domingo, 30 de octubre de 2022

Botifarrada reivindicativa "Renovables SÍ, però NO així": Tremp, Plaça de l'Ajuntament, sábado 5 de noviembre, de 12 a 17 horas

Haced clic en la imagen para ampliarla.
 
Como informábamos en nuestro anterior post, el próximo sábado 5 de noviembre, de 12:00 a 17:00 h., nuestra plataforma y Salvem Lo Pallars, convocamos una Botifarrada reivindicativa, que tendrá lugar en la Plaça de l'Ajuntament de Tremp. Con ella, bajo el lema Renovables SÍ, però NO així, queremos volver a mostrar nuestro más rotundo rechazo a la implantación masiva (700 hectáreas) de megacentrales fotovoltaicas en el Pallars Jussà, así como al proyecto de Autopista Eléctrica Valsalada-Laluenga-Isona, las subestaciones eléctricas planificadas en Figuerola d'Orcau y los numerosos proyectos de repotenciación de líneas de alta tensión que atraviesan nuestro territorio.
En el acto, cuyo programa figura en el cartel que encabeza estas líneas, se aprovechará para informar mediante un díptico de los planes de Forestalia, que ya os adelantamos hace unas semanas en este blog (véase: https://autopistaelectricano.blogspot.com/2022/09/pretende-forestalia-soterrar-la.html).
Os dejamos al pie del post con el texto del citado díptico, en castellano y en catalán, y los enlaces de los que podéis descargar la maqueta en pdf por si podéis y queréis colaborar en su difusión.
Os esperamos en Tremp el próximo sábado
 
Com informàvem al nostre anterior post, el proper dissabte 5 de novembre, de 12:00 a 17:00 h, la nostra plataforma i Salvem Lo Pallars, convoquem una Botifarrada reivindicativa, que tindrà lloc a la Plaça de l'Ajuntament de Tremp. Amb ella, sota el lema Renovables SÍ, però NO així, volem tornar a mostrar el nostre més rotund rebuig a la implantació massiva (700 hectàrees) de megacentrals fotovoltaiques al Pallars Jussà, així com al projecte d'Autopista Eléctrica Valsalada-Laluenga-Isona, les subestacions elèctriques planificades a Figuerola d'Orcau i els nombrosos projectes de repotenciació de línies d'alta tensió que travessen el nostre territori.
A l'acte, el programa del qual figura al cartell que encapçala aquestes línies, s'aprofitarà per informar mitjançant un díptic dels plans de Forestalia, que ja us vam avançar fa unes setmanes en aquest bloc (vegeu: https://autopistaelectricano.blogspot.com/2022/09/pretende-forestalia-soterrar-la.html). Us deixem al peu del post amb el text del dit díptic, en castellà i en català, i els enllaços dels que podeu descarregar la maqueta en pdf per si podeu i voleu col·laborar en la seva difusió.
Us esperem a Tremp el proper dissabte.
 
TEXTO DÍPTICO CASTELLANO

Recientemente, hemos sabido, de fuentes totalmente solventes, que FORESTALIA, la empresa promotora del proyecto de Autopista Eléctrica Valsalada-Laluenga-Isona, va a plantear un trazado alternativo al presentado hace un año, en el que, según dice la empresa, soterraría la línea entre el río Cinca e Isona, siguiendo las carreteras con una zanja hormigonada de 1,5 metros. Contamos con un mapa elaborado por la propia empresa (que solo abarca la zona entre los municipios de Peralta de Calasanz y Tolva), con el que hemos hecho el esquema que tenéis al final del díptico.
Además, según las mismas fuentes, FORESTALIA presentará el proyecto el próximo mes de noviembre, y pretendería comenzar con las obras de la Autopista Eléctrica en 2024.
Pero, si la información que hemos recibido parece fiable...

¿Por qué nos preguntamos entonces si FORESTALIA pretende soterrar un tramo de la Autopista Eléctrica?
  • Esta empresa no nos merece ninguna credibilidad: se dedica a obtener concesiones para venderlas; fragmenta artificialmente proyectos; ofrece contratos de arrendamiento de tierras abusivos... En definitiva, su supuesto “éxito” se basa únicamente en marketing y conexiones políticas.
  • Todo ello nos lleva a pensar en una posible trampa dirigida a dividirnos y a desmovilizarnos (así hizo en su día REE con la interconexión eléctrica por Girona: su anuncio de que la soterraría desmovilizó a los ayuntamientos que se oponían a esta, pero al final solo soterró el tramo fronterizo).
  • Por añadidura, está en entredicho la viabilidad económica del proyecto, como ya señalamos en nuestras alegaciones. Pero si sumamos además el alto sobrecoste de soterrar una línea de 400.000 voltios, ya no nos salen las cuentas. A no ser, claro está, que acabemos pagándola la ciudadanía vía factura de la luz o vía impuestos.
  • No entendemos eso de que la empresa pretende “presentar su proyecto en noviembre”. Este está en fase de participación pública: ya presentamos numerosísimas alegaciones y estamos a la espera de la resolución de la administración. ¿Un nuevo proyecto no implicaría un nuevo trámite administrativo?, porque ni nuestra plataforma ni las personas que han alegado a título personal han recibido notificación alguna de esta nueva “alternativa”.

¿Por qué nos oponemos en cualquier caso a este nuevo proyecto de Autopista Eléctrica?
  • Aérea o soterrada, la línea que proyecta FORESTALIA, por más que se empeñe en que es una “infraestructura de evacuación”, es una línea de transporte eléctrico (400 kV y más de 150 kilómetros de trazado, artificialmente dividido en dos tramos), que, como dice la Ley del Sector Eléctrico, solo puede construir y gestionar, de manera exclusiva, REE. Si se autorizase semejante proyecto, se avalaría una doble privatización de la red eléctrica, lo que incrementaría, sin duda, el coste de la futura factura de la luz. 
  • Aérea o soterrada, el modelo que sigue esta línea es el mismo de siempre: centralizado, extractivista y colonialista. Se llevaría la luz generada en Aragón y el Pallars Jussà a Barcelona y al mercado europeo, dejando sus afectaciones en nuestra tierra.
  • Aérea o soterrada, una gran línea de transporte eléctrico siempre pierde una significativa parte de la electricidad que transporta a grandes distancias. La crisis energética exige, al contrario, ahorro y eficiencia, y no solo para la ciudadanía, sino especialmente para las grandes empresas que se benefician de la energía.
Y LO MÁS IMPORTANTE
  • La línea proyectada por FORESTALIA (aunque la presentase inicialmente como “infraestructura de evacuación” para 6 centrales eólicas de unos 50 MW en las cercanías de Huesca) tiene suficiente capacidad para “evacuar” la electricidad que generarían 80 centrales de esta potencia. Si no la paramos, detrás de ella vendrá una avalancha de proyectos de centrales eólicas y / o fotovoltaicas que ocuparán nuestras mejores tierras, como ya está sucediendo en el Pallars Jussà, La Fueva, la Jacetania y muchas más comarcas de Aragón y Catalunya.
  • Aunque el soterramiento minimice los impactos paisajísticos y medioambientales, agrava los daños a la salud al bajar a ras de suelo los enormes campos electromagnéticos que generan las grandes líneas de transporte eléctrico (los magnéticos no pueden apantallarse). Además, como se puede ver en los mapas finales, la alternativa soterrada solo afectaría a un pequeño tramo y se acercaría aún más a las poblaciones, al menos, a Tolva. 
 
TEXT DÍPTIC CATALÀ
Recentment, hem rebut informació de font fiables, que FORESTALIA, l’empresa promotora del projecte d’Autopista Elèctrica Valsalada-Laluenga-Isona, plantejarà un traçat alternatiu al presentat fa un any, en què, segons diu l’empresa, soterraria la línia entre el riu Cinca i Isona, seguint les carreteres amb una rasa formigonada d’1,5 metres. Comptem amb un mapa elaborat per la pròpia empresa (que només abarca la zona entre els municipis de Peralta de Calasanz i Tolva), que és amb el que ens hem basat per fer l’esquema que teniu al final del díptic.
A més, segons les mateixes fonts, FORESTALIA presentarà el projecte el proper mes de novembre, i pretendria començar amb les obres de l’Autopista Elèctrica el 2024.
Aleshores, si donem per certa la informació que hem rebut fins ara...

Per què ens qüestionem el fet que FORESTALIA pretengui soterrar un tram de l'Autopista Elèctrica?
  • Perquè aquesta empresa no ens mereix cap credibilitat: es dedica a obtenir concessions per vendre-les; fragmenta projectes artificialment; ofereix contractes abusius d’arrendament de terres... En definitiva, el seu suposat “èxit” es basa únicament en màrqueting i conexions polítiques.
  • Tot això ens porta a pensar en una possible trampa dirigida a dividir-nos i a desmobilitzar-nos (tal com va fer REE amb la interconnexió elèctrica per Girona en el seu moment: la noticia del soterrament de la línia, va desmobilitzar els ajuntaments que s’hi oposaven, però al final només va soterrar el tram fronterer).
  • A més, està en dubte la viabilitat econòmica del projecte, com ja vam assenyalar a les nostres al·legacions. Però si sumem a més a més l’alt sobrecost de soterrar una línia de 400.000 volts, ja no ens surten els comptes, a no ser que, un cop mes, acabem pagant-la la ciutadania via factura de la llum o via impostos.
  • Per altra banda, no entenem que l’empresa vulgui “presentar el seu projecte al novembre”. Aquest projecte del que parlen, està en fase de participació pública: ja vam presentar nombroses al·legacions i estem esperant la resolució de l’administració. Llavors ens preguntem el següent; la presentació d’un nou projecte, no implicaria un nou tràmit administratiu?
  • Aleshores, com és que, ni la nostra plataforma, ni les persones que han al·legat a títol personal han rebut cap notificació d’aquesta nova “alternativa”?

Per què ens oposem en qualsevol cas a aquest nou projeste d'Autopista Elèctrica?
  • Aèria o soterrada, la línia que projecta FORESTALIA, per més que insisteixin en justificar-la com a infraestructura d’evacuació, aquesta és una línia de transport elèctric (400 kV i més de 150 quilòmetres de traçat, artificialment dividit en dos trams), que, com diu la Llei del Sector Elèctric, només pot construir i gestionar de manera exclusiva, REE. Si s’autoritzés aquest projecte, s’avalaria una doble privatització de la xarxa elèctrica, cosa que incrementaria, sens dubte, el cost de la futura factura de la llum.
  • Aèria o soterrada, el model que segueix aquesta línia és el mateix de sempre: centralitzat, extractivista i colonialista. Es transportaria la llum generada a Aragó i el Pallars Jussà cap a Barcelona i al mercat europeu, deixant les seves afectacions a casa nostra.
  • Aèria o soterrada, una gran línia de transport elèctric sempre perd al llarg del seu traçat, una part significativa de l’electricitat que transporta a grans distàncies. La crisi energètica, en canvi, exigeix estalvi i eficiència.  I no només per part de la ciutadania sinó especialment, per part de les grans empreses, que son les que més es beneficien de l’energia.
I EL MÉS IMPORTANT...
La línia projectada per FORESTALIA, encara que es presentés inicialment com a infraestructura d’evacuació per a 6 centrals eòliques d’uns 50 MW a les rodalies d’Osca, aquesta té prou capacitat per evacuar l’electricitat que generarien 80 centrals d’aquesta potència.
Si ara no la parem, podem donar per cert que després d’aquesta vindran molts més projectes de centrals eòliques i/o fotovoltaiques, ocupant les nostres millors terres, com ja està succeint al Pallars Jussà, La Fueva, la Jacetania i moltes més comarques d’Aragó i Catalunya.
Encara que el soterrament minimitzi els impactes paisatgístics i mediambientals, aquest agreuja els danys a la salut en traslladar arran de terra els enormes camps electromagnètics que generen les grans línies de transport elèctric (els camps electromagnètics no es poden apantallar). A més, com podem veure als mapes finals, l’alternativa soterrada només afectaria un petit tram i s’aproparia encara més a les poblacions, almenys, a Tolva.

No hay comentarios:

Publicar un comentario