Páginas

lunes, 8 de febrero de 2010

La Plataforma Unitaria contra la Autopista Eléctrica promueve una moción contra los proyectos de REESA en el Ayuntamiento de Tremp

*El texto de la moción que aparece en esta entrada ha sufrido una modificación posterior en su forma (no en su contenido) tal como puede verse en la correspondiente entrada.

Nuestros compañeros del Pallars van a promover la presentación el próximo día 10 de febrero a las 13 horas en el Ayuntamiento de Tremp de una moción, cuyo texto os transcribimos a continuación, que persigue el rechazo por parte de este municipio de los dos proyectos de REESA que amenazan el futuro de nuestras comarcas, esto es, la Autopista Eléctrica Peñalba-Monzón-Isona y el proyecto de aumento de capacidad de transporte de la línea Foradada del Toscar-La Pobla de Segur.
Creemos que se trata de una iniciativa fundamental (por lo que rogamos a los que podáis la asistencia al acto), que podría y debería llevarse a cabo en el resto de los municipios afectados por estos proyectos ya que, en el peor de los casos, servirá al menos para clarificar de manera definitiva la postura de la sociedad y de los distintos grupos políticos representados en estas instituciones ante la seria amenaza que suponen los planes de REESA para el futuro de nuestros pueblos y nuestras gentes.
Desde aquí, por tanto, os animamos a que os pongáis en contacto con vuestros representantes políticos para tratar de sacarla adelante en cada ayuntamiento. Creemos, además, que el texto puede suponer un buen resumen de los argumentos y las razones con los que nos oponemos a unas infraestructuras que, a tenor de los datos que manejamos son innecesarias e ilegales.
Por supuesto, os informaremos del resultado en cuanto lo conozcamos.

TEXTO PROPUESTO PARA LA MOCIÓN

D ... ... ... ... ... ..., Portavoz del Ayuntamiento de ... ... ... ... ... ... ..., a instancias de las asociaciones, entidades y partidos de la Plataforma Unitaria contra la Autopista Eléctrica Monzón-Isona, presenta mediante el presente escrito y al amparo de lo establecido por la Ley 7/1985, de 2 de abril, Reguladora de las Bases del Régimen Local y el Real Decreto 2568/1986, de 29 de noviembre, por el que se aprueba el Reglamento de organización, funcionamiento y régimen jurídico de las Entidades locales, artículo 97.3, presentamos al Pleno la siguiente Moción:
  1. Referente al proyecto de Red Eléctrica de España (REESA) de construcción de la Autopista Eléctrica Peñalba-Monzón-Isona (línea de alta tensión de 400.000 V.), rechazamos la nueva construcción de una infraestructura eléctrica cuyo posible trazado (de acuerdo con las alternativas propuestas por REESA) coincide en parte con el que resultó anulado de facto por la sentencia firme del Tribunal 
Supremo (TS) de 19 de mayo de 1999 (que estimaba inexistente la 
antigua Aragón-Cazaril) y prácticamente en su totalidad con el que fue desestimado en sentencia firme del TS de 19 de octubre de 2005 (que consideraba inexistente el trazado de la Graus-Sallente, heredera de la Aragón-Cazaril). Al respecto, hay que 
destacar, además, que la primera de las citadas sentencias fue el 
resultado de un contencioso administrativo promovido en su día por el 
Gobierno de Aragón. Además, poco antes de que se dictara la sentencia 
que anulaba el trazado de la Graus-Sallente, el Gobierno español 
informó a la Comisión Europea de que había descartado el trazado Graus- 
Isona, proponiendo como alternativa la conexión entre Peñalba y Salas 
de Pallars (tal información fue proporcionada a la Comisión Europea 
por el Gobierno Central al interesarse la primera por el proyecto de 
REESA a raíz de una queja presentada por la Mancomunidad de la 
Ribagorza y el ayuntamiento de Tolva, desestimando la Comisión Europea 
la queja al constatarse que el trazado Graus-Isona ya no existía). A 
todo lo dicho, hay que añadir, además, que las Cortes de Aragón, a 
través de una moción dimanante de la interpelación 67/08 del Diputado 
D. Bizén Fuster Santaliestra, aprobada el pasado 19 de febrero de 
2009, rechazó por unanimidad el proyecto de REESA de construcción de 
la Autopista Eléctrica Peñalba-Monzón-Isona, así como, en general, 
toda infraestructura de estas características que no sea sostenible 
social y medioambientalmente (como de hecho sucede con la Peñalba-Monzón- Isona a la vista del gran rechazo social que ha suscitado).
  2. En cumplimiento de la legalidad vigente y en coherencia con las sentencias citadas anteriormente, que pese a ser firmes no se han ejecutado en su integridad, solicitamos el derribo de las torres de alta tensión construidas para la Aragón-Cazaril entre Castelnou (Teruel) y Lierp (Huesca), que 
actualmente permanecen en pie (constituyendo un grave y permanente 
atentado contra el patrimonio paisajístico de la zona) y que, pese a 
todo lo dicho con anterioridad, pretenden ser reutilizadas por REESA 
en los trazados propuestos para la Peñalba-Monzón-Isona. Al respecto, 
hay que recordar que la citada sentencia del TS de 19 de mayo de 1999 conllevó una sustanciosa indemnización del Gobierno francés, en concepto de daños y perjuicios, a REESA por la anulación de su proyecto Aragón-Cazaril, indemnización que debía servir para el cumplimiento efectivo de dicha sentencia y, por tanto, para el desmantelamiento de las infraestructuras ya construidas y la reversión 
de servidumbres y terrenos ocupados para la construcción de la Aragón-Cazaril. Igualmente, hay que añadir que las Cortes de Aragón aprobaron 
una proposición no de ley el 7 de octubre de 1999 que, de la misma 
manera, exigía el cumplimiento firme de la sentencia del TS de 19 de 
mayo de 1999, incluyendo la demolición de las infraestructuras 
construidas, la reversión de servidumbres y terrenos ocupados, la 
revocación de la declaración de utilidad pública de dicha 
infraestructura y el requerimiento al Gobierno central para que 
anulase el proyecto Graus-Sallente por motivos 
coincidentes con los que exponemos en esta moción al solicitar la 
anulación de la Peñalba-Monzón-Isona.
  3. Igualmente, solicitamos la anulación del proyecto de REESA de aumento de capacidad de transporte de la línea de alta tensión entre Foradada del Toscar-La Pobla de Segur, que supone la reconversión de esta línea (sin que medie estudio de impacto ambiental) en una nueva Autopista Eléctrica insostenible medioambiental y socialmente (a tenor del rechazo manifestado por la población afectada), por lo que contravendría la voluntad del pueblo aragonés expresada unánimemente por sus representantes en las Cortes de Aragón en la ya citada moción de 19 de febrero de 2009.
  4. Queremos manifestar también que los dos proyectos de REESA hasta aquí citados, además de insostenibles social y medioambientalmente, son innecesarios y antieconómicos y, por tanto, carentes de utilidad pública, como se deduce del hecho de que se trate de líneas de transporte eléctrico de una altísima tensión (útiles exclusivamente para el transporte de electricidad a grandes distancias y, en consecuencia, para el afán de lucro de la empresa que las ha proyectado y defendido con argumentos que se han demostrado falaces a la vista del protocolo que firmó REESA con la Consejería de Industria, 
Comercio y Turismo del Gobierno de Aragón el 16 de julio de 2009). Al 
respecto, manifestamos, igualmente, nuestra preocupación por el hecho 
de que se convierta a las comarcas altoaragonesas y catalanas 
afectadas en servidumbre de paso para una infraestructura que no 
dejará ningún beneficio en el territorio por el que discurre y que, al 
contrario, hipotecará sus posibilidades de desarrollo (basadas en el 
patrimonio natural), generará una enorme contaminación 
electromagnética y afectará en consecuencia y de manera muy negativa 
al Medio Ambiente, a la salud de las personas, a las explotaciones 
agropecuarias y al desarrollo rural. Todo esto, en unas tierras 
tradicionalmente desfavorecidas y que han demostrado más que de sobras 
su solidaridad con el estado, soportando ya una gran carga de 
infraestructuras de estas características (líneas de alta tensión, 
pantanos...).
  5. Creemos, también, que en el proyecto de aumento de la capacidad de transporte de la línea de alta tensión Foradada del Toscar-La Pobla de 
Segur no se cumplen las distancias de seguridad con respecto a los 
núcleos habitados por los que transita ya que el trazado actual no se 
modifica, pero sí lo hace la infraestructura (cambio del tipo de 
cable, recrecimiento y cimentación de 31 apoyos, se retensan vanos y 
se poda arbolado entre vanos). Por tanto consideramos que ésta es una 
obra de grandes dimensiones y por lo tanto una nueva infraestructura 
para la que, en todo caso, se hace necesario que la Administración 
Central, según el RD1/2008 en su Anexo I, exija Informe de Impacto 
Ambiental a REESA. Exigimos por ello que las autoridades autonómicas y 
centrales adopten el principio de precaución, avalado por la 
resolución tomada por el Consejo Europeo en el año 2000, el cual 
considera que es absolutamente necesaria la protección de los 
ciudadanos de la Comunidad contra los efectos nocivos para la salud o 
potencialmente nocivos a largo plazo, que se sabe pueden resultar de 
la exposición a campos electromagnéticos y considera que los Estados 
miembros deben determinar las distancias de seguridad mínimas de estas 
infraestructuras.
  6. Respaldamos todo aquella iniciativa que comporte medidas protectoras en la línea de alta tensión Foradada del Toscar-La Pobla de Segur, pero no el aumento de la capacidad de carga de transporte puesto que el citado proyecto no presenta un análisis justificado de su idoneidad frente a otras alternativas que contribuyan a la mejora de un mallado, que en ningún momento se ha objetivado como insuficiente o que preste un suministro poco fiable o de calidad baja en las zonas que malla.
  7. Solicitamos a las administraciones comarcal, provincial y al Parlamento Autonómico que muestran su total negativa a los proyectos de aumento de la capacidad de carga de transporte en líneas de Alta Tensión o la construcción de líneas de 400.000 V. en zonas pirenaicas con una enorme fragilidad demográfica, económica y medioambiental como 
son la Ribagorza y el Pallars.
  8. Solicitamos, igualmente, una reunión de los alcaldes afectados con la Plataforma Unitaria contra la Autopista Eléctrica, tal como se acordó en la reunión del pasado 31 de octubre de 2009 en Arén, en la que haya reciprocidad entre las dos partes para informar y se cree un frente común con información, transparencia y diálogo.
  9. Exigimos, por último, a las diferentes corporaciones 
locales, comarcales, provinciales y autonómicas el acceso inmediato a 
la información y la difusión de este tipo de proyectos al resto de la sociedad y, especialmente, entre la población afectada por ellos, que, 
en relación con los dos proyectos de REESA a los que nos hemos referido con anterioridad, ha tenido que informarse por sus propios medios, quedando indefensa ante la falta de transparencia y la desinformación favorecida últimamente por el uso de prácticas que consideramos antidemocráticas.
*El text de la moció que apareix en aquesta entrada ha sofert una modificació posterior en la seva forma (no en el seu contingut) tal com pot veure's en la corresponent entrada.

Els nostres companys del Pallars promouran la presentació el proper dia 10 de febrer a les 13 hores en l'Ajuntament de Tremp d'una moció, el text de la qual us transcrivim a continuació, que persegueix el rebuig per part d'aquest municipi dels dos projectes de REESA que amenacen el futur de les nostres comarques, això és, l'Autopista Elèctrica Peñalba-Montsó-Isona i el projecte d'augment de capacitat de transport de la línia Foradada del Toscar-La Pobla de Segur.
Creiem que es tracta d'una iniciativa fonamental (pel que preguem als que pugueu, l'assistència a l'acte), que podria i hauria de portar-se a terme en la resta dels municipis afectats per aquests projectes ja que, en el pitjor dels casos, servirà almenys per a clarificar de forma definitiva la postura de la societat i dels diferents grups polítics representats en aquestes institucions davant la seriosa amenaça que suposen els plans de REESA pel futur dels nostres pobles i les nostres gents.
Des d'aquí, per tant, us animem que us poseu en contacte amb els vostres representants polítics per a tractar de tirar-la endavant en cada ajuntament. Creiem, a més, que el text pot suposar un bon resum dels arguments i les raons per les quals ens oposem a unes infraestructures que, a tenor de les dades que manegem són innecessàries i il·legals.
Per descomptat, us informarem del resultat quan ho coneguem.



TEXT PROPOSAT PER A LA MOCIÓ
D ... ... ... ... ... ..., Portaveu de l'Ajuntament de ... ... ... ... ... ... ..., a instàncies de les associacions, entitats i partits de la Plataforma Unitària contra l'Autopista Elèctrica Montsó-Isona, presenta mitjançant el present escrit i a l'empara de l'establert per la Llei 7/1985, de 2 d'abril, Reguladora de les Bases del Règim Local i el Reial decret 2568/1986, de 29 de novembre, pel qual s'aprova el Reglament d'organització, funcionament i règim jurídic de les Entitats locals, article 97.3, vam presentar al Ple la següent Moció:

  1. Referent al projecte de Red Eléctrica de España (REESA) de construcció de l'Autopista Elèctrica Peñalba-Montsó-Isona (línia d'alta tensió de 400.000 V.), rebutjem la nova construcció d'una infraestructura elèctrica el possible traçat de la qual (d'acord amb les alternatives proposades per REESA) coincideix en part amb el qual va resultar anul·lat de facto per la sentència ferma del Tribunal Suprem (TS) de 19 de maig de 1999 (que estimava inexistent l'antiga Aragó-Cazaril) i pràcticament en la seva totalitat amb el qual va ser desestimat en sentència ferma del TS de 19 d'octubre de 2005 (que considerava inexistent el traçat de la Graus-Sallente, hereva de l'Aragó-Cazaril). Referent a això, cal destacar, a més, que la primera de les citades sentències va ser el resultat d'un contenciós administratiu promogut en el seu moment pel Govern d'Aragó. A més, poc abans que es dictés la sentència que anul·lava el traçat de la Graus-Sallente, el Govern espanyol va informar a la Comissió Europea que havia descartat el traçat Graus-Isona, proposant com alternativa la connexió entri Peñalba i Salas de Pallars (tal informació va ser proporcionada a la Comissió Europea pel govern Central a l'interessar-se la primera pel projecte de REESA arran d'una queixa presentada per la Mancomunitat de la Ribargorça i l'ajuntament de Tolva desestimant la Comissió Europea la queixa al constatar-se que el traçat Graus-Isona ja no existia). A tot el que s'ha dit, cal afegir, a més, que les Corts d'Aragó, a través d'una moció dimanante de la interpel·lació 67/08 del Diputat D. Bizén Fuster Santaliestra, aprovada el passat 19 de febrer de ?2009, va rebutjar per unanimitat el projecte de REESA de construcció de l'Autopista Elèctrica Peñalba-Montsó-Isona, així com, en general, tota infraestructura d'aquestes característiques que no sigui sostenible social i mediambientalment (com de fet succeïx amb la Peñalba-Montsó-Isona a la vista del gran rebuig social que ha suscitat).
  2. En compliment de la legalitat vigent i en coherència amb les sentències citades anteriorment, que malgrat ser fermes no s'han executat en la seva integritat, sol·licitem l'enderrocament de les torres d'alta tensió construïdes per a l'Aragó-Cazaril entri Castelnou (Teruel) i Lierp (Huesca), que actualment romanen en peus (constituint un greu i permanent atemptat contra el patrimoni paisatgístic de la zona) i que, malgrat tot el que s'ha dit amb anterioritat, pretenen ser reutilitzades per REESA en els traçats proposats per a la Peñalba-Montsó-Isona. Referent a això, cal recordar que la citada sentència del TS de 19 de maig de 1999 va comportar una sustanciosa indemnització del Govern francès, en concepte de danys i perjudicis, a REESA per l'anul·lació del seu projecte Aragó-Cazaril, indemnització que havia de servir per al compliment efectiu d'aquesta sentència i, per tant, per al desmantellament de les infraestructures ja construïdes i la reversió de servituds i terrenys ocupats per a la construcció de l'Aragó-Cazaril. Igualment, cal afegir que les Corts d'Aragó van aprovar una proposició no de llei el 7 d'octubre de 1999 que, de la mateixa manera, exigia el compliment ferm de la sentència del TS de 19 de maig de 1999, incloent la demolició de les infraestructures construïdes, la reversió de servituds i terrenys ocupats, la revocació de la declaració d'utilitat pública d'aquesta infraestructura i el requeriment al Govern central perquè anul·lés el projecto Graus-Sallente per motius coincidents amb els quals exposem en aquesta moció al sol·licitar la anul·lació de la Peñalba-Montsó-Isona.
  3. Igualment, sol·licitem l'anul·lació del projecte de REESA d'augment de capacitat de transport de la línia d'alta tensió entre Foradada del Toscar-La Pobla de Segur, que suposa la reconversió d'aquesta línia (sense que intervingui estudi d'impacte ambiental) en una nova Autopista Elèctrica insostenible mediambiental i socialment (a tenor del rebuig manifestat per la població afectada), pel que contravindria la voluntat del poble aragonès expressada unànimement pels seus representants en les Corts d'Aragó en la ja citada moció de 19 de febrer de 2009 .
  4. Volem manifestar també que els dos projectes de REESA fins a aquí citats, a més d'insostenibles social i mediambientalment, són innecessaris i antieconómics i, per tant, freturosos d'utilitat pública, com es deduïx del fet que es tracti de línies de transport elèctric d'una altíssima tensió (útils exclusivament per al transport d'electricitat a grans distàncies i, en conseqüència, per a l'afany de lucre de l'empresa que les ha projectat i defensat amb arguments que s'han demostrat fal·laços a la vista del protocol que va signar REESA amb la Conselleria d'Indústria, Comerç i Turisme del Govern d'Aragó el 16 de juliol de 2009). Al respecto, manifestem, igualment, la nostra preocupació pel fet que es converteixi a les comarques altoaragonesas i catalanes afectades en servitud de passada per a una infraestructura que no deixarà cap benefici en el territori pel qual discorre i que, al contrari, hipotecarà les seves possibilitats de desenvolupament (basades en el patrimoni natural), generarà una enorme contaminació electromagnètica i afectarà en conseqüència i de manera molt negativa al Medi ambient, a la salut de les persones, a les explotacions agropecuàries i al desenvolupament rural. Tot això, en unes terres tradicionalment desfavorides i que han demostrat més que de sobres la seva solidaritat amb l'estat, suportant ja una gran càrrega de infraestructures d'aquestes característiques (línies d'alta tensió, pantans...).
  5. Creiem, també, que en el projecte d'augment de la capacitat de transport de la línia d'alta tensió Foradada del Toscar-La Pobla de Segur no es compleixen les distàncies de seguretat pel que fa als nuclis habitats pels quals transita ja que el traçat actual no es modifica, però si ho fa la infraestructura (canvi del tipus de cable, recrecimiento i fonamentació de 31 suports, es retensan vans i es poda arbrat entre obertures). Per tant considerem que aquesta és una obra de grans dimensions i per tant una nova infraestructura per a la qual, en tot cas, es fa necessari que l'Administració Central, segons el RD1/2008 en el seu Annex I, exigeixi Informe d'Impacte Ambiental a REESA. Exigim per això que les autoritats autonòmiques i centrals adoptin el principi de precaució, avalat per la resolució presa pel consell Europeu en l'any 2000, el qual considera que és absolutament necessària la protecció dels ciutadans de la Comunitat contra els efectes nocius per a la salut o potencialment nocius a llarg termini, que se sap poden resultar de l'exposició a camps electromagnètics i considera que els Estats membres han de determinar les distàncies de seguretat mínimes d'aquestes infraestructures.
  6. Protegim tot aquella iniciativa que comporti mesures protectores en la línia d'alta tensió Foradada del Toscar-La Pobla de Segur, però no l'augment de la capacitat de càrrega de transport ja que el citat projecte no presenta una anàlisi justificada de la seva idoneïtat enfront d'altres alternatives que contribueixin a la millora d'un mallado, que en cap moment s'ha objectivat com insuficient o que presti un subministrament poc fiable o de qualitat baixa en les zones que malla.
  7. Sol·licitem a les administracions comarcal, provincial i al Parlament Autonòmic que mostren el seu total negativa als projectes d'augment de la capacitat de càrrega de transport en línies d'Alta Tensió o la construcció de línies de 400.000 V. en zones pirinenques amb una enorme fragilitat demogràfica, econòmica i mediambiental com són la Ribargorça i el Pallars.
  8. Sol·licitem, igualment, una reunió dels alcaldes afectats amb la Plataforma Unitària contra l'Autopista Elèctrica, tal com es va acordar en la reunió del passat 31 d'octubre de 2009 en Arén, en la qual hagi reciprocitat entre les dues parts per a informar i es creu un front comú amb informació, transparència i diàleg.
  9. Exigim, finalment, a les diferents corporacions locals, comarcals, provincials i autonòmiques l'accés immediat a la informació i la difusió d'aquest tipus de projectes a la resta de la societat i, especialment, entre la població afectada per ells, que, en relació amb els dos projectes de REESA als quals ens hem referit amb anterioritat, ha hagut d'informar-se per les seves propis mitjos, quedant indefensa davant la falta de transparència i la desinformació afavorida últimament per l'ús de pràctiques que considerem antidemocràtiques.

No hay comentarios:

Publicar un comentario