jueves, 2 de julio de 2015

ALERTA: nueva convocatoria de proyectos de interés común en el campo de infraestructuras energéticas transeuropeas


*Por un error de interpretación del inglés, en una primera redacción de esta entrada se indicaba que el coste previsto para el plan de infraestructuras energéticas de la UE era de 5,35 billones de euros, cuando, en realidad, teniendo en cuenta el significado de "billion" en inglés, es de 5.350 millones, dato que ya ha sido rectificado en el cuerpo de la entrada, aunque entendemos que, en cualquier caso y dada la enormidad de la cifra, no afecta en esencia al sentido de nuestra argumentación.

Se suceden las noticias acerca del "Grupo de Alto Nivel" sobre interconexiones energéticas, a las que se suma, además, una nueva convocatoria de proyectos de interés común en el campo de infraestructuras energéticas transeuropeas.
Os dejamos a continuación con unos enlaces que aluden a la participación del Ministro Soria en una reunión en París del citado grupo (celebrada antes de ayer) y con la nueva convocatoria de proyectos de interés común en el campo de infraestructuras energéticas transeuropeas, ante la que habrá que estar muy vigilantes, pues, como puede observarse en los mapas que incluyen las noticias con las que enlazamos, podríamos llegar a encontrarnos hasta con dos interconexiones eléctricas por el Pirineo aragonés para el que se observan hasta tres posibles trazados (¿reactivarán ya el proyecto Aragón-Cazaril que parecía haber quedado a la espera?).
Al respecto, en el grupo de trabajo que hemos creado para la organización del VOLT II (del que os informábamos en nuestro anterior post) se apuesta por reforzar nuestros contactos con los posibles afectados en el Pirineo francés en busca de la alianza transfronteriza de la que venimos hablando desde hace meses.
Por nuestra parte nos resulta absolutamente indignante:
  • que se estén estudiando trazados para infraestructuras de tan altísimo impacto social y medioambiental sin saber qué composición tiene el denominado "Grupo de Alto Nivel" sobre interconexiones energéticas (aunque resulta evidente que el lobby de las empresas energéticas con el Ministro Soria y el Comisario Arias Cañete están imponiendo en él sus criterios sin tener presente en modo alguno a la ciudadanía);
  • que sepamos más (aunque sea casi nada) sobre los posibles trazados de las interconexiones por una web francesa que por el Gobierno de España;
  • que no se haya informado ni consultado a los gobiernos autónomos y a los ayuntamientos potencialmente afectados (y nos gustaría conocer cuanto antes cuál va a ser la postura del nuevo gobierno aragonés y si será consecuente con lo expresado por los partidos que lo integran en la tristemente famosa sesión de las Cortes de Aragón en la que el PP y el PAR decidieron poner en bandeja el Pirineo aragonés al lobby de las eléctricas);
  • que llevemos dos largas décadas, a cuenta del proyecto Aragón-Cazaril, sufriendo una inadmisible inseguridad jurídica que hipoteca el desarrollo de nuestro territorio;
  • que en un momento en que se está poniendo contra las cuerdas a un país europeo hermano como es Grecia en nombre de la "sacrosanta austeridad", situando a la Unión Europea en una encrucijada de la que no sabemos bien qué puede llegar a salir, esta misma Unión Europea esté dispuesta a invertir 5.350 millones de euros en el período 2014-2020 en unas infraestructuras que responden a un modelo energético caduco, que solo y exclusivamente beneficia a las grandes corporaciones y que limitará gravemente la soberanía energética territorial y personal.
ENLACES:

New call for proposals for Projects of Common Interests in the field of trans-European energy infrastructure is out

The European Commission published on 30 June 2015 a new call for proposals under the Connecting Europe Facility (CEF) for trans-European energy infrastructure projects on the list of Projects of Common Interest. The total allocated envelope is EUR550 million

Projects able to develop a resilient Energy Union
The text of the call sets a series of selection criteria, and notably the foreseen benefits from the projects in terms of curbing energy isolation, elimination of energy bottlenecks and completion of the European internal energy market. According to the Commission, the invested money should also act as "a catalyst for securing additional financing from private and public investors".
The criteria are otherwise defined in previous regulations on the Connection Europe Facility (CEF) (Regulation (EU) nr 1316/2013) and Trans-European Energy Networks (Regulation (EU) nr. 347/2013). Notably, the projects must fall under the list of Projects of Common Interest, so-called PCI-list. This list include energy projects of common European interest in the Fields of electricity, gas, oil, and carbon capture and storage. The list, which was first elaborated in 2013, is subject to regular updates, the next one being planned for the end of 2015.
Figures and deadlines
  • Deadline for submission of Applications for this call: 30 September 2015
  • Final decision for this call: end of 2015
  • Total EU financing for energy infrastructure under the CEF: €5.35 billion over 2014-2020 period.
  • Cost allocation: in general, the amount of EU support cannot exceed 50 per cent of the eligible costs for both studies and works. Some exceptions foreseen.
  • 1st call for proposals in 2015 under CEF Energy was closed on 29 April (approx. €100 million made available for infrastructure projects).
  • Final decision on the 1st Call for 2015: mid-July 2015.
References

Publication of the call for proposals in the Official Journal of the EU of 30 June 2015:
https://ec.europa.eu/inea/sites/inea/files/ojeu_announcement_published_2015_06_30.pdf

Press release IP/15/5281 of 30.06.2015, European Commission:


Interconexiones eléctricas en estudio según la web de la embajada francesa en Madrid.

Se succeeixen les notícies sobre el "Grup d'Alt Nivell" sobre interconnexions energètiques, a les quals se sumeixi, a més, una nova convocatòria de projectes d'interès comú en el camp d'infraestructures energètiques transeuropees.
Us deixem a continuació (veure més amunt) amb uns enllaços que al·ludeixen a la participació del Ministre Soria en una reunió a París del citat grup (celebrada abans d'ahir) i amb la nova convocatòria de projectes d'interès comú en el camp d'infraestructures energètiques transeuropees, davant la qual caldrà estar molt vigilants, doncs, com pot observar-se en els mapes que inclouen les notícies amb les quals enllacem, podríem arribar a trobar-nos fins a amb dues interconnexions elèctriques pel Pirineu aragonès pel qual s'observen fins a tres possibles traçats (reactivaran ja el projecte Aragón-Cazaril que semblava haver quedat a l'espera?).
Sobre aquest tema, en el grup de treball que hem creat per a l'organització del VOLT II (del que us informàvem en el nostre anterior post) s'aposta per reforçar els nostres contactes amb els possibles afectats al Pirineu francès a la recerca de l'aliança transfronterera de la qual venim parlant des de fa mesos.
Per la nostra banda ens resulta absolutament indignant:

  • que s'estiguin estudiant traçats per a infraestructures de tan altíssim impacte social i mediambiental sense saber què composició té el denominat "Grup d'Alt Nivell" sobre interconnexions energètiques (encara que resulta evident que el lobby de les empreses energètiques amb el Ministre Soria i el Comissari Arias Cañete estan imposant en ell els seus criteris sense tenir present de cap manera a la ciutadania);
  • que sapiguem més (encara que sigui gairebé res) sobre els possibles traçats de les interconnexions per una web francesa que pel Govern d'Espanya;
  • que no s'hagi informat ni consultat als governs autònoms i als ajuntaments potencialment afectats (i ens agradaria conèixer al més aviat possible quin va a ser la postura del nou govern aragonès i si serà conseqüent amb l'expressat pels partits que ho integren en la tristament famosa sessió de les Corts d'Aragó en la qual el PP i el PAR van decidir posar en safata el Pirineu aragonès al lobby de les elèctriques);
  • que portem dues llargues dècades, a compte del projecte Aragón-Cazaril, sofrint una inadmissible inseguretat jurídica que hipoteca el desenvolupament de nostre territori;
  • que en un moment en què s'està posant contra les cordes a un país europeu germà com és Grècia en nom de la "sacrosanta austeritat", situant a la Unió Europea en una cruïlla de la qual no sabem ben què pot arribar a sortir, aquesta mateixa Unió Europea estigui disposada a invertir 5.350 milions d'euros en el període 2014-2020 en unes infraestructures que responen a un model energètic caduc, que solament i exclusivament beneficia a les grans corporacions i que limitarà greument la sobirania energètica territorial i personal.

lunes, 29 de junio de 2015

VOLT II: un reto a los grandes proyectos energéticos. ¿Qué respuesta damos desde la soberanía energética popular?

En nuestra anterior reunión de coordinación os informábamos de que estábamos trabajando con el Observatorio de la Deuda en la Globalización (ODG) en la organización de la segunda edición de su VOLT OLIGOTÒXIC (http://www.odg.cat/ca/blog/i-volt-oligotoxic-en-lenergia-tambe-volem-decidir), aunque en este caso con un recorrido mucho más amplio. Decíamos entonces (véase: http://autopistaelectricano.blogspot.com.es/2015/06/acuerdos-de-nuestra-reunion-de.html) que, como el citado borrador del programa de la actividad estaba aún siendo sometido a debate interno, íbamos a esperar aún algunos días para darlo a conocer. Pues bien, hoy podemos anunciar ya el borrador definitivo de esta actividad, que consideramos de excepcional interés pues persigue entre otros fines el refuerzo de la alianza que estamos creando entre los afectados por proyectos de interconexiones eléctricas y gasísticas a través del Pirineo, además de promover un necesario debate sobre las respuestas que podemos dar desde la soberanía energética popular a proyectos de gravísimas afecciones para los territorios a los que se imponen.
Advertimos, no obstante, que el programa de la actividad, que, como veis, se llevará a cabo en torno al 12 de octubre, no está aún totalmente cerrado. De hecho, esperamos la visita de nuestros compañeros del ODG en fechas próximas (posiblemente, aunque aún no está confirmado el dato, para nuestra próxima reunión de coordinación, que tendrá lugar en Capella el viernes 17 de julio) para tener un encuentro sobre el terreno y acabar de dar forma a las jornadas que tendrán lugar en Graus y Sabiñánigo.
Os dejamos, en fin, con este adelanto del programa, rogándoos que le deis máxima difusión y que nos aprestemos a trabajar ya en su organización.

[CASTELLANO MÁS ABAJO] [ENGLISH BELOW]

Volt II: un repte als grans projectes energètics.
Quina resposta donem des de la sobirania energètica popular?


La Xarxa per la sobirania energètica i les entitats que en formen part, us volen convidar a participar en la segona edició del VOLT, un recorregut que vol establir vincles entre diferents grups, campanyes i lluites locals, amb l’ànim de teixir aliances futures per donar resposta als grans projectes energètics.

El VOLT II pretén establir diàlegs entre els territoris afectats pels projectes que figuren en estratègies supranacionals, com ara la Unió Energètica i els projectes d’interès comú o el Pla Juncker, amb l’objectiu final d’articular processos d’intercanvi d’informació, de coordinació i d’incidència política a diferents nivells: local, estatal, UE.

Una part important d’aquests projectes són les interconnexions gasístiques i elèctriques que impulsen la creació del mercat únic del gas i de l’electricitat a la Unió Europea i obtenen privilegis en forma de finançament públic i acceleració dels tràmits administratius per la seva execució. Aquest fet sovint contrasta amb les realitats locals que es perceben com a actors passius de tot el procés. A més, aquestes estratègies de la UE tenen una forta component d’acció exterior, ja que les infraestructures arriben al Nord d’Àfrica, a l’Orient Mitjà i al Caspi.

Així doncs, el VOLT II vol reptar els objectius, la planificació i l’execució dels grans projectes energètics, situant en el centre conceptes com democràcia, sobirania, desenvolupament, necessitats, etc… ; i mirarà de respondre preguntes com ara: és democràtic el cicle del grans projectes energètics? són suficients els processos de participació? Estan en consonància amb la sobirania energètica popular? Quins instruments tenim per donar-hi resposta? Hi ha alternatives a les grans infraestructures energètiques?

El VOLT comptarà amb participants europeus i del Sud Global, que enriquiran amb les seves experiències el seu relat.

Ruta i activitats proposades (encara per confirmar)


https://www.google.com/maps/d/u/0/edit?hl=en&authuser=0&mid=z3e8jqmHbPEU.k0F1gU6ydTDw

Divendres 09/10 Confèrencia

Els projectes d’interès comú de la Unió Europea. Quin paper juga Catalunya en la creació del mercat únic del gas a Europa?

Dissabte 10/10 Inici del Volt

PARADA 1 (MATÍ): Castellar del Vallès. 1a part del gasoducte MIDCAT construït l'any 2012. Visita al pas del gasoducte + possible diàleg amb gent de NO A LA MAT. La 2a part del gasoducte passarà per Girona.

PARADA 2 (TARDA): Sallent. Col·lectiu Prou SAL!. Projecte de magatzem geològic de gas de Gas Natural a Balsareny. Visita a la muntanya de sal de IBERPOTASH + possible diàleg amb la Plataforma en Defensa de les Terres del Sènia (Castor)

PARADA 3. Graus, Osca lluita històrica contra una línia de molt alta tensió des dels anys '90 abans anomenada Aragón-Cazaril, avui redefinida com Monzón-Cazaril. L’Autopista compte amb diversos ramals que afecten tant l’Aragó com Catalunya.

Diumenge 11/10 Jornada a Graus

JORNADA SOBRE INTERCONNEXIONS, INCIDÈNCIA SOBRE MEGAPROJECTES I ALTERNATIVES (per definir) Convocatòria a nivell de l'Estat espanyol.

Dilluns 12/10 Visita i tornada a BCN

Opcions MATÍ:

a) Reunió estratègica entre col·lectius a Graus.
 
b) PARADA 4 (MATÍ): Sabiñánigo. Futura construcció d'una nova MAT recollida en Pla Juncker. També possibilitat de conèixer un dels casos més greus de contaminació ambiental d'Europa, el cas del lindà a Sabiñánigo.

TORNADA A BCN.


PREU: es farà un especial esforç perquè ningú quedi fora per motius econòmics. S’establiran dos preus (orientatiu, encara per determinar): 70€, si t’ho pots permetre. 50€, si tens dificultats. El preu inclou tots els àpats, desplaçaments i allotjaments en alberg.

INSCRIPCIONS a partir del dimecres, 22 de juliol.


VOLT II: un reto a los grandes proyectos energéticos.
¿Qué respuesta damos desde la soberanía energética popular?


La Xarxa per la sobirania energètica y las entidades que forman parte, os quieren invitar a participar en la segunda edición del VOLT, un recorrido que quiere establecer vínculos entre diferentes grupos, campañas y luchas locales, con el ánimo de tejer alianzas futuras para dar respuesta a los grandes proyectos energéticos.

El VOLT II pretende establecer diálogos entre los territorios afectados por los proyectos que figuran en estrategias supranacionales, como la Unión Energética y los proyectos de interés común o el Plan Juncker, con el objetivo final de articular procesos de intercambio de información, de coordinación y de incidencia política a diferentes niveles: local, estatal, UE.

Una parte importante de estos proyectos son las interconexiones gasísticas y eléctricas que impulsan la creación del mercado único del gas y de la electricidad en la Unión Europea, y obtienen privilegios en forma de financiación pública y aceleración de los trámites administrativos para su ejecución. Este hecho a menudo contrasta con las realidades locales que se perciben como actores pasivos de todo el proceso. Además, estas estrategias de la UE tienen una fuerte componente de acción exterior, ya que las infraestructuras llegan al Norte de África, a Oriente Medio y la región del Caspio.

Así pues, el VOLT II quiere retar a los objetivos, la planificación y la ejecución de los grandes proyectos energéticos, situando en el centro conceptos como democracia, soberanía, desarrollo, necesidades, etc...; y tratará de responder a preguntas tales como: ¿es democrático el ciclo de grandes proyectos energéticos? ¿Son suficientes los procesos de participación? ¿Están en consonancia con la soberanía energética popular? ¿Qué instrumentos tenemos para darles respuesta? ¿Hay alternativas a las grandes infraestructuras energéticas?

El VOLT contará con participantes europeos y del Sur Global, que enriquecerán con sus experiencias su relato.

Ruta y actividades propuestas

Mapa:



https://www.google.com/maps/d/u/0/edit?hl=en&authuser=0&mid=z3e8jqmHbPEU.k0F1gU6ydTDw

Viernes 09/10 Conferencia. Barcelona

Los proyectos de interés común de la Unión Europea. ¿Qué papel juega Cataluña en la creación del mercado único del gas en Europa?

Sábado 10/10 Salida del Volt II
 
PARADA 1 (MAÑANA): Castellar del Vallés. 1ª parte del gasoducto MIDCAT construido en el año 2012. Visita al paso del gasoducto + posible diálogo con gente de NO A LA MAT, campaña contra una línea de muy alto voltage en Girona. La 2ª parte del gasoducto pasará también por Girona.

PARADA 2 (TARDE): Sallent. Colectivo Prou SAL! Proyecto de almacén geológico de Gas Natural en Balsareny. Visita a la montaña de sal de IBERPOTASH + posible diálogo con la Plataforma en Defensa de las Tierras del Sènia (Castor).

PARADA 3. Graus, Huesca. Lucha histórica desde los años 90 contra una Línea de Muy Alta Tensión / Autopista Eléctrica Aragón-Cazaril, hoy redefinida como Monzón-Cazaril. La Autopista cuenta con varios ramales que afectan tanto a territorios de Aragón como Cataluña.
 
Domingo 11/10 Jornada en Graus

JORNADA SOBRE INTERCONEXIONES, INCIDENCIA SOBRE MEGAPROYECTOS Y ALTERNATIVAS (por definir). Convocatoria a nivel del Estado español.

Lunes 12/10 Visita y vuelta a BCN 

Opciones MAÑANA:
 
a) Reunión estratégica entre colectivos en Graus.

b) PARADA 4 (MAÑANA): Sabiñánigo. Futura construcción de una nueva MAT recogida en el Plan Juncker. También posibilidad de conocer uno de los casos más graves de contaminación ambiental de Europa, el caso del lindano en Sabiñánigo.

VUELTA BCN.


PRECIO: se hará un especial esfuerzo para que nadie quede fuera por motivos económicos. Se establecerán dos precios (orientativo, aún por determinar): 70 €, si te lo puedes permitir. € 50, si tienes dificultades. El precio incluye todas las comidas, desplazamientos y alojamientos en albergue.

INSCRIPCIONES a partir del miércoles, 22 de julio.


 
Volt II: Challenging Large Energy Infrastructures.
How can we respond from the perspective of peoples energy sovereignty?


The Peoples Energy Sovereignty Network (Catalonia) and the organisations that are part of it, want to invite you to participate in the second edition of the VOLT, a journey that aims to establish links between different groups, campaigns and local struggles. The VOLT also aims at building alliances to work on future responses to major energy projects.

The purpose of the VOLT II is to stablish a dialogue between the territories affected by large projects included in supranational strategies such as the Energy Union, the Projects of Common Interest (PCI) and the ‘Juncker’ Investment Plan, with the goal of articulating processes of information exchange, coordination and advocacy at different levels: local, state and EU.

The aforementioned projects consist of gas and electricity interconnections that promote the creation of the single gas and electricity markets within the EU. These projects benefit from privileges such as public funds and accelerated administrative procedures for their implementation. These institutional dynamics clash with local realities, which are often relegated to the role of passive actors that just accept whatever the high-profile arrengements. Moreover, these UE strategies have a strong dimension beyond EU territory, as these infrastructures penetrate the North of Africa, the Middle East and the Caspian region.

Thus, the VOLT II wants to challenge the goals, the plans and the implementation of large energy projects, putting concepts like democracy, sovereignty, development, rights and necessities in the center of the political debate; and will attempt to answer questions such as whether the large energy project cycle is democratic? or if participation in public procedures is sufficient? are they consistent with people’s sovereignty? what tools do we have to respond? are there alternatives to the large energy infrastructures?

Participants from Europe and the Global South will participate in the VOLT II adding their experiences to enrich the narrative.

Route and proposed activities (to be confirmed)

Map:




https://www.google.com/maps/d/u/0/edit?hl=en&authuser=0&mid=z3e8jqmHbPEU.k0F1gU6ydTDw
 
Friday, 9th of October Conference. Barcelona

Projects of Common Interest (PCI) of the European Union: What is the role of Catalonia in the creation of the gas spot market in the EU?
 
Saturday, 10th of October. Departure of the Volt.
 
STOP 1 (morning). Castellar del Vallès. Part 1 MIDCAT gas pipeline built in 2012. Visit the route of the pipeline plus possible dialogue with people of the platform ‘NO A LA MAT’, which campaigns against very high voltage line transmission (HVTL) in Girona. The 2nd part of the pipeline will pass through Girona.

STOP 2 (evening): Sallent. ‘Prou SAL!’ organisation.
Geological gas storage project promoted by Gas Natural in Balsareny. Visit to the IBERPOTASH salt mountain plus possible dialogue with ‘Plataforma en Defensa de les Terres del Sènia’ (Castor Project).

STOP 3. Graus, Huesca. Historical struggle against a very high voltage transmission line (HVTL) in the 90’s.

Sunday, 11th of October. Graus.

EVENT ON INTERCONNECTIONS, ADVOCACY AND ALTERNATIVES TO THE LARGE ENERGY INFRASTRUCTURES. (to be defined)

Monday, 12th of October. Visit and wayback to Barcelona

Options for the morning:
 
a) Strategic meeting in Graus with the attendee organizations
 
b) STOP 4 (morning): Sabiñanigo. High voltage line transmission (HVTL) projected as part of the Juncker Plan. Also, there is the possibility to know one of the most serious cases of environmental pollution in Europe, the case of Lindane in Sabiñanigo.

Return TO BCN.

PRICE: The organizers will make a special effort to facilitate participation to persons with economic difficulties. Two prices will be stablished (to be determined ): € 70 , if you can afford it. € 50, if you have difficulties. The price includes all meals , travel and hostel accommodation.

REGISTRATION from Wednesday, 22nd of July.

En la nostra anterior reunió de coordinació us informàvem que estàvem treballant amb l'Observatori del Deute en la Globalització (ODG) en l'organització de la segona edició del seu VOLT OLIGOTÒXIC (http://www.odg.cat/ca/blog/i-volt-oligotoxic-en-lenergia-tambe-volem-decidir), encara que en aquest cas amb un recorregut molt més ampli. Dèiem llavors (vegeu: http://autopistaelectricano.blogspot.com.es/2015/06/acuerdos-de-nuestra-reunion-de.html) que, com el citat esborrany del programa de l'activitat estava encara sent sotmès a debat intern, anàvem a esperar encara alguns dies per donar-ho a conèixer. Doncs bé, avui podem anunciar ja l'esborrany definitiu d'aquesta activitat, que considerem d'excepcional interès doncs persegueix entre altres finalitats el reforç de l'aliança que estem creant entre els afectats per projectes d'interconnexions elèctriques i gasístiques a través del Pirineu, a més de promoure un necessari debat sobre les respostes que podem donar des de la sobirania energètica popular a projectes de gravíssimes afeccions per als territoris als quals s'imposen.
Advertim, no obstant això, que el programa de l'activitat, que, com veieu, es durà a terme entorn del 12 d'octubre, no està encara totalment tancat. De fet, esperem la visita dels nostres companys de l'ODG en dates properes (possiblement, encara que no està confirmat la dada, per a la nostra propera reunió de coordinació, que tindrà lloc en Capella el divendres 17 de juliol) per tenir una trobada sobre el terreny i acabar de donar forma a les jornades que tindran lloc en Graus i Sabiñánigo.
Us deixem, en fi, amb aquest avançament del programa, pregant-vos que li doneu màxima difusió i que ens aprestem a treballar ja en la seva organització.

La UE considera «imperativo» el paso eléctrico por Aragón y espera cerrar el trazado este año




Heraldo de Aragón informa hoy en una noticia, elocuentemente titulada, "La UE ve «imperativo» el paso eléctrico por Aragón y espera cerrar el trazado este año", que "España y Francia deben presentar a Bruselas tras el verano un informe sobre las conexiones" y que "Ambos países pretenden que discurra entre Sabiñánigo y Marsillón, pero puede haber cambios. Falta concretar el recorrido intermedio para iniciar contactos con los municipios".
Se empiezan pues a concretar, al menos, los plazos con los que vamos a tener que enfrentarnos: se dice que el citado informe debería presentarse el próximo mes de septiembre y que la tramitación administrativa se iniciará en el 2016, aunque, una vez más, no se da ni un dato sobre el trazado (incluso se sigue indicando que "podría haber cambios"), pese a que, por lo que puede leerse entre líneas, este debe de estar prácticamente definido.
La única diferencia con lo que veníamos leyendo hasta el momento (véase, por ejemplo: http://autopistaelectricano.blogspot.com.es/2015/04/la-autopista-electrica-vayaustedasaber.html), es la noticia que acompaña en la misma página del Heraldo de Aragón a la anterior y que se pregunta por la posición que adoptará el nuevo Gobierno de Aragón, que esperamos y deseamos que, en coherencia con las políticas que defienden sus integrantes (de apoyo a un nuevo modelo energético y de regeneración democrática), sea contraria a un proyecto que, obviamente, es insostenible medioambientalmente y es rechazado por los potenciales afectados.
Por nuestra parte, queremos recoger al hilo de esta noticia, una cuestión que nos planteaba ayer un compañero de Ecologistas en Acción, que se preguntaba a la vista de los datos contenidos en la web Electricity Interconnection in South-Western Europe (IESOE) (véase: http://www.iesoe.eu/iesoe/) cómo es posible que estando inaugurada ya la interconexión eléctrica entre Francia y España por Girona (la tristemente famosa MAT), que, supuestamente, iba a permitir duplicar los intercambios eléctricos entre ambos países, y siendo en verano el precio del mercado mayorista francés de electricidad muy inferior al del ibérico (OMIE), ayer, 28 de junio, la programación eléctrica de Intercambios con Francia, de las 13 a las 14 horas era importar 1.200 Mwh, es decir, lo mismo que antes de la construcción de la MAT. Como él mismo piensa, o bien no funciona la MAT o bien alguien está vendiendo la electricidad más cara de lo que se debería —téngase en cuenta que el precio del mercado mayorista eléctrico en el tramo horario señalado era de 21,10 € / Mwh en Francia y 57,19 € / Mwh en el Mercado Ibérico (OMIE)—.
El ejemplo, en fin, demuestra a las claras que las promesas de los defensores de las interconexiones eléctricas de que estas permitirán una rebaja en el precio de la luz y una mayor libertad de mercado en este sector son falsos argumentos. Todo ello nos reafirma en las razones por las que nos oponemos a una Unión Energética y a unas descomunales y carísimas infraestructuras, las interconexiones gasísticas y eléctricas, que solo vienen a apuntalar, como señalan nuestros compañeros de Ecologistas en Acción en Sabiñánigo (véase: http://autopistaelectricano.blogspot.com.es/2015/06/comienza-ser-visible-la-oposicion-al.html), el caduco modelo energético que padecemos y que, a la postre, traerán más pobreza energética y una clara pérdida de soberanía energética, tanto territorial como personal.




Heraldo de Aragón informa avui en una notícia, eloqüentment titulada, "La UE veu «imperatiu» el pas elèctric per Aragó i espera tancar el traçat aquest any", que "Espanya i França han de presentar a Brussel·les després de l'estiu un informe sobre les connexions" i que "Tots dos països pretenen que discorri entre Sabiñánigo i Marsillón, però pot haver-hi canvis. Falta concretar el recorregut intermedi per iniciar contactes amb els municipis".
Es comencen doncs a concretar, almenys, els terminis amb els quals anem a haver d'enfrontar-nos: es diu que el citat informi hauria de presentar-se el proper mes de setembre i que la tramitació administrativa s'iniciarà en el 2016, encara que, una vegada més, no es dóna ni una dada sobre el traçat (fins i tot se segueix indicant que "podria haver-hi canvis"), malgrat que, pel que pot llegir-se entre línies, est deu estar pràcticament definit.
L'única diferència amb el que veníem llegint fins al moment (vegeu, per exemple: http://autopistaelectricano.blogspot.com.es/2015/04/la-autopista-electrica-vayaustedasaber.html), és la notícia que acompanya a la mateixa pàgina de l'Heraldo de Aragón a l'anterior i que es pregunta per la posició que adoptarà el nou Govern d'Aragó, que esperem i desitgem que, en coherència amb les polítiques que defensen els seus integrants (de suport a un nou model energètic i de regeneració democràtica), sigui contrària a un projecte que, òbviament, és insostenible mediambientalment i és rebutjat pels potencials afectats.
Per la nostra banda, volem recollir al fil d'aquesta notícia, una qüestió que ens plantejava ahir un company d'Ecologistes en Acció, que es preguntava a la vista de les dades contingudes a la web
Electricity Interconnection in South-Western Europe (IESOE) (vegeu: http://www.iesoe.eu/iesoe/) com és possible que estant inaugurada ja la interconnexió elèctrica entre França i Espanya per Girona (la tristament famosa MAT), que, suposadament, anava a permetre duplicar els intercanvis elèctrics entre tots dos països, i sent a l'estiu el preu del mercat majorista francès d'electricitat molt inferior al de l'ibèric (OMIE), ahir, 28 de juny, la programació elèctrica d'Intercanvis amb França, de les 13 a les 14 hores era importar 1.200 Mwh, és a dir, el mateix que abans de la construcció de la MAT. Com ell mateix pensa, o bé no funciona la MAT o bé algú està venent l'electricitat més cara del que s'hauria de vendre —tingui's en compte que el preu del mercat majorista elèctric en el tram horari assenyalat era de 21,10 € / Mwh a França i 57,19 € / Mwh al Mercat Ibèric (OMIE)—.
L'exemple, en fi, demostra a les clares que les promeses dels defensors de les interconnexions elèctriques que aquestes permetran una rebaixa en el preu de la llum i una major llibertat de mercat en aquest sector són falsos arguments. Tot això ens reafirma en les raons per les quals ens oposem a una Unió Energètica i a unes descomunals i caríssimes infraestructures, les interconnexions gasístiques i elèctriques, que solament vénen a apuntalar, com assenyalen els nostres companys d'Ecologistes en Acció en Sabiñánigo (vegeu: http://autopistaelectricano.blogspot.com.es/2015/06/comienza-ser-visible-la-oposicion-al.html), el caduc model energètic que patim i que, fet i fet, portaran més pobresa energètica i una clara pèrdua de sobirania energètica, tant territorial com a personal.


Algunas precisiones sobre el Proyecto de Re-entrada al Pozo Centenera 1

Nos hacemos eco de nuevo, como en nuestro anterior post, de la información que han proporcionado en su blog nuestros compañeros del Grupo Municipal de Aragón Sí Puede en Graus (véase: http://graussipuede.blogspot.com.es/2015/06/mas-sobre-el-proyecto-de-re-entrada-del.html) sobre la documentación recibida en su ayuntamiento en relación con el Proyecto de Re-entrada al Pozo Centenera 1 (EIA y proyecto de restauración) tras haber empezado a estudiarla en este pasado fin de semana. En esencia:
  • Parece que estamos de nuevo ante el mismo proyecto de investigación para el que en su día se exigió Evaluación de Impacto Ambiental, y no, propiamente, ante un proyecto de explotación o extracción de gas.
  • Los informes presentados contienen una reserva de confidencialidad, que, tal como denuncian nuestros compañeros, resulta claramente contradictoria con el derecho a la información y participación públicas en proyectos de estas características.
  • Los documentos del INAGA y de la Dirección General de Energía y Minas con los que se remitía la documentación del proyecto, y que os dejamos más abajo (haced click en las imágenes para ampliarlas), resultan confusos pues parecen dar a entender que estaríamos ante una primera fase de consultas a administraciones públicas y asociaciones ecologistas y que posteriormente se hará un anuncio en el BOA para la fase de exposición y participación pública; sin embargo, si se observa la legislación que se cita en estos textos, se puede deducir, como indican nuestros compañeros y de acuerdo con una interpretación que nos proporciona un compañero de Ecologistas en Acción, que nos encontramos ya en la fase en la que se hacen alegaciones a la EIA y al proyecto, incluida la restauración, es decir, dentro del procedimiento de la EIA ya propiamente dicha.
Resulta por tanto urgente ponerse a trabajar para elaborar las alegaciones correspondientes (contamos con 30 días contados desde el pasado 24 de junio). Podéis contactar para ello con nuestros compañeros (a través del mail graussipuede@gmail.com), que se han comprometido a facilitar la consulta de la citada documentación. Igualmente, ofrecen elaborar un modelo estándar de alegaciones para poder así recoger el mayor número de ellas, idea que suscribimos plenamente y con la que colaboraremos activamente.
Para finalizar, nos preguntamos cómo es posible que la empresa promotora de la re-entrada al Pozo Centenera 1 (PYRENEES ENERGY SPAIN SA), asegure que su proyecto no pretende usar técnicas de fractura hidráulica o fracking cuando, por lo que vemos, pretenden investigar las posibilidades de extracción de gas mediante la realización de dos disparos a unas profundidades que suelen ser las utilizadas para el fracking. ¿Ya conocen de antemano los resultados del estudio que van a realizar o es que, simplemente, tratan de esconder a toda costa y hasta el final sus intenciones? Esto y el hecho de que se presente el EIA del proyecto cuando aún no están plenamente constituidos ni el Ayuntamiento de Graus ni el nuevo Gobierno de Aragón (y cuando nos encontramos a las puertas del mes de julio) nos hace pensar que tratan de dificultar la participación ciudadana, lo que debería llevarnos a exigir sin paliativo alguno la nulidad de un proyecto, que no aporta nada al territorio, y que, al contrario, podría suponer una catástrofe en el caso de que acaben por confirmarse las intenciones de utilizar para él técnicas de fractura hidráulica.



Haced click en las imágenes para ampliarlas.

Ens fem ressò de nou, com en el nostre anterior post, de la informació que han proporcionat en el seu blog els nostres companys del Grup Municipal d'Aragón Sí Puede en Graus (vegeu: http://graussipuede.blogspot.com.es/2015/06/mas-sobre-el-proyecto-de-re-entrada-del.html) sobre la documentació rebuda al seu ajuntament en relació amb el Projecte de Re-entrada al Pou Centenera 1 (EIA i projecte de restauració) després d'haver començat a estudiar-la en aquest cap de setmana passat. En essència:
  • Sembla que estem de nou davant el mateix projecte de recerca pel qual en el seu moment es va exigir Avaluació d'Impacte Ambiental, i no, pròpiament, davant un projecte d'explotació o extracció de gas. 
  • Els informes presentats contenen una reserva de confidencialitat, que, tal com denuncien els nostres companys, resulta clarament contradictòria amb el dret a la informació i participació públiques en projectes d'aquestes característiques. 
  • Els documents de l'INAGA i de la Direcció general d'Energia i Mines amb els quals es remetia la documentació del projecte, i que us deixem més amunt (feu clic en les imatges per ampliar-les), resulten confusos doncs semblen donar a entendre que estaríem davant una primera fase de consultes a administracions públiques i associacions ecologistes i que posteriorment es farà un anunci en el BOA per a la fase d'exposició i participació pública; no obstant això, si s'observa la legislació que se cita en aquests textos, es pot deduir, com indiquen els nostres companys i d'acord amb una interpretació que ens proporciona un company d'Ecologistes en Acció, que ens trobem ja en la fase en la qual es fan al·legacions a la EIA i al projecte, inclosa la restauració, és a dir, dins del procediment de la EIA ja pròpiament.
Resulta per tant urgent posar-se a treballar per elaborar les al·legacions corresponents (comptem amb 30 dies des del passat 24 de juny). Podeu contactar per a això amb els nostres companys (a través del mail graussipuede@gmail.com), que s'han compromès a facilitar la consulta de la citada documentació. Igualment, ofereixen elaborar un model estàndard d'al·legacions per poder així recollir el major nombre d'elles, idea que subscrivim plenament i amb la qual col·laborarem activament.
Per finalitzar, ens preguntem com és possible que l'empresa promotora de la re-entrada al Pou Centenera 1 (PYRENEES ENERGY SPAIN SA), asseguri que el seu projecte no pretén usar tècniques de fractura hidràulica o
fracking quan, pel que veiem, pretenen investigar les possibilitats d'extracció de gas mitjançant la realització de dos trets a unes profunditats que solen ser les utilitzades pel fracking. Ja coneixen per endavant els resultats de l'estudi que van a realitzar o és que, simplement, tracten d'amagar costi el que costi i fins al final les seves intencions? Això i el fet que es presenti la EIA del projecte quan encara no estan plenament constituïts ni l'Ajuntament de Graus ni el nou Govern d'Aragó (i quan ens trobem a les portes del mes de juliol) ens fa pensar que tracten de dificultar la participació ciutadana, la qual cosa hauria de portar-nos a exigir sense pal·liatiu algun la nul·litat d'un projecte, que no aporta gens al territori, i que, al contrari, podria suposar una catàstrofe en el cas que acabin per confirmar-se les intencions d'utilitzar per a ell tècniques de fractura hidràulica.