Páginas

miércoles, 7 de septiembre de 2011

"La MAT y Ascó, el mateix model": un artículo que pone en evidencia la política energética de nuestro gobierno y de Red Eléctrica de España

Nuestros compañeros de NO A LA MAT, han publicado en su web un excelente artículo en el que ponen de manifiesto que el modelo energético al que sirve el mallado de la red con líneas de 400 kV. es exactamente el mismo que defiende el mantenimiento de la energía nuclear:

La MAT i Ascó, el mateix model

La MAT i la central nuclear d'Ascó formen part del mateix model energètic. Un model obsolet controlat per poques multinacionals i que esdeveniments com ara el de Fukushima han desacreditat totalment.
El darrer divendres d'aquest juliol, el Consell de Ministres espanyol va aprovar el dictamen mediambiental del segon tram de la MAT entre Vilanna i Santa Llogaia. Una aprovació que, contràriament al que pensa molta gent, no implica la concessió d'un permís immediat d'obres. També el Consell de Seguretat Nuclear va autoritzar l'allargament de la vida de la central nuclear d'Ascó en deu anys, abans que la UE determinés que les centrals havien de passar unes proves de resistència abans d'autoritzar qualsevol prolongació de la seva vida útil.
Amb el primer tram de la MAT i la subestació elèctrica de Vilanna ara ja en marxa, la gent pot comprovar com funciona i quantes torres elèctriques per a noves línies s'estan aixecant. Unes noves línies que sortiran de Vilanna.
Ara que s'han fet al·legacions pel tercer tram soterrat entre Santa Llogaia i Baixàs, des de Madrid desestimen tot el gruix central d'arguments pel soterrament del segon tram que van presentar el CILMA i l'AMMAT. Només volen sentir parlar de tram aeri. Aquest llenguatge és també emprat des de Barcelona pel nou govern d'Artur Mas.
Per a principi de setembre hi ha concertada una trobada entre l'AMMAT i els responsables d'Energia de la Generalitat que servirà per veure si hi ha diàleg, tot i que temem que les decisions ja estiguin preses des de dalt.
Des dels col·lectius contraris a la MAT, dubtem que uns consells comarcals i una Diputació en les mateixes mans polítiques s'alcin contra el Pare Ubú.
A més, el diàleg està concertat prèviament. No volen parlar amb tothom i anomenen diàleg a les trobades amb alguns agents prèviament seleccionats. Una situació molt diferent de la que es dóna a la Catalunya del Nord. Precisament hem pogut participar en aquest diàleg entre les autoritats nord-catalanes i els col·lectius contraris a la MAT del nord del país, i han quedat perplexos del que aquí es diu diàleg.
Permetre un debat seriós sobre tot el que envolta la MAT no és una decisió tècnica ni econòmica. És només política. Establiria un precedent per a futures infraestructures i per aquí no hi passen.
S'han fet multitud d'estudis tècnics, econòmics i mediambientals i s'han avaluat els costos de les diferents opcions. Tot això s'ha enviat a Madrid o a Brussel·les, però no hi ha pitjor sord que el que no hi vol sentir.
Hi ha molts interessos pel mig disfressats d'“utilitat pública”. Els lobbies energètics poden intoxicar l'opinió pública amb les justificacions que ells pretenen. Amb els milions de beneficis diaris, poden fer dir a professors “emèrits” que per Girona no passa cap línia de 400 kW, o que el soterrament costa més de 30 vegades que el tram aeri.
D'exemples n'hi ha un munt. Per exemple que en una reconeguda empresa que assessora el govern hi treballa gent que estava dins l'anterior executiu tripartit i que defensava el soterrament. Però és veu que amb en Mario Monti eren unes raons, i ara en són unes “altres”.
La MAT i Ascó representen el mateix model energètic. Un model amb grans llocs de producció d'energia i transportada amb grans pèrdues per línies MAT. Grans centres controlats per les mateixes empreses. Tot és un monopoli amb fortes connexions polítiques. Si no, només cal mirar qui ha fitxat recentment per a Endesa. Ni més ni menys que David Madí, un dels homes de confiança del president Artur Mas quan aquest era cap de l'oposició.
Davant tot això hi ha un altre model possible. Un de proximitat i controlat per una altra gent. Un model energètic que fomenta l'estalvi i la generació distribuïda. Un model que fa gestió de la demanda sense línies MAT i que impulsa les energies renovables.
El model actual és obsolet. Només cal recordar el que va passar aquest març al Japó per adonar-se que hi ha uns perills molt severs amb l'energia nuclear, els seus residus i l'emmagatzematge d'aquests. Alemanya ja ha pres la decisió de posar fi a l'era nuclear. Sense una planificació global ben feta des de l'inici i amb tothom –no només amb els negociants– no ens en sortirem. Es podrà imposar, però amb un alt i perillós trencament social. Temps al temps.

05/09/2011

No podemos estar más de acuerdo con lo expresado en el texto. Efectivamente, como ya se señala en el informe de Ecologistas en Acción sobre la Autopista Eléctrica Peñalba-El Arnero-Isona (de idénticas características que la línea de Muy Alta Tensión —MAT— de Girona), las líneas de 400.000 voltios sirven únicamente para transportar electricidad a grandes distancias con la menor pérdida posible, siendo poco menos que ridículos los argumentos con los que Red Eléctrica de España y algunos de nuestros gobernantes pretenden defender la necesidad del proyecto que amenaza nuestras tierras:
"Hay que remarcar que las líneas de 400 kV. se diseñan para transportar energía a grandes distancias, con las menores pérdidas posibles. Así, su objetivo es el transporte de energía entre las grandes centrales productoras de energía y las metrópolis, o sea, desde las centrales nucleares a las zonas urbanas con concentraciones de varios millones de habitantes. No existen en nuestra zona, ni centrales capaces de generar esas potencias, ni núcleos de población millonarios donde consumirlas".

También nuestros compañeros de la Sierra de Guadarrama, afectados por un proyecto de línea de Muy Alta Tensión o Autopista Eléctrica (400 kV.), consideran en un folleto informativo que este tipo de líneas sirven a un modelo energético privatizado y centralizado de producción y comercialización de la electricidad. (Haced click en la imagen para ampliarla). (Fuente: http://salvemossierra.blogspot.com/2011/02/hemos-publicado-un-folleto-sobre-la.html).

Cerramos así el círculo que abríamos de nuevo hace poco acerca de la necesidad de esta línea o, mejor dicho, de este tipo de líneas, con las que Red Eléctrica de España está mallando toda la Península, hasta el punto de estar ya cerca de duplicar las dimensiones de la red eléctrica de 400 kV. española en relación con los países de nuestro entorno (véase: http://autopistaelectricano.blogspot.com/2011/08/red-electrica-de-espana-sobredimensiona.html). Ahora tenemos ya parte de esa respuesta que decíamos no querer oír (pues no nos hace falta confirmar una vez más lo que ya sabemos). En efecto, y aunque suene a algo increible (por la desfachatez que supone), el empeño de Red Eléctrica de España en construir líneas de 400 kV., en contra de la actual política europea, que apuesta por la generación distribuida, se explicaría en la necesidad de una red centralizada (algo inherente al modelo basado en la producción de electricidad por centrales nucleares), sin descartar que el propio hecho de construir líneas de estas características se haya convertido en la principal fuente de beneficios de esta empresa (compárense las tablas publicadas en el post al que os dirigimos).
En fin. El actual debate sobre la energía nuclear, abierto por la catástrofe sufrida en Japón, debería llevar no sólo al cierre de unas centrales que ponen en grave peligro a millones de personas (y ojalá que nunca vuelvan a ocurrir accidentes como los de Fukushima); igualmente, debería conllevar la anulación de unos proyectos de líneas que solo sirven a los intereses de quienes defienden este tipo de centrales (perfectamente sustituibles por otras fuentes de energía, como ya se está observando en otros países europeos, en los que el cierre de centrales nucleares no ha supuesto ningún problema de abastecimiento).
No es, por supuesto, de recibo que se ponga en peligro el futuro de comarcas enteras simplemente para aumentar los beneficios de una empresa. No lo es tampoco que los de siempre tengamos que pagar con el abandono de nuestros pueblos y formas de vida para que pasen por aquí unos cables que, estad bien seguros, no dejarán ni uno solo de los voltios que transportan en las tierras que van a arrasar.


Els nostres companys de NO A la MAT, han publicat en la seva web un excel·lent article en el qual posen de manifest que el model energètic al que serveix el mallat de la xarxa amb línies de 400 kV. és exactament el mateix que defensa el manteniment de l'energia nuclear:

La MAT i Ascó, el mateix model

La MAT i la central nuclear d'Ascó formen part del mateix model energètic. Un model obsolet controlat per poques multinacionals i que esdeveniments com ara el de Fukushima han desacreditat totalment.
El darrer divendres d'aquest juliol, el Consell de Ministres espanyol va aprovar el dictamen mediambiental del segon tram de la MAT entre Vilanna i Santa Llogaia. Una aprovació que, contràriament al que pensa molta gent, no implica la concessió d'un permís immediat d'obres. També el Consell de Seguretat Nuclear va autoritzar l'allargament de la vida de la central nuclear d'Ascó en deu anys, abans que la UE determinés que les centrals havien de passar unes proves de resistència abans d'autoritzar qualsevol prolongació de la seva vida útil.
Amb el primer tram de la MAT i la subestació elèctrica de Vilanna ara ja en marxa, la gent pot comprovar com funciona i quantes torres elèctriques per a noves línies s'estan aixecant. Unes noves línies que sortiran de Vilanna.
Ara que s'han fet al·legacions pel tercer tram soterrat entre Santa Llogaia i Baixàs, des de Madrid desestimen tot el gruix central d'arguments pel soterrament del segon tram que van presentar el CILMA i l'AMMAT. Només volen sentir parlar de tram aeri. Aquest llenguatge és també emprat des de Barcelona pel nou govern d'Artur Mas.
Per a principi de setembre hi ha concertada una trobada entre l'AMMAT i els responsables d'Energia de la Generalitat que servirà per veure si hi ha diàleg, tot i que temem que les decisions ja estiguin preses des de dalt.
Des dels col·lectius contraris a la MAT, dubtem que uns consells comarcals i una Diputació en les mateixes mans polítiques s'alcin contra el Pare Ubú.
A més, el diàleg està concertat prèviament. No volen parlar amb tothom i anomenen diàleg a les trobades amb alguns agents prèviament seleccionats. Una situació molt diferent de la que es dóna a la Catalunya del Nord. Precisament hem pogut participar en aquest diàleg entre les autoritats nord-catalanes i els col·lectius contraris a la MAT del nord del país, i han quedat perplexos del que aquí es diu diàleg.
Permetre un debat seriós sobre tot el que envolta la MAT no és una decisió tècnica ni econòmica. És només política. Establiria un precedent per a futures infraestructures i per aquí no hi passen.
S'han fet multitud d'estudis tècnics, econòmics i mediambientals i s'han avaluat els costos de les diferents opcions. Tot això s'ha enviat a Madrid o a Brussel·les, però no hi ha pitjor sord que el que no hi vol sentir.
Hi ha molts interessos pel mig disfressats d'“utilitat pública”. Els lobbies energètics poden intoxicar l'opinió pública amb les justificacions que ells pretenen. Amb els milions de beneficis diaris, poden fer dir a professors “emèrits” que per Girona no passa cap línia de 400 kW, o que el soterrament costa més de 30 vegades que el tram aeri.
D'exemples n'hi ha un munt. Per exemple que en una reconeguda empresa que assessora el govern hi treballa gent que estava dins l'anterior executiu tripartit i que defensava el soterrament. Però és veu que amb en Mario Monti eren unes raons, i ara en són unes “altres”.
La MAT i Ascó representen el mateix model energètic. Un model amb grans llocs de producció d'energia i transportada amb grans pèrdues per línies MAT. Grans centres controlats per les mateixes empreses. Tot és un monopoli amb fortes connexions polítiques. Si no, només cal mirar qui ha fitxat recentment per a Endesa. Ni més ni menys que David Madí, un dels homes de confiança del president Artur Mas quan aquest era cap de l'oposició.
Davant tot això hi ha un altre model possible. Un de proximitat i controlat per una altra gent. Un model energètic que fomenta l'estalvi i la generació distribuïda. Un model que fa gestió de la demanda sense línies MAT i que impulsa les energies renovables.
El model actual és obsolet. Només cal recordar el que va passar aquest març al Japó per adonar-se que hi ha uns perills molt severs amb l'energia nuclear, els seus residus i l'emmagatzematge d'aquests. Alemanya ja ha pres la decisió de posar fi a l'era nuclear. Sense una planificació global ben feta des de l'inici i amb tothom –no només amb els negociants– no ens en sortirem. Es podrà imposar, però amb un alt i perillós trencament social. Temps al temps.

05/09/2011

No podem estar més d'acord amb l'expressat en el text. Efectivament, com ja s'assenyala en l'informe d'Ecologistas en Acción sobre l'Autopista Elèctrica Peñalba-El Arnero-Isona (d'idèntiques característiques que la línia de Molt Alta Tensió —MAT— de Girona), les línies de 400.000 volts serveixen únicament per transportar electricitat a grans distàncies amb la menor pèrdua possible, sent poc menys que ridículs els arguments amb els quals Red Eléctrica de España i alguns dels nostres governants pretenen defensar la necessitat del projecte que amenaça les nostres terres:
"Hay que remarcar que las líneas de 400 kV. se diseñan para transportar energía a grandes distancias, con las menores pérdidas posibles. Así, su objetivo es el transporte de energía entre las grandes centrales productoras de energía y las metrópolis, o sea, desde las centrales nucleares a las zonas urbanas con concentraciones de varios millones de habitantes. No existen en nuestra zona, ni centrales capaces de generar esas potencias, ni núcleos de población millonarios donde consumirlas".

Tanquem així el cercle que obríem de nou fa poc sobre la necessitat d'aquesta línia o, millor dit, d'aquest tipus de línies, amb les quals Red Eléctrica de España està mallant tota la Península, fins al punt d'estar ja prop de duplicar les dimensions de la xarxa elèctrica de 400 kV. espanyola en relació amb els països del nostre entorn (vegeu: http://autopistaelectricano.blogspot.com/2011/08/red-electrica-de-espana-sobredimensiona.html). Ara tenim ja parteix d'aquesta resposta que dèiem no voler sentir (doncs no ens fa falta confirmar una vegada més el que ja sabem). En efecte, i encara que soni a alguna cosa increïble (per la barra que suposa), l'obstinació de Red Eléctrica de España a construir línies de 400 kV., en contra de l'actual política europea, que aposta per la generació distribuïda, s'explicaria en la necessitat d'una xarxa centralitzada (inherent al model basat en la producció d'electricitat per centrals nuclears), sense descartar que el propi fet de construir línies d'aquestes característiques s'hagi convertit en la principal font de beneficis d'aquesta empresa (comparin-se les taules publicades en el post al que us dirigim).
En fi. L'actual debat sobre l'energia nuclear, obert per la catàstrofe soferta a Japó, hauria de portar no només al tancament d'unes centrals que posen en greu perill a milions de persones (i tant de bo que mai tornin a ocórrer accidents com els de Fukushima); igualment, hauria de comportar l'anul·lació d'uns projectes de línies que solament serveixen als interessos d'els qui defensen aquest tipus de centrals (perfectament substituïbles per altres fonts d'energia, com ja s'està observant en altres països europeus, en els quals el tancament de centrals nuclears no ha suposat cap problema de proveïment).
No és, per descomptat, de rebut que es posi en perill el futur de comarques senceres simplement per augmentar els beneficis d'una empresa. No ho és tampoc que els de sempre hàgim de pagar amb l'abandó dels nostres pobles i formes de vida perquè passin per aquí uns cables que, estigueu ben segurs, no deixaran ni un solament dels volts que transporten a les terres que van a arrasar.

Chunta Aragonesista pregunta al Consejero de Medio Ambiente del Gobierno de Aragón por la Autopista Eléctrica

A continuación os dejamos con el texto íntegro (haced click en la imagen para ampliarla) de la pregunta parlamentaria, dirigida al Consejero de Medio Ambiente, que ha formulado en la Cortes de Aragón el Diputado de Chunta Aragonesista Joaquín Palacín.
Como podéis ver, en ella, además de referirse a los antecedentes del actual proyecto de Autopista Eléctrica —flagrante reedición de los antiguos proyectos Aragón-Cazaril y Graus-Sallente (véase el artículo de ECOWIKI sobre esta para ampliar la información)—, se pregunta al Gobierno de Aragón si liderará la oposición a esta línea, tal como hizo tradicionalmente contra la Aragón-Cazaril.
Según nos comunica Joaquín Palacín, tendremos la respuesta en el pleno de las Cortes que tendrá lugar el viernes 16 de septiembre.
Estaremos atentos para informaros, que por estas tierras somos muchos los aragoneses que esperamos y deseamos que nuestros representantes políticos no nos traicionen y nos defiendan, no sea que tengamos que acabar abandonando nuestros pueblos y marchando a vivir a otros lugares, como ya ocurrió en tiempos que creíamos superados.



A continuació us deixem amb el text íntegre (feu clic en la imatge per ampliar-la) de la pregunta parlamentària, dirigida al Conseller de Medi ambient, que ha formulat en la Corts d'Aragó el Diputat de Chunta Aragonesista Joaquín Palacín.
Com podeu veure, en ella, a més de referir-se als antecedents de l'actual projecte d'Autopista Elèctrica —flagrant reedició dels antics projectes Aragón-Cazaril i Graus-Sallente (vegeu l'article de ECOWIKI sobre aquesta per ampliar la informació)—, es pregunta al Govern d'Aragó si liderarà l'oposició a aquesta línia, tal com va fer tradicionalment contra l'Aragón-Cazaril.
Segons ens comunica Joaquín Palacín, tindrem la resposta en el ple de les Corts que tindrà lloc el divendres 16 de setembre.
Estarem atents per informar-vos, que per aquestes terres som molts els aragonesos que esperem i desitgem que els nostres representants polítics no ens traeixin i ens defensin, no sigui que hàgim d'acabar abandonant els nostres pobles i marxant a viure a altres llocs, com ja va ocórrer en temps que crèiem superats.

lunes, 5 de septiembre de 2011

Retomando la actividad: reuniones de Carrodilla Sostenible y Ecologistas en Acción y reunión de trabajo de la Plataforma en La Ribagorza

Pancarta contra la Autopista Eléctrica en las cercanías de Lascuarre.

Aunque la verdad es que el verano no ha supuesto un parón en nuestra actividad como bien sabéis (tras la Jornada Reivindicativa Festiva de Capella se ha estado avanzando en diversos asuntos de gran trascendencia de los que próximamente os informaremos y hemos concluido el artículo sobre la Autopista Eléctrica en ECOWIKI, en el que ayer mismo incluíamos unos últimos datos tomados del Anteproyecto de la línea), venían haciendo falta ya nuevas reuniones de trabajo para prepararnos para este otoño que suponemos va a ser muy calentito.
De momento, os informamos de que mañana martes 6 de septiembre, a las 21:30 horas, en el Portal del Sol de Estadilla, se reúnen nuestros compañeros de Carrodilla Sostenible, para tratar de las amenazas que se ciernen sobre la sierra de la Carrodilla (la Autopista Eléctrica y las canteras Julia y Lucía), estando abierta la reunión a todo aquel que desee unirse a ella.
Y también, el próximo domingo 18 de septiembre a las 12 horas, en el local de nuestros compañeros de Chunta Aragonesista en Graus, tendrá lugar una reunión del grupo de Ecologistas en Acción de La Ribagorza, que queremos aprovechar para llevar a cabo también una primera reunión de trabajo de nuestra Plataforma en La Ribagorza (aunque todo el que lo desee, sea de donde sea, está invitado), en la que haremos un balance de las acciones realizadas este verano, recogeremos nuevas propuestas de movilizaciones, trataremos sobre la financiación de la Plataforma (hay que prepararse por si tenemos que acudir a los tribunales) y, en relación con esto último, se repartirán los talonarios de la Lotería de Navidad, que, como sabéis, ya os presentamos el pasado 14 de agosto.
Os comentamos además que se ha hecho una pequeña edición en papel del Informe elaborado por nuestros compañeros de Ecologistas en Acción (cuya lectura os recomendamos vivamente), que se ha empezado ya a enviar a algunos de los alcaldes afectados y que, en breve, será remitido a todos los ayuntamientos afectados, a medios de prensa, a grupos políticos y a algunos organismos y administraciones implicados en el expediente de la Autopista Eléctrica.
No dejéis de acudir si podéis. Necesitamos toda la fuerza del mundo para luchar contra Red Eléctrica de España (echad un vistazo al anterior post para que os hagáis una idea del poder económico y los tejemanejes de esta empresa).

Pancarta contra la Autopista Eléctrica en las inmediaciones de la Ermita de Ntra. Sra. del Llano.

Encara que la veritat és que l'estiu no ha suposat una aturada en la nostra activitat com bé sabeu (després de la Jornada Reivindicativa Festiva de Capella s'ha estat avançant en diversos assumptes de gran transcendència dels quals pròximament us informarem i hem conclòs l'article sobre l'Autopista Elèctrica en ECOWIKI, en el qual ahir mateix incloíem unes últimes dades preses de l'Avantprojecte de la línia), venien fent falta ja noves reunions de treball per preparar-nos per a aquesta tardor que suposem va a ser molt calentet. De moment, us informem que demà dimarts 6 de setembre, a les 21:30 hores, al Portal del Sol d'Estadilla, es reuneixen els nostres companys de Carrodilla Sostenible, per tractar de les amenaces que planan sobre la serra de la Carrodilla (l'Autopista Elèctrica i les pedreres Julia i Lucía), estant oberta la reunió a tot aquell que desitgi unir-se a ella. I també, diumenge que ve 18 de setembre a les 12 hores, en el local dels nostres companys de Chunta Aragonesista en Graus, tindrà lloc una reunió del grup d'Ecologistas en Acción de La Ribargorça, que volem aprofitar per dur a terme també una primera reunió de treball de la nostra Plataforma en La Ribargorça (encara que tot el que ho desitgi, sigui d'on sigui, està convidat), en la qual farem un balanç de les accions realitzades aquest estiu, recollirem noves propostes de mobilitzacions, tractarem sobre el finançament de la Plataforma (cal preparar-se per si hem d'acudir als tribunals) i, en relació amb això últim, es repartiran els talonaris de la Loteria de Nadal, que, com sabeu, ja us vam presentar el passat 14 d'agost. Us comentem a més que s'ha fet una petita edició en paper de l'Informe elaborat pels nostres companys d'Ecologistes en Acció (la lectura de la qual us recomanem vivament), que s'ha començat ja a enviar a alguns dels alcaldes afectats i que, en breu, serà remès a tots els ajuntaments afectats, a mitjans de premsa, a grups polítics i a alguns organismes i administracions implicats en l'expedient de l'Autopista Elèctrica. No deixeu d'acudir si podeu. Necessitem tota la força del món per lluitar contra Red Eléctrica de España (feu un cop d'ull a l'anterior post perquè us feu una idea del poder econòmic i els tripijocs d'aquesta empresa).