañero poeta Emilio Pedro Gómez, que quizá más aún que nunca siguen iluminando nuestra lucha no solo en defensa del territorio, sino por la racionalidad y justicia energéticas.
En cuanto a lo tratado y acordado en la citada asamblea, como ya es habitual, comenzamos con una revisión del estado de nuestras cuentas, en el que se observó que no ha habido apenas cambios en relación con nuestra campaña de micromecenazgo Pirineos a NO es para la Alta Tensión, con la que hemos obtenido hasta el momento algo más de 800 euros, lo que supone más o menos la mitad de lo que necesitamos para afrontar los gastos judiciales de los contenciosos que tenemos presentados (contra la subestación eléctrica proyectada en Figuerola d'Orcau y contra el recrecimiento de la LAT Foradada del Toscar-Escalona). Vaya desde aquí nuestro más sincero agradecimiento a las personas y entidades que nos han apoyado, recordándoos que la campaña permanecerá abierta hasta el 22 de diciembre, esto es, el jueves que viene.
 
 
En esta ocasión sí pudimos repartir la lotería que jugamos este año, aunque, ciertamente, no eran ya muchos los décimos que quedaban disponibles dado que se habían llegado a vender prácticamente todos los adquiridos en los días previos.
Tras estos primeros puntos, nuestros compañeros y compañeras del Pallars, que siguen reuniéndose periódicamente entre asambleas ante la inminente amenaza de la macrocentral fotovoltaica proyectada en su territorio, informaron de los acuerdos que habían alcanzado previamente en su asamblea:
  • Adherirnos a la Plataforma No a la MAT Catalunya, que reúne a las plataformas catalanas que, como la nuestra, vienen luchando en defensa del territorio contra los numerosos proyectos de autopistas eléctricas o MAT (400 kV) que amenazan anumerosas comarcas catalanas. La asamblea ratificó el acuerdo (ya veníamos participando en reuniones previas con dichas plataformas), suscribiendo el Manifest Unitari en contra dels macro projectes eòlics i solars i les línies MAT i LAT, que podéis encontrar en: https://blog.noalamatcatalunya.org.
  • A raíz de nuestras quejas por las crecientes exigencias burocráticas que dificultan la organización de acciones, remitir una carta al Ajuntament de Tremp ofreciendo nuestra colaboración e instándoles a trabajar conjuntamente en la defensa de nuestro territorio y un nuevo modelo energético.
  • Pensando ya en las elecciones municipales de la próxima primavera, ir preparando un modelo de carta a las instituciones locales con la que transmitirles nuestras peticiones como plataforma.
En cuanto al lado aragonés, los compañeros y compañeras de Tolva nos informaron de que están planteando una reunión con gente de Benabarre y los alcaldes de los ayuntamientos afectados por el proyecto de Autopista Eléctrica Valsalada-Laluenga-Isona. Por otra parte, se ha constatado, a través del reparto de dípticos informativos, que la información sobre la propuesta de soterramiento de Forestalia (véase: https://autopistaelectricano.blogspot.com/2022/09/pretende-forestalia-soterrar-la.html) no había llegado a la gente; aunque el hecho de que no se haya vuelto a saber nada al respecto nos confirma en nuestras sospechas de que se tratase de una trampa para desmovilizarnos.
A continuación, se informó de las reuniones y colaboración que llevamos a cabo periódicamente con otras plataformas hermanas a través de nuestra Red de Apoyo Mutuo en respuesta a los Megaproyectos Energéticos, ALIENTE y las plataformas aragonesas que nos manifestamos en Zaragoza el pasado 13 de marzo
Para finalizar, se acordó que, cuando menos durante el periodo invernal, las próximas asambleas serán no presenciales y se llevarán a cabo a través de videoconferencia. En concreto, la próxima, se realizará el viernes 13 de enero a las 18 horas (en nuestro Grupo de Google informaremos con tiempo del enlace y contraseña para participar, seguramente a través de la aplicación ZOOM).
 
El passat 2 de desembre vam celebrar a Pont de Montanyana la nostra darrera assemblea d'aquest any 2022 marcat per les amenaces del nou projecte d'autopista elèctrica Valsalada-Laluenga-Isona i el macroprojecte fotovoltaic al Pallars. Per això i a portes ja del Nadal, encapçalem aquestes línies amb la nostra postal de felicitació per a aquests dies, en què tornem a recollir els versos del nostre company poeta Emilio Pedro Gómez, que potser més encara que mai segueixen il·luminant la nostra lluita no només en defensa del territori, sinó per la racionalitat i justícia energètiques.
Pel que fa al tractat i acordat en la citada assemblea, com ja és habitual, vam començar amb una revisió de l'estat dels nostres comptes, en què es va observar que gairebé no hi ha hagut canvis en relació amb la nostra campanya de micromecenatge Pirineus NO és per a la Alta Tensió, amb la qual hem obtingut fins ara una mica més de 800 euros, la qual cosa suposa més o menys la meitat del que necessitem per afrontar les despeses judicials dels contenciosos que tenim presentats (contra la subestació elèctrica projectada a Figuerola d' Orcau i contra el recreixement de la LAT Foradada del Toscar-Escalona). Des d'aquí el nostre més sincer agraïment a les persones i entitats que ens han donat suport, recordant-vos que la campanya romandrà oberta fins al 22 de desembre, és a dir, dijous que ve.
 

 
En aquesta ocasió sí que vam poder repartir la loteria que juguem aquest any, encara que, certament, ja no eren molts els dècims que quedaven disponibles atès que s'havien arribat a vendre pràcticament tots els adquirits els dies previs.
Després d'aquests primers punts, els nostres companys i companyes del Pallars, que continuen reunint-se periòdicament entre assemblees davant la imminent amenaça de la macrocentral fotovoltaica projectada al seu territori, van informar dels acords que havien assolit prèviament a la seva assemblea:
  • Adherir-nos a la Plataforma No a la MAT Catalunya, que reuneix les plataformes catalanes que, com la nostra, estan lluitant en defensa del territori contra els nombrosos projectes d'autopistes elèctriques o MAT (400 kV) que amenacen nombroses comarques catalanes. L'assemblea va ratificar l'acord (ja veníem participant en reunions prèvies amb aquestes plataformes), subscrivint el Manifest Unitari contra els macroprojectes eòlics i solars i les línies MAT i LAT, que podeu trobar a: https://blog.noalamatcatalunya.org.
  • Arran de les nostres queixes per les exigències burocràtiques creixents que dificulten l'organització d'accions, remetre una carta a l'Ajuntament de Tremp oferint la nostra col·laboració i instant-los a treballar conjuntament en la defensa del nostre territori i un nou model energètic.
  • Pensant ja en les eleccions municipals de la primavera que ve, anar preparant un model de carta a les institucions locals amb què transmetre'ls les nostres peticions com a plataforma.
Pel que fa al costat aragonès, els companys i les companyes de Tolva ens van informar que estan plantejant una reunió amb gent de Benabarre i els alcaldes dels ajuntaments afectats pel projecte d'Autopista Elèctrica Valsalada-Laluenga-Isona. D'altra banda, s'ha constatat, a través del repartiment de díptics informatius, que la informació sobre la proposta de soterrament de Forestalia (vegeu: https://autopistaelectricano.blogspot.com/2022/09/pretende-forestalia-soterrar-la.html) no havia arribat a la gent; encara que el fet que no s'hagi tornat a saber res ens confirma en les nostres sospites que es tractés d'un parany per desmobilitzar-nos.
A continuació, es va informar de les reunions i col·laboració que vam fer periòdicament amb altres plataformes germanes a través de la nostra Xarxa de Suport Mutu en resposta als Megaprojectes Energètics, ALIENTE i les plataformes aragoneses que ens vam manifestar a Saragossa el passat 13 de març.
Per finalitzar, es va acordar que, si més no durant el període hivernal, les properes assemblees seran no presencials i es duran a terme a través de videoconferència. En concret, la propera, es realitzarà el divendres 13 de gener a les 18 hores (al nostre Grup de Google informarem amb temps de l'enllaç i la contrasenya per participar, segurament a través de l'aplicació ZOOM).