Antes de nada, queremos pediros disculpas por el retraso en ofreceros esta crónica de los actos que llevamos a cabo ayer entre Monzón y Selgua, lo que se explica por lo dilatado del programa, que tuvo su final ya de madrugada con el concierto celebrado en la Nave de la Azucarera de Monzón, en el que, al final, pese a lo que anunciamos previamente, sí pudo participar el grupo Hard Company. Un magnífico programa, en todo caso, que pudo ser llevado a cabo gracias al intenso trabajo de los organizadores, a quienes queremos felicitar y agradecer su gran esfuerzo, y a la generosa y desinteresada colaboración de los grupos musicales que dieron un broche lúdico festivo a la Jornada, por lo que queremos también mostrarles desde aquí nuestro más sincero agradecimiento.
Igualmente, queremos señalar de manera previa a esta crónica que, a los ayuntamientos ya adheridos a la Jornada, se sumó el Ayuntamiento de Graus, noticia que no os pudimos dar con antelación pues la adhesión se formalizó de manera oficial en el Pleno celebrado el viernes por la tarde en este consistorio (desde aquí queremos expresar también nuestro agradecimiento a este ayuntamiento y a todas las entidades que nos apoyaron y que podéis encontrar en el listado existente en la página creada para este evento en nuestro blog: http://autopistaelectricano.blogspot.com.es/p/jornada-reivindicativa-6-de-octubre.html).
En su conjunto, queremos expresar nuestra gran satisfacción por el resultado de la Jornada, que, si bien no tuvo un seguimiento tan masivo como las anteriores de Capella y Sant Serni, sí respondió, gracias a la mesa redonda y a las magníficas ponencias programadas, a las expectativas de conocer cuáles son las razones que explican el empeño de construir la Autopista Eléctrica y que nuestros gobernantes están ocultando a la ciudadanía creando un falso debate sobre las necesidades energéticas de Monzón para su desarrollo futuro.
Por lo demás, el día se inició, tal como estaba previsto, con la marcha reivindicativa entre Monzón y la Granja Escuela de Selgua (para lo que se contó con el apoyo para el cruce de calles y carreteras de la Policía Local y miembros de Protección Civil) y en la que participó una cincuentena de personas, con la presencia de representantes de los ayuntamientos de Fonz, Capella y Graus. El recorrido elegido transcurrió durante un buen tramo por la orilla del Cinca, lo que nos permitió, gracias también a la magnífica guía de nuestro compañero Álex Serrano, observar el gran número de líneas eléctricas que ya sobrevuelan a diversas alturas el Cinca y a las que, si no logramos impedirlo, se sumará la Autopista Eléctrica, convirtiendo en una trampa mortal para las aves, especialmente las emigrantes, una zona declarada como Lugar de Importancia Comunitaria, lo que dice muy poco en favor de nuestras administraciones, que demuestran así el escaso o nulo celo que ponen en hacer cumplir esta figura de protección europea y en velar por nuestro patrimonio natural. Igualmente, desde las ripas que bordean el Cinca pudimos observar dos de las subestaciones eléctricas de Monzón, cuya presencia, así como los excedentes que generan, invalidan el falso argumento de que Monzón es deficitaria en energía eléctrica para su desarrollo industrial.
La marcha, como podéis ver en el reportaje fotográfico que adjuntamos a este post, nos permitió conocer también en vivo y en directo los terrenos en los que está prevista la construcción de la subestación eléctrica de El Arnero y las numerosas líneas eléctricas que ya cruzan esta zona, entre las que destacan las alegales torres de la Aragón-Cazaril, cubiertas en gran medida de nidos de cigüeña blanca después de dos décadas de haber sido instaladas y mantenidas en pie en contra de dos sentencias del Tribunal Supremo.
Ya en la Granja Escuela, el retraso acumulado en la marcha (con un día estupendo y casi veraniego) desaconsejó llevar a cabo la charla prevista sobre el testing fotográfico que estamos llevando a cabo en colaboración con Biodiversidad Virtual. Simplemente, se pasó a dar cuenta de la estupenda comida popular allí preparada y que tuvo como broche una tarta con el lema "¡Autopista Eléctrica No!" (a la comida se sumaron numerosas personas, haciendo que en el conjunto de los actos podamos hablar de un centenar de participantes). En todo caso, a modo simplemente ilustrativo, durante la comida pudieron verse algunos de los ejemplos de fotos ya subidas a los bancos taxonómicos de Biodiversidad Virtual (pese a que han sido pocos los participantes en el testing y que éste se ha circunscrito casi en exclusiva a la comarca de La Ribagorza, los resultados por ahora son excepcionales con más de 6.000 fotos subidas y casi 800 especies de fauna y flora geolocalizadas hasta la fecha).
Ya por la tarde, en la nave de La Azucarera de Monzón, se iniciaron los actos previstos con la mesa redonda a la que se había invitado a participar a todos los grupos políticos con representación en la zona y en la que participaron, definitivamente, con la moderación de nuestro compañero José Ramón Doz, Miguel Aso (por IU), Joaquín Palacín (por CHA) y Francisco Mateo (por el PSOE). Se dejaron, no obstante, dos huecos para hacer evidente la falta de representante del PAR (del que no hemos recibido ninguna explicación al respecto) y del PP (que excusó su presencia en el acto).
Joaquín Palacín abrió la mesa recordando que CHA lleva los 26 años de su historia luchando contra la Aragón-Cazaril y los sucesivos intentos de Red Eléctrica de España de recuperarla bajo los nombres de Graus-Sallente o Peñalba-Arnero-Isona, y reafirmándose en su oposición frontal a esta agresión injustificable a nuestro territorio, una más de las que se ha sufrido el Alto Aragón. Recordó, igualmente, las numerosísimas iniciativas en contra de la Autopista Eléctrica en todas las instituciones en que está presente CHA, destacando la moción de las Cortes de Aragón de febrero de 2009, que obliga al Gobierno de Aragón a oponerse al proyecto que nos amenaza por ser insostenible social y medioambientalmente. Al respecto, recalcó además que seguirán oponiéndose a la Autopista Eléctrica incluso en Europa, a través de la coalición ALE-Los Verdes, a la que pertenece CHA. Lamentó Joaquín Palacín la ausencia en la mesa del PAR y el PP y criticó su cambio de postura en relación con el proyecto de Red Eléctrica de España y, en especial, la hipocresía de Arturo Aliaga, al justificar la línea por la evacuación de energía eólica al tiempo que el gobierno ha paralizado el desarrollo de las energías renovables, y le acusó, además, de lanzar mensajes falsos sobre la necesidad de la línea para el desarrollo de Monzón. En relación con esto, destacó las graves afecciones del proyecto para el desarrollo socioeconómico, el patrimonio natural y la salud pública, especialmente graves al ser una línea innecesaria. Por todo ello, concluyó exigiendo a PP y PAR que abandonen la hipocresía y dejen de ocultarse tras falsos argumentos y falsos debates para explicar a la sociedad cuáles son las razones por las que realmente apoyan la Autopista Eléctrica.
Continuó la mesa con la intervención de Miguel Aso de IU, que recordó, igualmente, la postura de su grupo político en contra de la Autopista Eléctrica. A modo de ejemplo, para dar a entender la distancia que existe entre los proyectos de infraestructuras que promueven nuestros gobernantes y las necesidades reales del Alto Aragón, comparó el caso de la línea ferroviaria del Canfranc, eternamente paralizada pese a que nadie la cuestiona y es una reivindicación histórica, frente a la Autopista Eléctrica, resucitada una y otra vez pese a sus gravísimas afecciones y la continua oposición social a su construcción. Recalcó, al respecto, que si bien es cierto que sus afecciones son especialmente graves en el territorio prepirenaico, no son menores ni desdeñables en el entorno de Monzón, poniendo como ejemplo la pérdida ya de al menos una nueva empresa (un restaurante) que, pese a haber iniciado los trámites para instalarse en Selgua, ha decidido abandonar ante la amenaza de la Autopista Eléctrica, que está, por tanto, hipotecando nuestro futuro desarrollo. En relación con ello, lamentó no sólo la falta de representantes de PAR y PP, sino la ausencia en la mesa redonda, dada la importancia del tema, de la alcaldesa de Monzón. Según su opinión, la Autopista Eléctrica como muchas otras infraestructuras agresivas para nuestro territorio sirve sólo para que, como siempre, los del interior tengamos que poner nuestro territorio y recursos al servicio del desarrollo de las zonas del litoral y de las grandes urbes, por lo que exigió un cambio en el modelo energético actual, poniéndolo al servicio de los intereses de los ciudadanos, y no sólo de las grandes corporaciones, y promoviendo que la producción energética se lleve a cabo en los lugares donde se consume esta producción. Al respecto, y al igual que CHA, Miguel Aso se ofreció a llevar nuestras reivindicaciones y la lucha contra la Autopista Eléctrica a todas las instituciones en las que IU está presente.
Por último, el representante del PSOE, Francisco Mateo, tras agradecer la invitación a participar en la mesa redonda, recordó que la Diputación de Huesca, con mayoría de su partido, siempre se opuso a la Autopista Eléctrica, ofreciendo apoyo y asesoría legal a los ayuntamientos afectados, y que su partido no ha variado esta postura contraria al proyecto que nos amenaza y apuesta por un progreso acorde con el territorio y que atienda a sus necesidades reales para lograr que sea sostenible. Según su opinión, la línea proyectada se quiere construir sólo para solucionar los problemas de transporte eléctrico en Cataluña sin que tenga ningún beneficio para la provincia de Huesca. Por otra parte, consideró que Red Eléctrica debe replantearse su necesidad al haber cambiado radicalmente las previsiones de crecimiento, que hacen inviable el proyecto. Además, destacó que el desarrollo de nuestra provincia debe ser global, apoyando conjuntamente el desarrollo de la Montaña y del Llano, al contrario de lo que parece defender Arturo Aliaga. Por todo ello, expresó su deseo y su esperanza de que se pueda parar esta amenaza para el territorio altoaragonés.
Tras la mesa redonda, se dio inicio a las ponencias, que resultaron excepcionalmente interesantes en su conjunto, pero de las que, sin menoscabo del gran interés de todas ellas, queremos destacar la que inició este acto, a cargo del profesor Antonio Camacho, que, al fin, unió todas las piezas del puzzle para demostrar con datos irrefutables que las razones que, según Arturo Aliaga y Red Eléctrica de España, justifican la necesidad de la Autopista Eléctrica son, sin excepción, falsas, ofreciendo una explicación muy documentada y perfectamente coherente sobre las razones ocultas que explican por qué quiere seguirse adelante con este proyecto. El trabajo realizado por Antonio Camacho es tan riguroso y exhaustivo que le hemos solicitado los datos para elaborar un informe que haremos público en cuanto podamos. Ahora sólo os ofrecemos un breve resumen de sus conclusiones, que se han basado en datos obtenidos de la propia web de Red Eléctrica de España.
Empezó Antonio Camacho refutando tanto los argumentos políticos, defendidos por Aliaga, como los técnicos, de Red Eléctrica de España, que, aunque son más rigurosos, resultan igualmente inválidos. En cuanto a las necesidades energéticas de Monzón para su desarrollo futuro, tras hacer una valoración de las instalaciones eléctricas de la zona del Cinca, la demanda energética de Monzón y haciendo una comparativa con las ciudades de Lleida, Sabiñánigo y Zaragoza (con cálculos exactos y rigurosos y buscando siempre el escenario más favorable a las tesis de Red Eléctrica), concluyó que es un disparate afirmar que la Autopista Eléctrica es imprescindible para el desarrollo de Monzón pues ya hay diez veces más potencia de la que se necesita y supondría tanto como afirmar que Monzón necesita para su desarrollo una potencia equivalente a dos centrales nucleares como la de Trillo o que Monzón necesita para alimentar su desarrollo tanto como Zaragoza, Lleida y Sabiñánigo al mismo tiempo. En cuanto a la necesidad de la línea para evacuar energía eólica, tal como nosotros suponíamos al ver el protocolo que en su día firmaron Aliaga y Red Eléctrica, afirmó que tal argumento supone un disparate mayúsculo pues sólo podría ser justificable la necesidad en caso de que se tuviera que evacuar la potencia generada por 2.500 molinos eólicos (según su opinión, para esta necesidad sobraría con una línea de 100 kV.). Igualmente, consideró un absurdo injustificable defender que la Autopista Eléctrica se precisa para reforzar la línea del AVE, como demuestra su trazado (muy alejado de la línea ferroviaria) y el hecho de que resultaría mucho más fácil y económico reforzar el AVE con el gran número de líneas cercanas a su trayecto en Cataluña. Por último, consideró que el argumento más sólido de Red Eléctrica, la necesidad de la Autopista Eléctrica para asegurar la flexibilidad y seguridad del sistema, sería coherente, por la creación de una red en anillo, sólo si realmente existiesen numerosos puntos de consumo y no, como en realidad sucede, un único punto (Barcelona) para numerosos puntos de producción. Dado que esto no es así, consideró mucho más económico y razonable la creación de una red en árbol o, en todo caso, la creación de una red en anillo en las cercanías de Barcelona, que, por otra parte, ya existe.
Tras refutar todas las razones con las que se defiende a la línea, Antonio Camacho dio perfecta respuesta a la pregunta que todos nos hacemos, ¿para qué se quiere construir la Autopista Eléctrica? Estas son las tres posibilidades que nos ofreció (a partir de los mapas de la propia Red Eléctrica de España), que dibujan un panorama dantesco para el futuro de nuestras comarcas y que, probablemente, son barajadas al mismo tiempo por Red Eléctrica y las grandes empresas energéticas que trabajan, como nos recordó, con escenarios a largo plazo:
- La línea quiere construirse para lograr una futura interconexión con Francia por el Pirineo Central, pues una vez conectada a la línea de 400 kV. Sentmenat-Sallente, la interconexión con Francia resultaría muy fácil y rápida.
- La línea quiere construirse para el comercio internacional entre Francia y el norte de África. En concreto, la Peñalba-Arnero-Isona conectaría el último tramo hasta llegar a Francia de una red de autopistas eléctricas en actual desarrollo (como bien sabemos por nuestros compañeros valencianos) que desde la subestación Aragón (en la provincia de Teruel) bajaría por Levante hasta llegar a Almería, donde está prevista la construcción de una interconexión submarina que, siguiendo el ya existente gasoducto, conectaría con Argelia, donde, como en Marruecos, está prevista la construcción de grandes centrales termosolares, eólicas y de ciclo combinado, que, en el marco del proyecto DESERTEC, buscan crear un futuro mercado único de la energía entre ambas orillas del Mediterráneo.
- La línea se construye para poder evacuar en un futuro posibles centrales eléctricas de gas de ciclo combinado que se construirían en La Ribagorza en caso de que resultase rentable la extracción de gas natural por el procedimiento de fractura hidráulica o fracking en este territorio. Al respecto, Antonio Camacho nos informó de la existencia, que no ha trascendido apenas a la opinión pública, de concesiones para sondeos tendentes a la explotación mediante fractura hidráulica en numerosos lugares del Alto Aragón. Observando el mapa de éstas se comprobó que el extraño trazado de la Peñalba-Arnero-Isona sigue de cerca las que se están llevando a cabo en la zona de Graus-Capella (lo que explica que la línea rodee esta última localidad) y en la zona de Benabarre y la Ribagorza Oriental. Como recalcó Antonio Camacho, de llegar a realizarse explotaciones mediante fracking en esta zona, las afecciones de la Autopista Eléctrica quedarían empequeñecidas por una práctica, la del fracking, extremadamente contaminante para el medio ambiente y las aguas subterráneas, como podéis comprobar en los siguientes enlaces: http://www.fracturahidraulicano.info/; http://www.ecologistasenaccion.org/article23512.html; http://ribagorzaenaccion.blogspot.com.es/2012/03/el-fracking-o-fractura-hidraulica-un.html y http://ribagorzaenaccion.blogspot.com.es/2012/09/fracking-hidraulico.html.
Tras la intervención de Antonio Camacho, el geobiólogo Patxi González, a quien ya conocimos en la Jornada Reivindicativa de Capella, nos expuso con abundantes datos y material gráfico las graves afecciones para el paisaje, las aves, los bosques (por el peligro de incendios), la salud y el desarrollo sostenible que tendría la Autopista Eléctrica en caso de llevarse a cabo. Se mostró sorprendido por la poca respuesta social, en comparación con Navarra y el País Vasco, ante las afecciones al paisaje de las ya existentes torres de la Aragón-Cazaril, así como por la escasa defensa que las autoridades hacen de zonas de la Red Natura 2000 que se verían afectadas por el proyecto que nos amenaza. Explicó además con detalle cómo las líneas de muy alta tensión son causa de incendios forestales por las pequeñas gotas de aluminio fundido que pueden caer de los cables debido a las altas temperaturas que alcanzan (problema denunciando en numerosos informes técnicos y que, sin embargo, no trasciende a los medios de comunicación) y consideró, en definitiva, que este tipo de líneas suponen una agresión e invasión gravísima del territorio que, al generar derechos, hipoteca el futuro de nuestros hijos y descendientes. En su opinión, debería exigirse a las administraciones responsables la realización de estudios epidemiológicos, algo a lo que siempre se niegan y que demostrarían el peligro para la salud que suponen los campos electromagnéticos potentísimos que generan las líneas de alta y muy alta tensión. Al respecto, señaló que no sólo es importante alejar suficientemente las líneas de los núcleos habitados, sino que deben estudiarse las actividades que se realizan en el entorno de las líneas y el tiempo de exposición que supondrían para las personas que las realizan pues los efectos de la contaminación electromagnética son acumulativos. Advirtió además de que esta contaminación es aún más intensa en el entorno de subestaciones eléctricas, fuente además de gases tóxicos e incendios. En su opinión, la primera opción en un conflicto con un proyecto como el que nos amenaza es no permitirlo, pero en caso de no poder lograrlo habría que exigir en primer lugar su alejamiento de zonas habitadas y sólo como última opción el soterramiento apantallado y señalizado (pues enterrar las líneas no evita la contaminación electromagnética sino que, por contra, la hace más cercana a las personas que se encuentran en su entorno).
Por último, el Ingeniero Industrial Diego Colás, afrontó el tema del mercado eléctrico desde la perspectiva del decrecimiento. Partiendo de la idea, cada vez más patente, de que el crecimiento indefinido que propone el capitalismo es imposible y falso hizo un interesantísimo y muy documentado análisis de nuestro mercado eléctrico en los últimos años y, reafirmando muchas de las ideas expuestas con anterioridad por Antonio Camacho, señaló que el consumo energético ha aumentado de una manera exagerada. Denunció que Red Eléctrica de España, aun promoviendo en teoría la eficiencia energética, hace sus planes sin tener en cuenta esto y advirtió a los presentes de que, si no se contiene el consumo, aumentará el sistema energético. En definitiva, concluyó que es imprescindible tanto la reducción del consumo energético como promover que la producción se lleve a cabo en las zonas donde éste se produce. Al respecto se mostró esperanzado en que se produzca un cambio en el sistema energético pues de otro modo la Naturaleza acabará poniéndonos a todos en nuestro lugar.
A partir de aquí y tras un breve, pero muy interesante debate con los asistentes, la Jornada concluyó con un ambiente festivo, procediéndose a dar buena cuenta de la merienda cena a base de migas, que habían preparado nuestros compañeros y compañeras de Monzón, y disfrutando de un final de Jornada con el concierto ofrecido por A Cadiera Coixa, que hizo bailar al público con su inigualable folk aragonés, y las versiones de rock clásico y temas propios de 44 Kilómetros y Hard Company.
Abans de gens, volem demanar-vos disculpes pel retard a oferir-vos aquesta crònica dels actes que duem a terme ahir entre Montsó i Selgua, la qual cosa s'explica pel dilatat del programa, que va tenir el seu final ja de matinada amb el concert celebrat en el Pavelló de l'Azucarera de Montsó, en el qual, al final, malgrat el que anunciem prèviament, sí va poder participar el grup Hard Company. Un magnífic programa, en tot cas, que va poder ser dut a terme gràcies a l'intens treball dels organitzadors, a els qui volem felicitar i agrair el seu gran esforç, i a la generosa i desinteressada col·laboració dels grups musicals que van donar un fermall lúdic festiu a la Jornada, per el que volem també mostrar-los des d'aquí nostre més sincer agraïment.
Igualment, volem assenyalar de manera prèvia a aquesta crònica que, als ajuntaments ja adherits a la Jornada, es va sumar l'Ajuntament de Graus, notícia que no us vam poder donar amb antelació doncs l'adhesió es va formalitzar de manera oficial en el Ple celebrat el divendres a la tarda en aquest consistori (des d'aquí volem expressar també el nostre agraïment a aquest ajuntament i a totes les entitats que ens van recolzar i que podeu trobar en el llistat existent a la pàgina creada per a aquest esdeveniment en el nostre blog: http://autopistaelectricano.blogspot.com.es/p/jornada-reivindicativa-6-de-octubre.html).
En el seu conjunt, volem expressar nostra gran satisfacció pel resultat de la Jornada, que, si ben no va tenir un seguiment tan massiu com les anteriors de Capella i Sant Serni, si va respondre, gràcies a la taula rodona i a les magnífiques ponències programades, a les expectatives de conèixer quins són les raons que expliquen l'obstinació de construir l'Autopista Elèctrica i que els nostres governants estan ocultant a la ciutadania creant un fals debat sobre les necessitats energètiques de Montsó per al seu desenvolupament futur.
D'altra banda, el dia es va iniciar, tal com estava previst, amb la marxa reivindicativa entre Montsó i la Granja Escola de Selgua (pel que es va comptar amb el suport per a l'encreuament de carrers i carreteres de la Policia Local i membres de Protecció Civil) i en la qual va participar una cinquantena de persones, amb la presència de representants dels ajuntaments de Fonz, Capella i Graus. El recorregut triat va transcórrer durant un bon tram per la riba del Cinca, la qual cosa ens va permetre, gràcies també a la magnífica guia del nostre company Álex Serrano, observar el gran nombre de línies elèctriques que ja sobrevolen a diverses altures el Cinca i a les quals, si no aconseguim impedir-ho, se sumarà l'Autopista Elèctrica, convertint en un parany mortal per a les aus, especialment les emigrants, una zona declarada com a Lloc d'Importància Comunitària, la qual cosa diu molt poc en favor de les nostres administracions, que demostren així l'escàs o nul zel que posen a fer complir aquesta figura de protecció europea i a vetllar pel nostre patrimoni natural. Igualment, des de les penya-segats que voregen el Cinca vam poder observar dos de les subestacions elèctriques de Montsó, la presència de les quals, així com els excedents que generen, invaliden el fals argument que Montsó és deficitària en energia elèctrica per al seu desenvolupament industrial.
La marxa, com podeu veure en el reportatge fotogràfic que adjuntem a aquest post, ens va permetre conèixer també en viu i en directe els terrenys en els quals està prevista la construcció de la subestació elèctrica d'El Arnero i les nombroses línies elèctriques que ja creuen aquesta zona, entre les quals destaquen les alegals torres de l'Aragón-Cazaril, cobertes en gran mesura de nius de cigonya blanca després de dues dècades d'haver estat instal·lades i mantingudes en peus en contra de dues sentències del Tribunal Suprem.
Ja en la Granja Escola, el retard acumulat en la marxa (amb un dia estupend i gairebé estiuenc) va desaconsellar dur a terme la xerrada prevista sobre el testing fotogràfic que estem duent a terme en col·laboració amb Biodiversidad Virtual. Simplement, es va passar a adonar de l'estupend menjar popular allí preparat i que va tenir com a fermall un pastís amb el lema "Autopista Elèctrica No!" (al menjar es van sumar nombroses persones, fent que en el conjunt dels actes puguem parlar d'un centenar de participants). En tot cas, a manera simplement il·lustrativa, durant el menjar van poder veure's alguns dels exemples de fotos ja pujades als bancs taxonòmics de Biodiversidad Virtual (malgrat que han estat pocs els participants en el testing i que aquest s'ha circumscrit gairebé en exclusiva a la comarca de la Ribargorça, els resultats ara com ara són excepcionals amb més de 6.000 fotos pujades i gairebé 800 espècies de fauna i flora geolocalizadas fins avui).
Ja a la tarda, en el Pavelló de l'Azucarera de Montsó, es van iniciar els actes previstos amb la taula rodona a la qual s'havia convidat a participar a tots els grups polítics amb representació a la zona i en la qual van participar, definitivament, amb la moderació del nostre company José Ramón Doz, Miguel Aso (per IU), Joaquín Palacín (per CHA) i Francisco Mateo (pel PSOE). Es van deixar, no obstant això, dos buits per fer evident la falta de representant del PAR (del que no hem rebut cap explicació sobre aquest tema) i del PP (que va excusar la seva presència en l'acte).
Joaquín Palacín va obrir la taula recordant que CHA porta els 26 anys de la seva història lluitant contra l'Aragón-Cazaril i els successius intents de Red Eléctrica de España de recuperar-la sota els noms de Graus-Sallente o Peñalba-Arnero-Isona, i reafirmant-se en la seva oposició frontal a aquesta agressió injustificable al nostre territori, una més de les quals s'ha sofert l'Alt Aragó. Va recordar, igualment, les nombrosíssimes iniciatives en contra de l'Autopista Elèctrica en totes les institucions en què està present CHA, destacant la moció de les Corts d'Aragó de febrer de 2009, que obliga al Govern d'Aragó a oposar-se al projecte que ens amenaça per ser insostenible social i mediambientalment. Sobre aquest tema, va recalcar a més que seguiran oposant-se a l'Autopista Elèctrica fins i tot a Europa, a través de la coalició ALE-Els Verds, a la qual pertany CHA. Va lamentar Joaquín Palacín l'absència en la taula del PAR i el PP i va criticar el seu canvi de postura en relació amb el projecte de Red Eléctrica de España i, especialment, la hipocresia d'Arturo Aliaga, en justificar la línia per l'evacuació d'energia eòlica al mateix temps que el govern ha paralitzat el desenvolupament de les energies renovables, i li va acusar, a més, de llançar missatges falsos sobre la necessitat de la línia per al desenvolupament de Montsó. En relació amb això, va destacar les greus afeccions del projecte per al desenvolupament socioeconòmic, el patrimoni natural i la salut pública, especialment greus en ser una línia innecessària. Per tot això, va concloure exigint a PP i PAR que abandonin la hipocresia i deixin d'ocultar-se després de falsos arguments i falsos debats per explicar a la societat quins són les raons per les quals realment recolzen l'Autopista Elèctrica.
Va continuar la taula amb la intervenció de Miguel Aso d'IU, que va recordar, igualment, la postura del seu grup polític en contra de l'Autopista Elèctrica. A manera d'exemple, per donar a entendre la distància que existeix entre els projectes d'infraestructures que promouen els nostres governants i les necessitats reals de l'Alt Aragó, va comparar el cas de la línia ferroviària del Canfranc, eternament paralitzada malgrat que ningú la qüestiona i és una reivindicació històrica, enfront de l'Autopista Elèctrica, ressuscitada una vegada i una altra malgrat les seves gravíssimes afeccions i la contínua oposició social a la seva construcció. Va recalcar, sobre aquest tema, que si bé és cert que les seves afeccions són especialment greus al territori prepirinenc, no són menors ni menyspreables a l'entorn de Montsó, posant com a exemple la pèrdua ja d'almenys una nova empresa (un restaurant) que, malgrat haver iniciat els tràmits per instal·lar-se en Selgua, ha decidit abandonar davant l'amenaça de l'Autopista Elèctrica, que està, per tant, hipotecant el nostre futur desenvolupament. En relació amb això, va lamentar no només la falta de representants de PAR i PP, sinó l'absència en la taula rodona, donada la importància del tema, de l'alcaldessa de Montsó. Segons la seva opinió, l'Autopista Elèctrica com moltes altres infraestructures agressives per al nostre territori serveix només perquè, com sempre, els de l'interior hàgim de posar el nostre territori i recursos al servei del desenvolupament de les zones del litoral i de les grans urbs, per la qual cosa va exigir un canvi en el model energètic actual, posant-ho al servei dels interessos dels ciutadans, i no només de les grans corporacions, i promovent que la producció energètica es dugui a terme en els llocs on es consumeix aquesta producció. Sobre aquest tema, i igual que CHA, Miguel Aso es va oferir a portar les nostres reivindicacions i la lluita contra l'Autopista Elèctrica a totes les institucions en les quals IU està present.
Finalment, el representant del PSOE, Francisco Mateo, després d'agrair la invitació a participar en la taula rodona, va recordar que la Diputació d'Osca, amb majoria del seu partit, sempre es va oposar a l'Autopista Elèctrica, oferint suport i assessoria legal als ajuntaments afectats, i que el seu partit no ha variat aquesta postura contrària al projecte que ens amenaça i aposta per un progrés d'acord amb el territori i que atengui a les seves necessitats reals per aconseguir que sigui sostenible. Segons la seva opinió, la línia projectada es vol construir només per solucionar els problemes de transport elèctric a Catalunya sense que tingui cap benefici per a la província d'Osca. D'altra banda, va considerar que Red Eléctrica ha de replantejar-se la seva necessitat en haver canviat radicalment les previsions de creixement, que fan inviable el projecte. A més, va destacar que el desenvolupament de la nostra província ha de ser global, recolzant conjuntament el desenvolupament de la Muntanya i del Pla, al contrari del que sembla defensar Arturo Aliaga. Per tot això, va expressar el seu desig i la seva esperança que es pugui parar aquesta amenaça per al territori altaragonès.
Després de la taula rodona, es va donar inici a les ponències, que van resultar excepcionalment interessants en el seu conjunt, però de les quals, sense menyscapte del gran interès de totes elles, volem destacar la que va iniciar aquest acte, a càrrec del professor Antonio Camacho, que, per fi, va unir totes les peces del puzle per demostrar amb dades irrefutables que les raons que, segons Arturo Aliaga i Red Eléctrica de España, justifiquen la necessitat de l'Autopista Elèctrica són, sense excepció, falses, oferint una explicació molt documentada i perfectament coherent sobre les raons ocultes que expliquen per què vol seguir-se avanci amb aquest projecte. El treball realitzat per Antonio Camacho és tan rigorós i exhaustiu que li hem sol·licitat les dades per elaborar un informe que farem públic quan puguem. Ara només us oferim un breu resum de les seves conclusions, que s'han basat en dades obtingudes de la pròpia web de Red Eléctrica de España.
Va començar Antonio Camacho refutant tant els arguments polítics, defensats per Aliaga, com els tècnics, de Red Eléctrica de España, que, encara que són més rigorosos, resulten igualment invàlids. Quant a les necessitats energètiques de Montsó per al seu desenvolupament futur, després de fer una valoració de les instal·lacions elèctriques de la zona del Cinca, la demanda energètica de Montsó i fent una comparativa amb les ciutats de Lleida, Sabiñánigo i Saragossa (amb càlculs exactes i rigorosos i buscant sempre l'escenari més favorable a les tesis de Red Eléctrica), va concloure que és un disbarat afirmar que l'Autopista Elèctrica és imprescindible per al desenvolupament de Montsó doncs ja hi ha deu vegades més potència de la qual es necessita i suposaria tant com afirmar que Montsó necessita per al seu desenvolupament una potència equivalent a dues centrals nuclears com la de Trillo o que Montsó necessita per alimentar el seu desenvolupament tant com Saragossa, Lleida i Sabiñánigo al mateix temps. Quant a la necessitat de la línia per evacuar energia eòlica, tal com nosaltres suposàvem en veure el protocol que en el seu moment van signar Aliaga i Red Eléctrica, va afirmar que tal argument suposa un disbarat majúscul doncs només podria ser justificable la necessitat en cas que s'hagués d'evacuar la potència generada per 2.500 molins eòlics (segons la seva opinió, per aquesta necessitat sobraria amb una línia de 100 kV.). Igualment, va considerar un absurd injustificable defensar que l'Autopista Elèctrica es precisa per reforçar la línia de l'AVE, com demostra el seu traçat (molt allunyat de la línia ferroviària) i el fet que resultaria molt més fàcil i econòmic reforçar l'AVE amb el gran nombre de línies properes al seu trajecte a Catalunya. Finalment, va considerar que l'argument més sòlid de Red Eléctrica, la necessitat de l'Autopista Elèctrica per assegurar la flexibilitat i seguretat del sistema, seria coherent, per la creació d'una xarxa en anell, només si realment existissin nombrosos punts de consum i no, com en realitat succeeix, un únic punt (Barcelona) para nombrosos punts de producció. Atès que això no és així, va considerar molt més econòmic i raonable la creació d'una xarxa en arbre o, en tot cas, la creació d'una xarxa en anell en les rodalies de Barcelona, que, d'altra banda, ja existeix.
Després de refutar totes les raons amb les quals es defensa a la línia, Antonio Camacho va donar perfecta resposta a la pregunta que tots ens fem, para què es vol construir l'Autopista Elèctrica? Aquestes són les tres possibilitats que ens va oferir (a partir dels mapes de la pròpia Red Eléctrica de España ), que dibuixen un panorama dantesc per al futur de les nostres comarques i que, probablement, són barrejades al mateix temps per Red Eléctrica i les grans empreses energètiques que treballen, com ens va recordar, amb escenaris a llarg termini:
- La línia vol construir-se per aconseguir una futura interconnexió amb França pel Pirineu Central, doncs una vegada connectada a la línia de 400 kV. Sentmenat-Sallente, la interconnexió amb França resultaria molt fàcil i ràpida.
- La línia vol construir-se per al comerç internacional entre França i el nord d'Àfrica. En concret, la Peñalba-Arnero-Isona connectaria l'últim tram fins a arribar a França d'una xarxa d'autopistes elèctriques en actual desenvolupament (com bé sabem pels nostres companys valencians) que des de la subestació Aragón (a la província de Terol) baixaria per Llevant fins a arribar a Almeria, on està prevista la construcció d'una interconnexió submarina que, seguint el ja existent gasoducte, connectaria amb Algèria, on, com al Marroc, està prevista la construcció de grans centrals termosolars, eòliques i de cicle combinat, que, en el marc del projecte DESERTEC, busquen crear un futur mercat únic de l'energia entre ambdues ribes del Mediterrani.
- La línia es construeix per poder evacuar en un futur possibles centrals elèctriques de gas de cicle combinat que es construirien en La Ribargorça en cas que resultés rendible l'extracció de gas natural pel procediment de fractura hidràulica o fracking en aquest territori. Sobre aquest tema, Antonio Camacho ens va informar de l'existència, que no ha transcendit amb prou feines a l'opinió pública, de concessions per a sondejos tendents a l'explotació mitjançant fractura hidràulica en nombrosos llocs de l'Alt Aragó. Observant el mapa d'aquestes es va comprovar que l'estrany traçat de la Peñalba-Arnero-Isona segueix d'a prop les que s'estan duent a terme a la zona de Graus-Capella (el que explica que la línia envolti aquesta última localitat) i a la zona de Benavarri i la Ribargorça Oriental. Com va recalcar Antonio Camacho, d'arribar a realitzar-se explotacions mitjançant fracking en aquesta zona, les afeccions de l'Autopista Elèctrica quedarien empetitides per una pràctica, la del fracking, extremadament contaminant per al medi ambient i les aigües subterrànies, com podeu comprovar en els següents enllaços: http://www.fracturahidraulicano.info/; http://www.ecologistasenaccion.org/article23512.html; http://ribagorzaenaccion.blogspot.com.es/2012/03/el-fracking-o-fractura-hidraulica-un.html i http://ribagorzaenaccion.blogspot.com.es/2012/09/fracking-hidraulico.html.
Després de la intervenció d'Antonio Camacho, el geobiòleg Patxi González, a qui ja vam conèixer en la Jornada Reivindicativa de Capella, ens va exposar amb abundants dades i material gràfic les greus afeccions per al paisatge, les aus, els boscos (pel perill d'incendis), la salut i el desenvolupament sostenible que tindria l'Autopista Elèctrica en cas en cas que es dugui a terme. Es va mostrar sorprès per la poca resposta social, en comparació de Navarra i el País Basc, davant les afeccions al paisatge de les ja existents torres de l'Aragón-Cazaril, així com per l'escassa defensa que les autoritats fan de zones de la Xarxa Natura 2000 que es veurien afectades pel projecte que ens amenaça. Va explicar a més amb detall com les línies de molt alta tensió són causa d'incendis forestals per les petites gotes d'alumini fos que poden caure dels cables a causa de les altes temperatures que es produeixen en ells (problema denunciant en nombrosos informes tècnics i que, no obstant això, no transcendeix als mitjans de comunicació) i va considerar, en definitiva, que aquest tipus de línies suposen una agressió i invasió gravíssima del territori que, en generar drets, hipoteca el futur dels nostres fills i descendents. En la seva opinió, hauria d'exigir-se a les administracions responsables la realització d'estudis epidemiològics, cosa a la que sempre es neguen i que demostrarien el perill per a la salut que suposen els camps electromagnètics potentíssims que generen les línies d'alta i molt alta tensió. Sobre aquest tema, va assenyalar que no només és important allunyar suficientment les línies dels nuclis habitats, sinó que han d'estudiar-se les activitats que es realitzen a l'entorn de les línies i el temps d'exposició que suposarien per a les persones que les realitzen doncs els efectes de la contaminació electromagnètica són acumulatius. Va advertir a més de que aquesta contaminació és encara més intensa a l'entorn de subestacions elèctriques, font a més de gasos tòxics i incendis. En la seva opinió, la primera opció en un conflicte amb un projecte com el qual ens amenaça és no permetre-ho, però en cas de no poder aconseguir-ho caldria exigir en primer lloc el seu allunyament de zones habitades i només com a última opció el soterrament apantallat i senyalitzat (doncs enterrar les línies no evita la contaminació electromagnètica sinó que, per contra, la fa més propera a les persones que es troben en el seu entorn).
Finalment, l'Enginyer Industrial Diego Colás, va afrontar el tema del mercat elèctric des de la perspectiva del decreixement. Partint de la idea, cada vegada més palesa, que el creixement indefinit que proposa el capitalisme és impossible i fals, va fer un interessantíssim i molt documentat anàlisi del nostre mercat elèctric en els últims anys i, reafirmant moltes de les idees exposades amb anterioritat per Antonio Camacho, va assenyalar que el consum energètic ha augmentat d'una manera exagerada. Va denunciar que Red Eléctrica de España, tot i promoure en teoria l'eficiència energètica, fa els seus plans sense tenir en compte això i va advertir als presents que, si no es conté el consum, augmentarà el sistema energètic. En definitiva, va concloure que és imprescindible tant la reducció del consum energètic com promoure que la producció es dugui a terme a les zones on aquest es produeix. Sobre aquest tema es va mostrar esperançat que es produeixi un canvi en el sistema energètic doncs d'una altra manera la Naturalesa acabarà posant-nos a tots en el nostre lloc.
A partir d'aquí i després d'un breu, però molt interessant debat amb els assistents, la Jornada va concloure amb un ambient festiu, procedint-se a donar bon compte del berenar sopar a força de molles, que havien preparat els nostres companys i companyes de Montsó, i gaudint d'un final de Jornada amb el concert ofert per A Cadiera Coixa, que va fer ballar al públic amb el seu inigualable folk aragonès, i les versions de rock clàssic i temes propis de 44 Kilómetros i Hard Company.